Kleine corydoras habrosus


DAFW

Well-known member
Lid geworden
17 augustus 2017
Berichten
292
Leeftijd
26
Beste lezers,

Ik was daarnet bezig om het kroos in mijn 60 cm(72 liter) aquarium een beetje weg te halen toen een klein spartelend ding mij aandacht trok.

Voor de duidelijkheid en de mensen die mijn fotoalbum een beetje volgen weten dit waarschijnlijk al, is dit het toekomstige striatum aquarium en zitten hier nog een paar overgebleven corydoras habrosus in die het bij mij nooit echt goed gedaan hebben.

Toen ik het ging controleren met een zaklampje zag ik tot mijn verassing dat het een kleintje was van de habrosus.
Bij controle in het aquarium kon ik er twee vinden en daarbij wilde ik het laten.
Tot ik mij bedacht dat het filter in dit aquarium totaal niet fryproof is(aangepaste eheim pickup 160) dus opende ik het filter om gelijk de filterwatten hierin te vervangen en daar zaten dus nog 3 kleintjes in.

Nu heb ik twee kweekbakjes draaien(1 met kleine galaxy rasbora en 1 met de 5 striatum) zouden de 3 corydoras daarbij kunnen?
Het zijn allebei bakjes met een kale bodem een sponsfilter of is het beter om ze apart in een bakje op te laten groeien?
 
Ik heb ze toch maar apart gezet, voor de zekerheid net nog een keer het filter gecontroleerd en daar zaten er weer 7 in:juggle:
Helaas zijn er twee slecht aan toe door voedselgebrek dus ik denk dat deze gaan uitvallen.:stom:
Ik heb daarom net maar gelijk goed gevoerd voordat ik een waterwissel doe.
De overige 3 groeien trouwens als kool en zijn al bijna 1,5 keer zo groot als de overige 7.
 
Toch bijzonder dat ze kweken in je bak
 
Toch bijzonder dat ze kweken in je bak
Ik moet zeggen dat ik daar ook helemaal niks van snap, ze hebben het nooit goed gedaan in mijn aquarium en ik was dan ook niet van plan om ze uit te breiden.
En ze zijn zelf spontaan gaan kweken mocht je willen dat ze gaan kweken dan word er normaal aangeraden om te verversen met koud water.
Maar de temperatuur is bij mij alleen maar omhoog gegaan door de warmte:juggle:

Nu ik weet dat ze echt kweken(ik vermoed dat het twee generaties zijn door het verschil in grootte) ga ik wel even wat vaker het filter controleren.
Want ik vind het zonde om ze zo dood te laten gaan en ik heb ook de mogelijkheid om ze op te laten groeien tot een grootte dat ze niet meer worden opgezogen
 
Ik neem aan dat je een extern filter hebt? Misschien een garnalen veilige inlaat erop zetten? Af gewoon een spons erover schuiven?
Inderdaad zonde als die ukkies ongemerkt in het filter terecht komen.
 
Nee een intern filter, de eheim pickup
Doordat het filter twee ingangen heeft is het lastig ukkie proof te maken.
Nu is er geen mogelijkheid voor ze om in de rotor te komen dus dat valt mee alleen de achterkant kan ik niet dicht krijgen.
 
Ah dat filter moest ik even opzoeken. Neem graag van je aan dat het niet kleintjes proof te maken is. Jammer!
 
Ga dus elke dag even controleren of er kleintjes in zitten.
Duurt nog geen 5 min dus zo erg is dat niet moet er alleen wel aan denken anders krijgen we dus hetzelfde als bij deze 7
 
Post it op je bak hangen :)

Als ze blijven kweken misschien overgaan op een ander filter? Ik heb zelf een Aquael sponsfilter (met motortje dus, geen luchthevel) en dat is zelfs garnalen proof. Is misschien nog wat voor de toekomst?
 
Hahahah dat is wel een goed idee, met 5 aquaria en 3 kweekbakjes schiet er soms nog wel eens iets doorheen:oops:
 
Hopelijk krijg je die kleine lieverds er toch nog doorheen en worden het allemaal stuk voor stuk prachtige Cory's succes :thumbs:
 
Ik heb de hals van een plasicp fles afgesneden, daar een paar stenen onderin om te zorgen dat hij niet opdrijft, een pluk filterwatten bovenin en daar de aanzuig van het filter doorheen.

Het voordeel is tweeledig:
Geen jonkie meer die in het filter verdwijnt en je hebt een voorfilter waardoor je grote filter langer meegaat.
Nadeel:
Het is geen gezicht.
 
Ik heb de hals van een plasicp fles afgesneden, daar een paar stenen onderin om te zorgen dat hij niet opdrijft, een pluk filterwatten bovenin en daar de aanzuig van het filter doorheen.

Het voordeel is tweeledig:
Geen jonkie meer die in het filter verdwijnt en je hebt een voorfilter waardoor je grote filter langer meegaat.
Nadeel:
Het is geen gezicht.
Kun je hier een foto van posten zou zeer gewaardeerd worden.
 
Ik heb de hals van een plasicp fles afgesneden, daar een paar stenen onderin om te zorgen dat hij niet opdrijft, een pluk filterwatten bovenin en daar de aanzuig van het filter doorheen.

Het voordeel is tweeledig:
Geen jonkie meer die in het filter verdwijnt en je hebt een voorfilter waardoor je grote filter langer meegaat.
Nadeel:
Het is geen gezicht.

Ik heb alleen een intern filter erin zitten deze manier is dus voor mij helaas geen oplossing

Hopelijk krijg je die kleine lieverds er toch nog doorheen en worden het allemaal stuk voor stuk prachtige Cory's succes :thumbs:

Helaas drie uitvallers de rest schuifelde vanochtend al weer actief over de bodem naar voedsel dus denk dat deze het wel gaan redden
 
Kun je hier een foto van posten zou zeer gewaardeerd worden.
Het spiegelde nogal (bak staat in de tuin) maar ik hoop dat het een beetje te zien is
XKieEFu.jpg

yG78sFz.jpg

WyYhYmh
[
SSAGKPE.jpg
 
Nee, mooi is het niet.
Maar je kan er nog Valisneria of een andere lange plant voor zetten.
In een tuinbakje vind ik het niet zo erg.

Kijk dat jonkies gelijk na de geboorte opgegeten worden vind ik niet erg.
Dat is natuur.
maar langzaam afsterven in een filter vind ik zielig.

PS Geen idee waarom die onderste foto een kruisje heeft.
Verkeerde link gebruikt?
 
Kijk dat jonkies gelijk na de geboorte opgegeten worden vind ik niet erg.
Dat is natuur.
maar langzaam afsterven in een filter vind ik zielig.

Heb je gelijk in, zo denk ik er ook over!
 
Ik ben niet sterk,(ik ruik alleen sterk) dus dan zal ik wel slim zijn.:D

Ik kwam eigenlijk op het idee door een heel oud binnenfiltertje dat al een jaartje of 30 laag te verdrogen op zolder.
Was niet veel meer dan een pijpje waar je een schuimpatroontje op moest schuiven en aan kon sluiten op een luchtpompje.
Te klein voor deze meterbak.
Onder het genot van een pilsje zat ik in de tuin dit "probleem" te overpeinzen.
Toen mijn kinderen de frisdrankfles leeg hadden en weg gingen gooien was er opeens dat beroemde "eureka" moment.
 
Ik ben niet sterk,(ik ruik alleen sterk) dus dan zal ik wel slim zijn.:D

Ik kwam eigenlijk op het idee door een heel oud binnenfiltertje dat al een jaartje of 30 laag te verdrogen op zolder.
Was niet veel meer dan een pijpje waar je een schuimpatroontje op moest schuiven en aan kon sluiten op een luchtpompje.
Te klein voor deze meterbak.
Onder het genot van een pilsje zat ik in de tuin dit "probleem" te overpeinzen.
Toen mijn kinderen de frisdrankfles leeg hadden en weg gingen gooien was er opeens dat beroemde "eureka" moment.
Werkt het bij jou niet met een half liter flesje? Of een 3/4 liter (gazeuse) fles?
 
Oh, vast ook wel.
Je bedoelt zo'n meeneem colaflesje ofzo?
Misschien dat dat ook gaat.
Ik heb het met een goed schoongemaakte pindkaaspot geprobeerd, maar dat trok de pomp te snel leeg.
Het water kon niet snel genoeg toestromen..
Maar wellicht dat het met een 3/4 ltr fles ook lukt.
 
Oh, vast ook wel.
Je bedoelt zo'n meeneem colaflesje ofzo?
Misschien dat dat ook gaat.
Ik heb het met een goed schoongemaakte pindkaaspot geprobeerd, maar dat trok de pomp te snel leeg.
Het water kon niet snel genoeg toestromen..
Maar wellicht dat het met een 3/4 ltr fles ook lukt.
Ah, ik snap het probleem, nou ja als dit goed werkt, "never change a winning team".
 
"But always try to improve it".
Jouw suggestie is een goede.
Ik ga er mee experimenteren.
 
Sorry dat ik wat laat reageer, maar ik wilde ook gewoon nog even zeggen dat mijn julli's ook gewoon spontaan zijn gaan kweken in mijn 400 liter bak (met schildpadden) toen ik februari vorig jaar begon met een aquarium vond ik alleen schildpadden een beetje kaal dus besloot ik om er 6 corydoras julli en 1 corydoras swartchi of hoe je dat ook spelt in te doen. Ik had toen nog geen idee van het feit dat je corydoras minimaal 6 stuks per soort moet houden maar oké. Na een paar weken zag ik 3 visjes aan mijn Schildpaddeneiland vast zitten (wist ik veel dat het jongen waren). Dus ik dacht dat er een paar dood waren gegaan. Klinkt misschien een beetje raar maar ja. Toen ik de bak doorzocht naar meer "dode" vissen kwam ik er nog 4 tegen. Toen begon er toch iets in mijn hoofd te komen dat ik jongen had gekregen. Echter zat ik pas net in de aquaristiek en wist ik niet dat ik ze eigenlijk moest uitvangen dus heb ik ze laten zitten. Geen idee of ze het hebben overleefd en dat ze nu gewoon lekker rondzwemmen of dat ze gesneuveld zijn toen ik een maand of 4 later weer een keer de decoratie wilde veranderen zag ik dat er een paar visjes bij waren gekomen. Na een jaar hadden mijn cory's zoveel gekweekt dat er gewoon 40-50 stuks rondzwemden zonder dat ik iets had gedaan. En toen ik laatst een kweekpoging deed heb ik geen enkel eitje of jong gezien. Kortom het zijn toch rare beestjes :|
 
Ja, dat kan je om de aanzuig van het filter zetten.
Maar dat slaat zo gauw dicht.

Ik heb het geprobeerd met een stukje panty om de aanzuig.
Gaat op zich prima.
Maar je moet het elke dag schoon maken.
Die frisdrankfles gaat een week mee.

Ik gebruik ze in 3 bakken en zijn nog nooit dichtgeslagen
 
Zo hebben we allemaal onze handigheidjes.
De een zweert bij dit de ander bij dat.

Bedankt voor de tip.
 
Bij mijn garnalen heb ik gewoon zon luchtfilter sponsje over de intake gedaan, is goed voor de garnalen want ze hebben bijna altijd eten en is makkelijk omdat je dat ding binnen 5 minuten heb schoon gemaakt en dus niet constant het filter open hoeft te maken
 
Net even water ververst bij de kleintjes en gelijk even een foto gemaakt.
IMG_20180808_203407.jpg
IMG_20180808_203411.jpg

Je ziet dat het echt al kleine corydoras worden:)
 

Terug
Bovenaan