Kleur drop checker (co2 indicator)


Bart.Kh

Well-known member
Lid geworden
30 november 2021
Berichten
132
Leeftijd
22
Goedemorgen forumleden,

Enkele dage geleden ben ik begonnen met het toevoegen van co2 (via drukfles)
Mijn dropchecker heeft de volgende kleur:

Is deze genoeg of mag het nog wat geler? (het is wel zo dat onder de bladeren van mijn planten heel veel bubbels aanwezig zijn. zijn da co2 bubbels die blijven hangen of o2 die geproduceerd worden door de planten?)

Alvast bedankt

20220528_111213.jpg
 
Zou hem zelf echt lichtgroen willen hebben en soms zie je aan de blaadjes nog niet opgeloste co2 kleven.
 
Zou hem zelf echt lichtgroen willen hebben en soms zie je aan de blaadjes nog niet opgeloste co2 kleven.

Ahn oké, dus volgens u zijn die bubbels geen O2, maar gwn CO2 dat blijft hangen?
En kan het zijn dat mijn checker op een verkeerde plaats hangt?
 
Je kan de dropchecker eens op een andere pkaats hangen maar met een goede circulatie zal dat weinig verschil mogen maken.
 
Je kan de dropchecker eens op een andere pkaats hangen maar met een goede circulatie zal dat weinig verschil mogen maken.

Oké bedankt! Ik zal mijn fles wat meer open zetten en afwachten of de kleur verandert
 
Ahn oké, dus volgens u zijn die bubbels geen O2, maar gwn CO2 dat blijft hangen?
En kan het zijn dat mijn checker op een verkeerde plaats hangt?
Wanneer er bubbeltjes onder de planten hangen is er sprake van assimilatie zoals dat met een mooi woord heet. Dat zijn géén CO2 belletjes maar zuurstofbelletjes. Dat effect zie je met name als er veel Licht, CO2 en plantenvoeding is. Die assimilatie verloopt dan zo snel dat vrijkomende zuurstof die planten afgeven niet zo rap door het water opgenomen kan worden. Dit is trouwens niet per definitie slecht.
 
Dat kan inderdaad Ben maar met mijn diffuser zie ik uit de spraybar ook kleine belletjes komen die dus niet goed oplossen en dan zie je ook aan veel hogere bladeren deze belletjes kleven. Zodra de ph is bereikt en de co2 afslaat dan zijn die belletjes aan de bladeren ook snel weer verdwenen.
En ja de diffuser lost dus lang niet alle co2 op.
 
Wanneer er bubbeltjes onder de planten hangen is er sprake van assimilatie zoals dat met een mooi woord heet. Dat zijn géén CO2 belletjes maar zuurstofbelletjes. Dat effect zie je met name als er veel Licht, CO2 en plantenvoeding is. Die assimilatie verloopt dan zo snel dat vrijkomende zuurstof die planten afgeven niet zo rap door het water opgenomen kan worden. Dit is trouwens niet per definitie slecht.

Ahn oké :)

Wat ik nu wel kan zeggen is dat mijn licht NU op dit moment ongeveer 5uur uit staat en mijn CO2 ongeveer 6-7 uur. Maar die bubbels zijn nog altijd aanwezig (mijn drop checker is nog altijd groen => exact zelfde kleur als de buitenkant van een limoen: mss wat lichter, maar zeker niet limoengroen). Ik voeg dagelijks 1.5ml fosfor en 2.5ml profito. En mijn licht brandt van 8:30-12:00 en van 19:30-23:30. Het is een bak van 100*40*40.

Misschien geeft deze info wat meer inzicht :)
 
Als de planten het goed doen, zuurstof afgeven en je hebt geen algen, zou ik het lekker zo laten :)
Waarom meer CO2 toevoegen als het niet nodig is?

Je hebt gelijk hoor :), maar het is zo dat ik nu niet weet of het CO2 belletjes zijn die blijven hangen of gwn O2. En eerlijk gezegd heb ik nu last van baardalgen. En volgens mij komt dit omdat ik mijn zwaar belastende vissen (vooral 3 ancistrussen) heb weggedaan en kwam mijn fosforgehalte op 0 te staan (toen had ik een hoge fosforgehalte) en hierdoor heb ik baardalgen. Nu voeg ik fosfor toe om te zien of ze verdwijnen.
 
Ahn oké :)

Wat ik nu wel kan zeggen is dat mijn licht NU op dit moment ongeveer 5uur uit staat en mijn CO2 ongeveer 6-7 uur. Maar die bubbels zijn nog altijd aanwezig (mijn drop checker is nog altijd groen => exact zelfde kleur als de buitenkant van een limoen: mss wat lichter, maar zeker niet limoengroen). Ik voeg dagelijks 1.5ml fosfor en 2.5ml profito. En mijn licht brandt van 8:30-12:00 en van 19:30-23:30. Het is een bak van 100*40*40.

Misschien geeft deze info wat meer inzicht :)
Een langere lichtpauze zou zeker niet iets zijn voor mij. Je kan m.i. beter een constante periode, rond de 8 uur met de maximaal door je planten gevraagde lichtsterkte, licht bieden. Dit om stabiliteit in je bak te handhaven die door een pauze zichzelf eigenlijk weer moet opbouwen. Die bubbels verschijnen dus door een snelle assimilatie (plantengroei) en is dus niet slecht.
 
Een langere lichtpauze zou zeker niet iets zijn voor mij. Je kan m.i. beter een constante periode, rond de 8 uur met de maximaal door je planten gevraagde lichtsterkte, licht bieden. Dit om stabiliteit in je bak te handhaven die door een pauze zichzelf eigenlijk weer moet opbouwen. Die bubbels verschijnen dus door een snelle assimilatie (plantengroei) en is dus niet slecht.
Haha,

Die langer lichtpauze komt omdat ik alleen 's morgens en 's avonds thuis ben en overdag op 't unief zit.
En wat bedoelt u met constante periode? het licht gwn 8 uur in één keer branden zonder pauze?

grt
 
Je hebt gelijk hoor :), maar het is zo dat ik nu niet weet of het CO2 belletjes zijn die blijven hangen of gwn O2. En eerlijk gezegd heb ik nu last van baardalgen. En volgens mij komt dit omdat ik mijn zwaar belastende vissen (vooral 3 ancistrussen) heb weggedaan en kwam mijn fosforgehalte op 0 te staan (toen had ik een hoge fosforgehalte) en hierdoor heb ik baardalgen. Nu voeg ik fosfor toe om te zien of ze verdwijnen.
Nou, dit is de vraag. Alles in een aquarium hangt met elkaar samen in verhoudingen. Dat begint altijd met licht. Licht is namelijk het eerste wat een plant nodig is om de fotosynthese of ook wel koolzuurassimilatie genoemd op gang te brengen. Dat doe je door je lichtsterkte die je gedurende minimaal 8 uur (Excl. dimtijden.) in te stellen op de vraag van je planten. Is dit eenmaal juist gedaan gaan je planten dus groeien en vragen om die groei voort te zetten om bemesting waar ook CO2 onder valt. Uit deze uiteenzetting valt op te maken dat de groei van algen te wijten is aan tekorten in je bak. Baardalg zie je dan ook vaak opduiken bij een CO2 tekort.
 
Haha,

Die langer lichtpauze komt omdat ik alleen 's morgens en 's avonds thuis ben en overdag op 't unief zit.
En wat bedoelt u met constante periode? het licht gwn 8 uur in één keer branden zonder pauze?

grt
Dat bedoelde ik inderdaad. Maar ik kan me voorstellen dat er situaties zijn dat dit wat moeilijker wordt.
 
Eerst en vooral bedankt voor jullie reacties!

Wat ik nu mag concluderen is dat even niets moet doen en wachten/zien of mijn planten groeien en of de baardalgen verdwijnen.

Indien niet, dan moet ik mijn co2 fles wat meer open zetten en mijn lichtpauze aanpassen.

bedankt!
 
Een lichtpauze kan geen kwaad hoor en dat veroorzaakt geen algen want zoals ik al zei doe ik dat al 10 jaar op alle bakjes.
 
Zou hem zelf echt lichtgroen willen hebben en soms zie je aan de blaadjes nog niet opgeloste co2 kleven.
Dat kan maar die blijven gewoonlijk heel kort zichtbaar. Ze lossen op in water of worden opgenomen door de plant. Uit de eerste post van Ts. maakte ik een hoeveelheid van bellen op. En Co2 bellen die wat blijft hangen zijn meestal geringer in aantal. Vandaar mijn eerdere reactie.
 
Ja die lossen vrij snel op inderdaad maar zolang de co2 hier loopt zie ik ze dus wel omdat er telkens nieuwe belletjes aan hoge bladeren blijven kleven.
Zodra de co2 uitgaat zijn ze ook weer vlot weg. Ik kan zo niet bepalen of het bij de TS ook onopgeloste belletjes co2 zijn of zuurstof.
 

Terug
Bovenaan