Klein bakje koelen


Merethe

Well-known member
Lid geworden
23 oktober 2013
Berichten
735
Leeftijd
28
Locatie
Ede
Ik heb een 20L bakje (ik schat 10L water en de rest planten en hout enzo) met garnalen en wat jonge vissen. De temperatuur loopt heel snel op. Het huis afkoelen is niet echt een optie hier: we doen al alles wat mogelijk is aan de temperatuur in huis maar toch boven 30 graden. Wat is de beste methode om zo'n klein bakje wat koeler te houden? Ik ben bang dat ik met koud water flessen enzo teveel schommelingen veroorzaak maar ik wil ze ook niet de hele week op 30 graden houden. De deksel is er al af en ik heb een ventilator erop staan maar het haalt niet veel uit. Hebben jullie misschien nog wat tips om GELEIDELIJK de temperatuur wat lager te maken en houden?
 
Ik zat zelf trouwens te denken aan een netje erboven te hangen met ijsklontjes zodat het beetje bij beetje in het water druppelt. Wat denken jullie van dit idee?
 
Zelf doe ik ook de truuk met de ventilator. Het duurt lang, maar ik kan ongeveer 2 graden afkoelen. Wat ook kan helpen is de verlichting uitschakelen. ijsklontjes heeft denk ik maar een kort effect en kan mogelijk op zo'n kleine bak een temperatuurshock zijn.
 
Ventilator zou normaal gesproken aardig goed moeten werken.
ijsklontjes in net boven je aquarium zou ik niet doen, de meeste koelte verlies je dan aan de lucht, en je hebt kilo's ijs nodig.
Beter gooi je 1 kilo ijsklontjes gewoon in je aquarium, juist dan zal het vrij geleidelijk gaan. Verwacht er niet te veel van namelijk.

Als je er 1 kilo ijs in gooit van -10 graden en de 5 liter water in je bakje is nu 30 graden, dan kom je op ongeveer 25 graden uit na een paar uur. Maar in de praktijk zal de boel inmiddels al weer opgewarmd zijn. Het is nu eenmaal best inefficiënt. Je moet dan dus elke paar uur een kilo ijs er in gooien.
 
Ik gebruikte zo'n klein aquarium ventilatortje met temperatuur sensor ingesteld op 25 graden op pakweg 30L, werkte best goed.
Samen met een mini oxidator kwamen de garnalen steeds de hittegolven zonder problemen door.
 
Ik gebruik wel van die zakjes om ijsblokjes te maken en leg die erin en daarna vries ik ze weer in. Water koelt dan langzaam 3 graden af en op een nano heb ik ook een fan van Ali.
 
je kan de temperatuur van ijs en water niet zomaar optellen.
het smelten van ijs kost een hoop energie
1596815771161.png



als je inrichting het toelaat help een natte handoek op het glas ook erg goed
 
Ik denk dat je met ijs bezig blijft en niet veel verlaagd en daarom heb ik een betere ervaring met een coolingsfan.
 
En wat dacht je van beluchten?
met warme lucht? ;-)

je kan de temperatuur van ijs en water niet zomaar optellen.
het smelten van ijs kost een hoop energie Bekijk bijlage 304997


als je inrichting het toelaat help een natte handoek op het glas ook erg goed

DAt was ik even vergeten inderdaad! in dat geval werken ijsklontjes dus behoorlijk beter dan door mij voorspeld.
 
Thanks voor alle tips. Hij staat op mijn bureau en ik heb er een gewone ventilator op gericht, maar ik merk niet echt verschil. Het is hier nu ook 32 graden binnen dus ik betwijfel of het echt heel erg veel koeler gaat worden. Misschien kan ik er wel wat kouds voor zetten zodat er koele lucht waait?
 
Thanks voor alle tips. Hij staat op mijn bureau en ik heb er een gewone ventilator op gericht, maar ik merk niet echt verschil. Het is hier nu ook 32 graden binnen dus ik betwijfel of het echt heel erg veel koeler gaat worden. Misschien kan ik er wel wat kouds voor zetten zodat er koele lucht waait?
Helaas, dat werkt niet. Je moet het hebben van de verdamping en daar is luchtverplaatsing voor nodig. Of die lucht koud of warm is maakt niet veel uit.

Heb je de ventilator wel op het wateroppervlak gericht? Anders werkt het niet.
 
Laatst bewerkt:
met warme lucht? ;-)

Door het pompje krijgt je meer opwaartse stroming en meer beweging aan het oppervlakte waardoor de gasuitwisseling beter wordt. Tevens zou dit ook voor meer verdamping zorgen en bij het verdampingsproces wordt energie aan het water onttrokken wat het dus ook doet koelen. Verder geeft het net wat extra zuurstof wat door de warmte uit het water gedreven wordt. Als je je pompje laag zet zal de temperatuur overigens ook wat lager zijn dan op sta hoogte. Ik zal wel toegeven dat het je bak niet van 30 naar 25 graden gaat brengen maar kan net wat schelen.
 
Ik vond het ophangen van een zakje ijsklontjes best een innovaties idee. Ik neem aan dat je ze in een netje boven het aquarium wilde hangen en de ijskoude druppels in het aquariumwater wilde laten vallen toch? Ik zou het zelf gewoon uitproberen. Druppeltje voor druppeltje zal niet zo'n schok opleveren lijkt mij in de temperatuursverandering en als je er gewoon bij gaat zitten de eerste keer kun je het een beetje in de gaten houden. Het zou alleen wel jammer zijn als het netje met ijsklontjes in de bak plonst natuurlijk. Dan is het waarschijnlijk wel een enorme schok voor de inwoners. :juggle:
 
Thanks voor alle tips. Hij staat op mijn bureau en ik heb er een gewone ventilator op gericht, maar ik merk niet echt verschil. Het is hier nu ook 32 graden binnen dus ik betwijfel of het echt heel erg veel koeler gaat worden. Misschien kan ik er wel wat kouds voor zetten zodat er koele lucht waait?
Een gewone ventilator werkt niet, die fans van mijn link blazen echt op het wateroppervlak en dan koelt het wel omdat de boel verdampt
 
Ik vond het ophangen van een zakje ijsklontjes best een innovaties idee. Ik neem aan dat je ze in een netje boven het aquarium wilde hangen en de ijskoude druppels in het aquariumwater wilde laten vallen toch? Ik zou het zelf gewoon uitproberen. Druppeltje voor druppeltje zal niet zo'n schok opleveren lijkt mij in de temperatuursverandering en als je er gewoon bij gaat zitten de eerste keer kun je het een beetje in de gaten houden. Het zou alleen wel jammer zijn als het netje met ijsklontjes in de bak plonst natuurlijk. Dan is het waarschijnlijk wel een enorme schok voor de inwoners. :juggle:
Proberen kan altijd natuurlijk, maar je kunt nu ook al uitrekenen dat het geen zoden aan de dijk zet.
Punt is nu juist dat die druppels geen ijs meer zijn en dus het grootste deel van hun 'koude' al afgestaan hebben aan de woonkamerlucht. Namelijk alle energie die nodig is om van -12 of -18 naar 0 graden te gaan plus de energie van het smelten.
Wat dus overblijft is water van 0 graden.

stel je zou er in slagen om 1 kilogram ijsblokjes (dat is héél veel) in een netje te hangen. Dan zou je in het meest gunstige geval een verlaging naar 25 graden kunnen bewerkstelligen.
Ik zie graag de opstelling natuurlijk :cool:

Echter:
1. In de tussentijd gaat de opwarming ook gewoon door, dus 27 graden is realistischer.
2. 1 kg ijsblokjes gaat waarschijnlijk niet lukken (praktisch gezien), dus is 28 a 29 graden realistischer.

De vraag is of dat alle moeite dan waard is ;-)
Voor een 'schokeffect' hoef je in ieder geval niet bang zijn, en anders voeg je gewoon wat minder klontjes toe.
Gewoon de ijsblokjes in de bak gooien, zal een klein beetje verkoeling geven, misschien net genoeg om 2 a 3 graden lager uit te komen, das het voordeel van zo'n klein bakje.
 
je kan die klontjes beter gewoon in de bak doen doen.
of je bevriest water in waterflesjes van 250ml (niet meer dan 90% vullen)
het kuntstof zorgt er voor dat de energie uitwisseling trager gaat
 
Heb je degene in de link ook echt besteld ? Zit al tijdje te kijken naar deze fans maar groot verschil in reviews. Wil wel al een tijdje die grootste aan gaan schaffen.

Tot die tijd doe ik maar verversen vandaag na mijn avond dienst bezig het was 27 graden nu 25 ga tot 23 en heb de verwarming uitgezet. Heb wel 450L ken vast geen kwaad 4 graden is in natuur vast dag/nacht verschil. Bestand is gericht op 24 graden dus kunnen echt niet te lang op 27. Vissen vinden het verse water vast fijn.
 
Laatst bewerkt:
Heb je degene in de link ook echt besteld ? Zit al tijdje te kijken naar deze fans maar groot verschil in reviews. Wil wel al een tijdje die grootste aan gaan schaffen.

Tot die tijd doe ik maar verversen vandaag na mijn avond dienst bezig het was 27 graden nu 25 ga tot 23 en heb de verwarming uitgezet. Heb wel 450L ken vast geen kwaad 4 graden is in natuur vast dag/nacht verschil. Bestand is gericht op 24 graden dus kunnen echt niet te lang op 27. Vissen vinden het verse water vast fijn.
Ja heb die van deze link besteld 2x (heb 2 cubes) bevallen mij uitermate goed, overigens zijn ze in NL ook te koop wel een stuk duurder (dropshipping)
 
Ik gebruik die uit de link ook en heb er een met 3 op de zeewaterbak van 170 liter en een met 1 fan op een nano van 30 liter en dat is prima te doen.
 
Ja heb die van deze link besteld 2x (heb 2 cubes) bevallen mij uitermate goed, overigens zijn ze in NL ook te koop wel een stuk duurder (dropshipping)
Daarbij gebruik ik de onderstaande om het water in de zeewaterbak mooi op 25 graden te houden.

Thanks wil voor dit elec. artikelen eigenlijk alleen bestellen als iemand al ervaring heeft ermee. Balen dat de link van nicolien geen 6 fans te koop heeft voor mijn 60cm breedte.
Erg handig john scheelt heen en weer geloop. Hij zit in de winkelmand.
Iemand anders een ali link van een fan met 5 of 6 fans voor 60cm waar die tevreden over is ?
 
€ 20,70 30%OFF | Multi-standard Thermostat Aquarium Goldfish Temperature Controller with Waterproof Sensor Temperature Controller Accessories

€ 10,06 35%OFF | 100-240V Silent Aquarium Chiller Water Cooling Fan Fish Tank Cold Wind Cooler Aquarium Temperature Control For Fresh Salt Water

Deze 2 maar bestel. Verder zet ik altijd mijn stromingspomp richting het oppervlakte zodat er veel beweging is. Heb ze vandaag getracteerd op ijsklontjes. Zou ik trouwens niet aanraden bij een kleine bak.

20200809_184613.jpg
20200809_184613.jpg
 

Terug
Bovenaan