Kleine platty soort


NL-Kevin

Well-known member
Lid geworden
8 september 2017
Berichten
50
Leeftijd
31
hallo,

Ik heb al een jaar een kleine platty soort. Ze zijn allemaal fel oranje, dus niet met zwart of andere kleuren.
Deze worden echter niet groter dan 3 cm. Ik weet niet waar ze gekocht zijn en in de dierenwinkel kennen ze de soort ook niet.
Is dit een bepaalde soort? Ik zou er namelijk graag een paar bij willen omdat er een paar overleden zijn.

IMG_5389.JPG


IMG_5391.JPG
 
Lijkt mij gewone normale platty toe.
 
Maar iedere platty in de winkel is groter. Deze is in een jaar tijd niet groter geworden. Ongeveer 2,5 a 3 cm
 
Er bestaat bij mijn weten geen mini-vorm van de platy. Slechte voeding bij Jongbloed kan wel zorgen voor irreversibele groei achterstand. Ik weet niet hoe groot de bak is? waarom persé kleine plaatjes?
 
De bak is 110 liter. De voeding is variabel dus lijkt me niet slecht. Ik vind kleine vissen leuker dan grote vissen.
Daarom heb ik ook kleine neontetras
 
Dit is een bastaard Platy (Kruising Xiphophorus maculatus x Xiphophorus variatus) wat ik kan zien aan de vorm.

Het kan zijn dat dit deze Platy's uit een zwaar ingeteelde stam komen en dat dit de oorzaak is. Maar het kan ook gewoon een stam zijn die toevallig wat kleiner is dan gewoonlijk.

Ik zie dat ze samen houdt met Paracheirodon simulans. Qua waterwaarden en temperatuur is dit een slechte combinatie. Zacht en zuur water en een graad of 26 voor de Neons, en hard/alkalisch water en een graad of 22 voor de Platy's.

Platy's wensen grotendeels plantaardige voeding (sprirulina vlokken of vlokken speciaal voor vissen met een hoge groen behoefte zoals Guppy voeders) en 2x in de week wat diepvries voer. Hier zijn cyclops favoriet.
 
Indien ik de platys dus wil houden zouden de Paracheirodon simulans het beste weg moeten?
Wat is een geschikte, niet te grote vis met kleur als gezelschap voor de platys?
 
Er bestaat een dwarf kweek variant. Maar daar lijkt deze niet op. Ik heb zelf een dwarf coral platy vrouw. De dwarf variant lijkt op een ballon molly, maar dan kleiner. Ik denk dat deze een groeistoornis heeft.
 

Terug
Bovenaan