Klopt mijn redenatie?


Lecturer in Recent Runes

Well-known member
Lid geworden
27 november 2011
Berichten
1,266
Locatie
Assen
Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe bak van ongeveer 150*45*50 a 60 (hangt nog wat van het ontwerp af), dus zo'n 350 liter. Dat moet uiteraard gefilterd gaan worden en aangezien ik een Ecco Pro 200 (2034) heb draaien op de Lido 120 die de deur uit gaat, had ik bedacht om voor de nieuwe bak er nog een 2034 bij te halen.

Dit zou me een totale capaciteit van 1200 l/u opleveren, wat me ruime voldoende lijkt voor de bak. Bijkomend voordeel is dat de 2034 maar 5w gebruikt, dus ik zou ook nog eens een 50% lager stroomverbruik hebben dan bij een JBL 1502 of Fluval 406.

Volgens mij heb ik dan een win-win situatie, maar misschien zit er een fout in mijn redenatie en kan ik toch beter een groot filter pakken. Hoor het graag!
 
Er is niets mis met twee kleinere filters idd.
Maar het idee dat je ruim over hebt moet ik toch wat temperen.
Doorgaans adviseert men 3-4x de inhoud van de bak als pompcapaciteit om dan effectief 1-1.5x per uur over te houden.

En gezien de ecco pro een laag wattage heeft(lees: lage opvoerhoogte) zal hij niet veel tegendruk aan kunnen en zeer snel vertragen waardoor je die 1-1.5x per uur effectief snel niet meer haalt.

Ik zou minstens voor de ecco pro 300 gaan als ik jou was. Dan heb je wat overschot.

Willen besparen is leuk. Maar ga nooit te zuinig. Dat breekt je vaak zuur op.
 
Ok, helder. Maar heeft die tegendruk ook niet te maken met de positionering van het fliter? Dus, zeg maar, hoe korter de slangen, hoe meer flow je over hebt? Overigens vind ik de combi van 200 en 300 ook een prima optie, dan zit ik nog altijd aan een lager verbruik dan een 1502 of 406 of equivalent van Eheim.
 
Ik zou ook een ecco300 erbij nemen. Of de 200 verkopen en op 2 ecco's 300 gaan draaien.

Weet niet wat je erin wilt gaan houden?

Mijn 400liter bak met Z-A cichliden draait op bruto 2600 L/U
 
Ik heb momenteel een bestand met o.a. A. Macmasteri, blauwe neons, vuurneons en N. Marginatus. Kleinere Z-A vissen dus en die moeten ook weer in de nieuwe bak terug komen, dus een bak met grotere aantallen kleine vissen.
 
Ok, helder. Maar heeft die tegendruk ook niet te maken met de positionering van het fliter? Dus, zeg maar, hoe korter de slangen, hoe meer flow je over hebt? Overigens vind ik de combi van 200 en 300 ook een prima optie, dan zit ik nog altijd aan een lager verbruik dan een 1502 of 406 of equivalent van Eheim.


Ook idd. Het is een en/en verhaal, geen of/of. :)

Een pomp met hoger wattage kan meer weerstand aan. Maar idd, kortere slangen en het vermijden van scherpe bochten beperken de weerstand. Maar sowieso zal een pomp met een lichter wattage sneller vertragen door vervuiling.

Zoals bij auto's.
Een auto van 1000kg en 70pk zal bv optrekken van 0-100 in 12 seconden.
Een auto van 1500kg en 100pk zal dit ook doen in evenveel tijd.
Maar toch zal de zware auto een hogere topsnelheid halen omdat hij meer pk's heeft en de luchtweerstand beter aan kan.

Met pompen is dat precies hetzelfde. Niemand kan toveren.
Een dompelpomp van 500 watt haalt 8000-10000 l/u met een opvoerhoogte van 8-10 meter of zo.
Een hydrofoorpomp van 500 watt haalt 800 l/u met een opvoerhoogte van 35-40 meter.

Hangt er van af hoe ze geoptimaliseerd zijn.
Minder wattage is altijd minder kracht. Ofwel gaat de energie naar doorvoer snelheid, ofwel naar maximale werkdruk.

Als je thuis bent in zelfbouw computer systemen zie je dat ook.
Je hebt high static pressure fans en je hebt high airflow fans. Beide gebruiken even veel watt.
De ene heeft hoge doorvoer, de andere kan veel tegendruk weerstaan.

Die ecco pro pompjes verbruiken idd heel weinig stroom. En slecht zijn ze zeker niet. :)
Maar hou er rekening mee dat ze veel frequenter onderhoud vragen dan pompen met hoger wattage als je de doorstroom hoog wil houden. :)
 
Ik snap hem. :) Moet zeggen dat momenteel het onderhoud me meevalt, enige waar ik was last van heb is zweefvuil. De stroming vermindert echter niet noemenswaardig, ook al maak ik ze maar 1 keer per (+-) 3 maand schoon.

Maar zou een ander, zwaarder, filter aan te raden zijn? Of heb ik dan puur meer vermogen? Qua filtermassa (en dus filterend vermogen) zit ik namelijk (denk ik) met twee filters toch beter dan met 1? Plus dat een kleiner filter eenvoudiger te reinigen is dan een grote bak.
 
1keer in de +/- 3 maanden is netjes hoor.

veel hangt ook af van het aantal vissen dat je hebt zwemmen, meer vis = meer eten = meer schijt = meer vervuiling :D

2filters kan je ook om en om reinigen, dus meer behoud van de bacterieen. is zeker wel iets om over na te denken ja.

gebruik je witte watten in je filter voor het zweefvuil?
 
Zeker, filterwatten zitten er natuurlijk in. Ik denk dat het zweefvuil vooral door de stroming komt. Er zitten een Eheim Installatieset inlaat en spraybar op en die spraybar geeft zoveel stroming dat de inlaat het niet oppikt. Speelt ook bij mee dat er een forse Echinodorus in de bak staat, waardoor de stroming aardig gebroken wordt. Doe daarbij redelijk wat blad en je hebt zweefvuil. :)
 
Nog even een follow-up vraag, al denkend over de verschillende mogelijkheden. Ik heb ook nog een Fluval Fresh F60 bak draaien van bruto 85l met daarop een Fluval 206 filter dat filtert via een bodemdoorvoer. Dit is een top filter, maar hij geeft ook heel erg veel stroming voor het bestand dat ik in de bak heb zwemmen (Endlers en Platies die de halve bak doorgeblazen worden). Nu is 780l/u ook wel een beetje veel voor een 85l bakje, maar het filter zit standaard bij de bak.

Nu had ik bedacht om de 206 straks naar beneden te halen en met de 2034 de nieuwe bak te laten filteren (kijken hoe dat gaaten eventueel met de 2034 via een Eheim bodemfilter) en op de 85l bak een JBL 401 te zetten. Volgens mij heb ik dan voor de Fresh capaciteit zat en kom ik met 1380 l/u in theorie ook aardig goed uit voor de 405 liter bruto die er beneden komt te staan.

Enige punt is even of je JBL slangen op Fluval aansluitingen kunt gebruiken, maar dat lijkt me toch wel.
 
Never mind, heb de boel nagemeten en gaat niet passen. Nog maar even kijken wat dan wijsheid is, want ik wil ook weer niet het risico lopen dat ik te weinig filtratie op die nieuwe bak ga krijgen.

Iemand nog tips voor een goeie combi met de 2034? Zou een JBL e901 wat zijn? 701 lijkt me te zwak naast de Eheim.
 

Terug
Bovenaan