Kleinblijvende ancistrus. Welke sp /L?


Gino88

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 september 2018
Berichten
3,564
Leeftijd
36
Locatie
Bennekom
Laatst 2 ancistrussen gekocht. De verkoper kon me vertellen dat het wildvang was, waarschijnlijk uit Colombia, en dat ze niet langer worden dan een cm of 6. Hieronder wat foto's (waarop ze 3 cm zijn). Wie oh wie herkent ze?

Qua gedrag zijn ze allebei rustig en ietwat schuw. De ene zit meer in het gedeelte met licht en stroming en laat zich regelmatig zien, terwijl de andere verderop in de bak zijn stukkie hout heeft en daar in de schaduw blijft zitten. Deze vis was laatst nog een week vermist, zo goed zit hij vaak verscholen. Als enige van de twee lijkt hij ook iets van territoriumdrift te hebben; oh wee als andere visjes in zijn aura komen...

Ze hebben lichte stippen, maar deze zijn niet altijd goed te zien.


IMG_20181001_165437.jpg


IMG_20181001_133559.jpg


IMG_20181001_133623.jpg


IMG_20181001_134214.jpg


IMG_20181001_133647.jpg


IMG_20181001_134034.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nouja weet je, ik had me op zich al goed ingelezen in ancistrussen en was toen ik in de bewuste winkel liep in eerste instantie op zoek naar een borstelneus. Maar je hebt zooooveel ondersoorten en variaties... en als een verkoper van een als goed bekendstaande zaak je dan zegt dat hun visjes erop lijken en zelfs wat kleiner blijven, dan wil je wel eens wat aannemen. :)
 
Je hebt ook een borstelneus gekocht, hoor!

De "cf" in Ancistrus cf. cirrhosus betekent "lijkend op".
Dit betekent dat alle vissen die onder dat etiket vallen op elkaar lijken maar dat nog niet vaststaat of ze daadwerkelijk tot dezelfde soort behoren. Het zouden lokale varianten of ondersoorten van Ancistrus cirrhosus kunnen zijn, maar ook andere soorten die daar sterk op lijken. Een beetje onduidelijk, dus.

Maar tegelijkertijd kan dit wèl de verschillen verklaren tussen verschillende vissen die als "Ancistrus cf. cirrhosus" worden aangeduid.

Mijn eigen Ancistrus cf. cirrhosus bijvoorbeeld heb ik alweer zo'n 10 jaar geleden als jonge vis gekocht (en leek toe als twee druppels water op jouw vissen) maar is waarschijnlijk een vrouw en niet langer dan pakweg 9 cm. geworden.
 

Terug
Bovenaan