Kogelvis houden


G

Goudvisfan

Guest
Ik wil een dwergkogelvisje houden in mijn nieuwe nano aquarium (ik maak er binnenkort wel een video over). Ik twijfel alleen over de voeding. Ik heb dus een paar vragen daarover.

Kan ik muggenlarven voeren elke dag uit zo’n potje en dan voor de rest slakken voeren? Ik ga slakken ‘kweken’ in een klein bakje namelijk. Hoeveel slakken moet ik er in gooien? 3 per week? Of is dat te weinig? Hoeveel eet ie er op een dag gemiddeld?

Mvg,
Timo
 
ten eerste heb je het over de
carinotetraodon travancoricus of de c. imitator?

Ik neem aan dat het een bak wordt met alleen maar kogels? kwa voeding heb ik zelf geen ervaring met dwergkogels. Maar ik ga ervan uit dat je garnalen of slakken wel een 3/4 keer in de week moet geven en dan ook nog ander voedsel. Het zijn kleine visjes maar voor hun grote eten ze toch veel en geven ook veel troep. Ipv muggenlarven kan je ook shrimpsticks proberen.
 
Hoewel de Carinotetraodon travancoricus prima muggenlarven kan eten, heeft het slakken nodig om zijn bek te slijpen, net als vogels, eigenlijk. Ik zou je aanraden om poelslakjes of dergelijke kleine slakken te kweken, die zijn heel makkelijk te kweken, en je kunt ze vaak gratis krijgen. 2-3 keer per week slakken voeren moet genoeg zijn, en dan zoveel als de kogel in een kwartier eet. De andere dagen kun je gewoon diepvries of levend voer voeren.



Ik zou zeker geen shrimp sticks geven, die zijn speciaal gemaakt voor grote cichliden en veel te groot.
 
Hoewel de Carinotetraodon travancoricus prima muggenlarven kan eten, heeft het slakken nodig om zijn bek te slijpen, net als vogels, eigenlijk. Ik zou je aanraden om poelslakjes of dergelijke kleine slakken te kweken, die zijn heel makkelijk te kweken, en je kunt ze vaak gratis krijgen. 2-3 keer per week slakken voeren moet genoeg zijn, en dan zoveel als de kogel in een kwartier eet. De andere dagen kun je gewoon diepvries of levend voer voeren.



Ik zou zeker geen shrimp sticks geven, die zijn speciaal gemaakt voor grote cichliden en veel te groot.
garnalen kan ook ipv slakken. Het kogelvis forum raad altijd shrimpsticks aan voor kogelvissen.
 
Nano bak? Over hoeveel liter hebben we het dan?
 
20.25L voor 1 kogelvisje.

Dus elke dag muggenlarven, 3/4x per week gooi ik er 2 slakken in?
 
Bij mij zijn ze echt te kieskeurig, als het niet beweegt eten ze het niet.
 
Ik denk toch dat 1 kogelvis een slecht plan is, het is echt te klein. Garnalen wellicht?

Judge for yourself:
 
dat lijkt mij inderdaad nogal klein. Garnalen zijn een betere optie.
 
Of een stuk of 3 CPO’s ? Dat iets?
 
sites zeggen vanaf 15liter. maar lijkt mij eerlijk gezegd een beetje klein voor een beest van 5cm. ik ga ervan uit dat die 20liter met stenen enzo is?
 
Ik zou ook gen cpo erin houden hoor. Ik zou het bij garnalen houden.
 
1 dwerg in een bak van 20-25 liter... m.i. moet het kunnen.

die beesten worden hoogstens 3cm.
 
1 dwerg in een bak van 20-25 liter... m.i. moet het kunnen.

die beesten worden hoogstens 3cm.
nou... het wordt aangeraden vanaf 30x25x25. Als je naar deze bak kijkt zit het al op het minimale. maar als je naar de inrichting kijkt zie je dat ook nog. de helft. van de bak gebied is waar de kogelvis niet kan zwemmen omdat het uit stenenbestaat ipv water.
 
De kogelvis is van de tafel, het gaat nu over een CPO. Dat ga ik wel doen.
 
30 liter wordt aangeraden. Misschien kan je beter even kijken bij andere kreeften of grotere garaal soorten. Misschien weet iemand wel wat leuks wat beter bij je formaat bak past.
 
De kogelvis is van de tafel, het gaat nu over een CPO. Dat ga ik wel doen.

Dat zou ik dus niet doen.

Hooguit een paar dwerggarnaaltjes maar meer ook niet.
CPO kreeftjes kunnen ook nog eens makkelijk uit die bak klimmen, dus niet enkel voor de ruimte maar ook om deze tweede reden zou ik het absoluut niet doen.
 
Ohja nu zie ik t, betreft zo'n planty...
 

Terug
Bovenaan