Kogelvisjes eten slakken, maar...


S

schildpad

Guest
Zodra ze een slak opmerken grijpen ze naar hun kop en zuigen ze precies de schelp leeg. Heeft het wel nut voor hun tanden als ze niet in de schelp grijpen? En zijn er alternatieven? Ik voeg een foto toe van de slakjes die ik kweek voor ze omdat ik ze niet bij naam ken. De vorige slakken waren posthoornslakken maar daar vraten ze alleen stukken kop af.

Vraag meook af of al dit wel belangrijk is met dwergkogelvissen? Die tandjes zijn wel heel klein hoor :)
 

Bijlagen

  • DE4EABB4-CAC1-45F6-AC81-805A981B43EB.jpeg
    DE4EABB4-CAC1-45F6-AC81-805A981B43EB.jpeg
    68 KB · Weergaven: 197
Als jij die vraag stelt. is dat raar.
Lees je eens goed in, dan scheelt het dat ze minder geknipt hoeven worden.
Die groeien ook door.
 
Kogelvis dol op slakken - Vis Aquarium

  1. In cache
  2. Vergelijkbaar
Beoordeling: 5 - ‎7 stemmen
Inzet kogelvissen voor slakkenplaag. De zoetwater kogelvissen eten slakken de hele dag door. Kweek zelf levendvoer om de slakkeneters van voedsel te ..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als de kogelvissen wat groter worden dan pakken ze op de duur een slakje in de bek en kraken de schelp in de bek,vervolgens spugen ze de gekraakte schelp-deeltje's weer uit.
 
Nee. Een dwergkogelvis hoeft geen slakken te eten voor zijn tanden. Dwergkogelvissen hebben zelden problemen met hun tanden, ondanks dat ze alleen stukjes vlees eten uit de slak, en niet het huisje.

Op zich is het af en toe, of geregeld voeren van slakken wel goed omdat het goed in hun dieet past en de jacht er op goed bij hun natuurlijk gedrag past.

Ik heb gelezen dat kleine garnaaltjes eventueel een gunstige werking kunnen hebben op de tandjes, om de heel enkele keer dat de tanden wel een probleem zouden kunnen gaan vormen nog voor te zijn.

Het voeren van meerdere of veel slakken tegelijk heeft naar ik heb begrepen geen zin. Volgens enkele kwekers eten ze tot ze vol zijn, en gaan ze daarna op een soort jacht waarbij ze verder zoveel mogelijk slakken verwonden/doden.
Wij voeren om die reden enkele keren per week 1 grotere slak of enkele kleintjes. Verder voeren we gewoon muggenlarven enzo.

Het schijnt dat je sommige dwergkogelvissen ook kan wennen aan stukjes gekookt mosselvlees.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had erover ingelezen Bertus, daarom ben ik slakken gaan kweken :) Maar dat blijkt nu dus niet nodig?

Hier krijgen ze watervlooien, blackworms, rode muggenlarven, wellicht babygarnalen en slakken. Achter de watervlooien jagen ze, en de slakken geef ik 10 per week (5 kogelvissen). Later vind ik lege schelpjes.
Soms denk ik om nog bepaalde visjes apart te houden en die baby’s te voederen, maar dan zeer spaarzaam omdat teveel ongezond is.

Ze doen het hier goed hoor :) Al 2 volgroeid en alle 5 reeds mooi op kleur gekomen. Ik kan er uren naar kijken.
 

Terug
Bovenaan