Kleine wormpjes op aquariumruit


Joris V

Member
Lid geworden
13 december 2020
Berichten
5
Leeftijd
27
Goedemiddag allemaal,

Sinds deze week kruipen er een aantal zeer kleine wormpjes rond op de ruit van mijn aquarium. Op de foto hieronder is de grootste middenin zichtbaar, deze was zo'n 3mm maar werd opgegeten voor ik een scherpere foto kon maken. De rest is nog een stuk kleiner. Deze wormpjes komen uit kleine eierpakketjes die aan de voorruit zijn geplakt, toen ik er met een magneet overheen ging kwamen ze ineens tot leven. Heeft iemand een idee wat dit voor wormpjes kunnen zijn?

Ik heb recent een aantal helenaslakken gekocht, hiervan zijn er 3 binnen 2 weken overleden, wellicht zijn ze op die manier in het aquarium terechtgekomen. De overige vissen en planten is niks mis mee en die zitten er al langere tijd in. De waterwaarden die ik zelf kan meten zijn in ieder geval stabiel:

pH 6,5
kH 8
gH 9
Nitriet niet meetbaar

Het lukt me vanwege de grootte niet om scherpere foto's te maken met mijn telefoon, ik hoop dat iemand mij desondanks kan helpen. Alvast bedankt!

IMG_20210302_125915.jpg
 
Wat het zijn; geen idee.

In de regel zijn dergelijke wormpjes neit schadelijk en zullen ze spoedig verdwijnen doordat ze ofwel dood gaan ofwel gegeten worden door de vissen. Een paar dagen niet voeren kan dit behoorlijk stimuelren trouwens (;
 
Ziet eruit als opstartwormpjes; die kun je ook nog weleens krijgen als je in je bodem hebt zitten woelen bijvoorbeeld. Misschien zijn ze met een plant meegekomen of iets.
 

Terug
Bovenaan