Knobbel hoofd Betta


Killerfish

Well-known member
Lid geworden
13 maart 2011
Berichten
9,463
Leeftijd
29
Locatie
Hellendoorn
Ik sta 2 dagen in de week voor de klas als afstuderend leraar en nu leek het mijn duo leuk om een vis in de klas te hebben. Nu vond ik het idee van een goudvis in de kom toch een no-go dus staat er een 30L bak met een kempvis sinds het begin van het jaar in de klas. Nu heeft onze kempvis, welke de naam Henk heeft gekregen, een bult op zijn kop die steeds groter wordt. Nu weet ik dat deze vissen wel eens last hebben van tumoren, maar heb er totaal geen ervaring of kennis van. Mijn kempvis thuis heeft nergens last van namelijk en die heb ik toch al een behoorlijke tijd langer.

Henk krijgt 3x in de week wat voer (ma, woe en vrij) en elke week een waterwissel van zo'n 40%. Zo nu en dan door de kinderen omdat ze dit leuk vinden, maar wel altijd onder het toeziend oog van mij. Helemaal alleen durf ik ze het toch nog niet aan ofzo :D

Nu wordt de bult steeds groter en heb ik het zo goed als mogelijk op de foto proberen te zetten, in de hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. Hij lijkt er geen last van te hebben en zwemt net zo vrolijk rond als in het begin, maar ik wil natuurlijk het beste voor de vis.

Henk toen we hem net hadden met het aquarium waar hij in verblijft. Licht staat op een timer en de verwarming zo rond de 23 a 24 graden. Ligt een beetje aan de temperatuur in de klas. Uit de tocht met de achterkant en zijkant zwart voor rust voor hem. Deze foto's zijn van begin september. Het zit boven/net achter zijn linker oog, voor ons dus rechts op de foto, boven zijn kieuw als het ware

20180912_211829.jpg
20180912_211832.jpg
20180912_211851.jpg
20180912_211901.jpg


En wat foto's van tussendoor, wellicht wel de beste. Deze zijn van begin november
20181107_131504.jpg
20181107_131506_capture.jpg


En de foto's van afgelopen vrijdag, de bult wordt toch steeds wat groter
20181212_170540.jpg
20181212_170543.jpg
20181212_170546.jpg
20181212_170558.jpg
 
Raar bultje Mike en wellicht is het een tumor. Dat is denk ik lastig zo te zeggen. Hij heeft er geen last van tot nu toe en dat scheelt.
 
Over de bult kan ik niets zeggen, maar wat drijfplanten is zeker aan te raden.
 
Wat meer (drijf)planten zal hij zeker waarderen.

Dit is ws een tumor. Het is gewoon afwachten, wat het gaat doen.
 
Niet allen wat drijvers maar ook wat meer hogere planten zal de Betta waarderen want die hangen vaak graag even tussen de planten in.
 
Bedankt voor de reactie's, sorry voor de late reactie van mijn kant. Die plant staat zeker nog op het lijstje, gewoonweg te druk geweest om die te planten. Vrijdag gaat Henk weer uit logeren en na de vakantie krijgt hij een nieuwe plant in de bak. Denk een aantal stekjes van mijn ambulia, die groeit toch als kool. Drijvers heb ik geprobeerd maar door de condens hebben die het niet lang volgehouden :stom:
 
Ik heb hier belgisch groen in een bakje dat ook gedeeltelijk dienst doet als drijver omdat de salvinia natans het in dit bakje ook niet doet, denk dat het bij mij door het licht komt. Misschien een idee.
Is als drijver niet het meest "nette" plantje om te zien trouwens :)k
 
Waterpest wat je laat drijven kan ook nog een optie zijn.
 
Tnx beide, is wel zo dat de kinderen de vis nog moeten kunnen zien. Vooralsnog lijkt hij genoeg te hebben aan het kokosnootje. Daar is hij regelmatig te vinden om even te chillen.
 
Is dit trouwens besmettelijk voor mijn eigen betta? Of dat niet? Heb nu beide in een aparte bak thuis namelijk, maar twijfel nu of wel of niet besmettelijk is
 
hoeft niet altijd een tumor te zijn kan ook een ontsteking zijn ligt er ook aan hoe snel het groeit
zou zeker voor meer plantjes in de bak zorgen de kinderen zullen hem genoeg zien en laat ze een keer per dag een paar minuten met een spiegeltje ervoor spelen vinden de kids leuk en kan zeer zeker gaan kwaad
besmettelijk voor je eigen betta je weet nooit als het daadwerkelijk een tumor is zal dat meevallen maar je weet niet wat het is dus was je handen goed als je met de ene betta hebt gewerkt.
 
Sowieso moet je deze vis in quarantaine plaatsen. Dus geen netten gebruiken die je bij andere betta's gebruikt, enz.
Je weet namelijk niet of het daadwerkelijk een tumor is, het zou ook een ontsteking kunnen zijn.
 
Hij lijkt nog steeds te groeien, maar is lastig te zien van dag tot dag. Doe inderdaad voorzichtig met de bak waar hij thuis in zit en de rest. Planten wordt zoals gezegd idd geregeld. Reden dat ik hem ook naar huis heb gehaald is om te kijken hoe hij het blijft doen en vooral de knobbel op zn kop. Nu ik zo de foto's terugkijk heeft hij dit bultje al vanaf het begin aan gehad, is met toen alleen nooit zo opgevallen
Edit; hij lijkt er iig geen last van te hebben. Zodra dit wel zo is, heb ik denk ik weinig keus
 

Terug
Bovenaan