Klein probeer bakje (Jermain)


Jermain

Active member
Lid geworden
19 februari 2024
Berichten
30
Locatie
Limburg
Ik wist niet zeker of ik een draadje hiervoor aan wou maken, maar ik zou graag wat meningen willen horen van de aquarianen (?) op dit forum.

Het plan is, zoals de titel aangeeft, om wat proberen qua hardscape en te oefenen zeg maar. Ik heb veel te veel video’s van green aqua gekeken en ben helemaal onder de indruk van hun creaties en eigenlijk het aquascapen in het algemeen.
Mijn nieuwe hobby begint hierdoor al eigenlijk aardig uit de hand te lopen 😃

Het doel is dan ook alleen maar ervaring op te doen, want ik wil eigenlijk wil ik hierna een groter tweede aquarium aan te schaffen, maar dan een high tech setup en de Rio 180 te laten voor wat het is.

Het aquarium is een SuperFish expert 70, als filter een eheim aquaball 130 en een eheim heater. Verlichting is standaard wat erin zat.

Voor de hardscape heb ik wat driftwood en WIO grey fossilized wood. Bodem is bedekt met zwart zand en tropica voedingsbodem.

Ik ben ambitieus en probeer een grasmatje van monte carlo te kweken, ik heb een anubias en een Echinodorus, de rest weet ik de naam niet meer van.

Visbestand heb ik eigenlijk geen idee van, maar ik denk dat het met 70 liter vrij beperkt zal zijn en zat eigenlijk aan garnaaltjes te denken. Suggesties zijn welkom!

Graag jullie meningen aub.


De beginselen.
IMG_2698.jpeg


De gehele hardscape. Natuurlijk geen rekening gehouden met de filter dus die zit voor nu ff vooraan.
IMG_2706.jpeg


Met een paar plantjes. Ik had helaas te weinig dus ff wachten op mijn bestelling 😥

… IMG_2726.jpeg (kan hem niet invoegen)

Hou er wel rekening mee dat dit pas mijn 2de tank is, ik heb nog een hele lange weg te gaan…
 

Bijlagen

  • IMG_2726.jpeg
    3.7 MB · Weergaven: 11
  • Leuk
Waarderingen: F.
Ziet er leuk uit. Wat is de bedoeling met het filter?
 
Prima met dit filter kun steeds een casette schoonspoelen, leuk opgezet zo.
 
Ziet er leuk uit. Wat is de bedoeling met het filter?
Ik heb aan de achterkant te weinig plaats gelaten om hem daar fatsoenlijk op hangen. Ik kan wel zo’n kolfje eraf laten, maar ik neem aan dat dat niet zo’n goed idee is. Een externe filter wordt ook lastig zonder in de klep te gaan zagen.
Dus ik heb eigenlijk nog geen idee
 
Mooie opzet zo. Leuk hoe je met de stenen een verhoogd plateau hebt gemaakt.

Is het nog een idee om het hout naar de voorkant te zetten, en het filter naar achter te schuiven?
 
Mooie opzet zo. Leuk hoe je met de stenen een verhoogd plateau hebt gemaakt.

Is het nog een idee om het hout naar de voorkant te zetten, en het filter naar achter te schuiven?
Helaas gaat dat niet, de lengte van het hout is langer dan de breedte van de bak.

Ik weet dat het me toch gaat storen en mss heb ik dan eindelijk een goed excuus om een Dremel aan te schaffen.
 
Of het hout er gewoon uithalen, kan natuurlijk ook
 
Tja wie ben ik maar ik zou met dat bakje van nog geen 70 liter proberen om te draaien met 1 deel minder filter dus de onderste bak eraf.
Dan zou hij wel achterin passen denk ik en met een matige belasting moet dit volgens mij wel kunnen.
Het bakje is zo mooi ingericht en dan is het erg jammer van die filter daar.
 
Ik vind de inrichting, zeker gezien de beperkte ruimte, heel mooi gelukt! Ik zou alleen wel zoeken naar een manier om (op ten duur) de techniek verder uit
het zicht te krijgen, zeker als je het hebt over aquascaping is dat denk ik 1 van de onderdelen ervan, en daar valt nog wel wat winst op te behalen 😊
 
Oké, dat is jammer dat het filter niet meer achterin past.
 
Advies opgevolgd, kolfje eraf, filter naar achteren 😃

Ik vind de inrichting, zeker gezien de beperkte ruimte, heel mooi gelukt! Ik zou alleen wel zoeken naar een manier om (op ten duur) de techniek verder uit
het zicht te krijgen, zeker als je het hebt over aquascaping is dat denk ik 1 van de onderdelen ervan, en daar valt nog wel wat winst op te behalen 😊
Ik wist dat met zo’n budget bakje natuurlijk dat de techniek een probleem zou worden, maar ik ga niet klagen want ik beide mijn bakjes gratis gekregen.

Ik denk dat ik binnenkort in mijn vakantie maar eens opzoek ga naar een nieuwe.

Hopelijk kan ik dan dat puntje van kritiek wegpoetsen 😉
 

Bijlagen

  • IMG_2733.jpeg
    3.1 MB · Weergaven: 19
Advies opgevolgd, kolfje eraf, filter naar achteren 😃


Ik wist dat met zo’n budget bakje natuurlijk dat de techniek een probleem zou worden, maar ik ga niet klagen want ik beide mijn bakjes gratis gekregen.

Ik denk dat ik binnenkort in mijn vakantie maar eens opzoek ga naar een nieuwe.

Hopelijk kan ik dan dat puntje van kritiek wegpoetsen 😉

Heb je nog ruimte achter het filter om daar de verwarming achter te schuiven? Dan heb je die witte eheim tekst ook uit beeld 🙂
Verder geen kritiek hoor, lekker bezig ✌️
 
Helaas…
 
Volgens mij kan hij wel wat verder omhoog want ik zie een golfje staan bij die tekst als ik het goed zie.
 
De deksel is erg plat en de kabel komt van boven, krijg hem anders niet dicht. Verlichting kan ik ook vergeten dan alleen de standaard lamp.

Wanneer is eigenlijk de beste tijd om de vissen of garnalen erbij te doen? Hoe lang moet ik nog wachten? 😅
 
Ik weet niet hoelang de bak draait maar je kan na 4 weken als de waarden goed zijn langzaam bewoners toevoegen. Niet teveel tegelijk en er bv 10 dgn tussen laten.
 
Okay, Ben ik mss wel wat te vroeg geweest altijd.

Ik heb nog een aquarium staan met een paar vissen en garnalen, die nog weg moet. Zou ik, als ik het water en het filtermedia overzet, de vissen dan meteen over kunnen zettten?
 
Okay, Ben ik mss wel wat te vroeg geweest altijd.

Ik heb nog een aquarium staan met een paar vissen en garnalen, die nog weg moet. Zou ik, als ik het water en het filtermedia overzet, de vissen dan meteen over kunnen zettten?

Als je voldoende filtermedia overzet welke al een tijd heeft gedraaid, zou je de vissen meteen kunnen overzetten idd, mits het aantal vissen niet veel groter wordt in totaal.
 
Filtermedia kan zeker een rol spelen en is prima. In het oude water zullen weinig bacterien zitten en dat heeft weinig nut.
 
De waterwaardes zijn niet goed. Ik denk dat ik beter mijn engelengeduld op de proef kan stellen en een waterwissel ga doen.

IMG_2738.jpeg
 
Zo klein is je bakje toch eigenlijk ook weer niet?
Ik ben begonnen met eentje van 40x20x20. Sinds een maandje een van 75 liter bruto en ik vind het nu heel wat. Haha.
 
Er zijn filters die je aan de buitenkant van je bakje kunt hangen (hang on filter). Misschien is dat een idee? Dan zul je waarschijnlijk een doorlaat in je deksel moeten maken, maar dan heb je je filter buiten de bak, dus meer volume binnen de bak en hij is definitief uit zicht.
 
Er zijn filters die je aan de buitenkant van je bakje kunt hangen (hang on filter). Misschien is dat een idee? Dan zul je waarschijnlijk een doorlaat in je deksel moeten maken, maar dan heb je je filter buiten de bak, dus meer volume binnen de bak en hij is definitief uit zicht.
Zoiets als voorbeeld maar als je op google kijkt onder HOB filter dan staan er vele:

 
Ik heb nu een oase bioplus 200 in mijn “reserve” aquarium, maar die moet ik toch iedere week schoonmaken, ik weet niet of zoiets dan wel voldoende zou zijn. Niet alle vissen gaan mee, maar dan denk ik dat het nog te weinig zal zijn.

En ik denk dat dit ook niet gaat passen eigenlijk.
 

Terug
Bovenaan