Kleibolletjes


Ivo77

Member
Lid geworden
14 december 2021
Berichten
21
Leeftijd
46
Vandaag kleibolletjes mix en lateriet binnen gekregen.
Kan ik dit 1 op 1 met elkaar mixen of moet dit in een andere verhouding?
Ik heb ook nog ijzer poeder, kan ik dit er ook bij doorheen mengen of heeft dit geen nut?

Moet ik de kleibolletjes invriezen of kan ik ze ook gewoon laten drogen?
 
Kleibolletjesmix en lateriet kan 1:1 gemengd worden. Persoonlijk doe ik er vloeibare plantenvoeding bij om het deeg te maken. In een oventje droog ik ze of de gaskachel warmte.
Je kunt de grootte zelf bepalen. Zelfs de grootte van een erwt kan prima.
Voor ijzer kun je kiezen voor een stockoplossing, gemakkelijk met bijsturen wanneer nodig.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt er een aantal met ijzer maken, voor bij je rode planten en een deel zonder.
 
Ik droog ze ook op een bord in de vensterbank en in de mix zitten al sporen en ik voeg verder niks toe.
 
Vandaag kleibolletjes mix en lateriet binnen gekregen.
Kan ik dit 1 op 1 met elkaar mixen of moet dit in een andere verhouding?
Ik heb ook nog ijzer poeder, kan ik dit er ook bij doorheen mengen of heeft dit geen nut?

Moet ik de kleibolletjes invriezen of kan ik ze ook gewoon laten drogen?
Zelf heb ik het altijd 1 op 1 gemend. Kleibolletjes, maak ze zo klein als mogelijk is, kan je gewoon laten drogen. Zelf heb ik ze nooit ingevroren of met extra warmte droog gemaakt.
 
zolang je nog goed balletjes kunt draaien en bij het drogen niet uit elkaar vallen kun je extra's toevoegen hier deed ik er zelfs een zakje sporenmix bij
 
Ik heb nog nooit iets door de mix gedaan en volgens mij zit daar genoeg voeding in behalve nitraat en fosfaat.
 
Gisteravond de kleibolletjes gemaakt.
Heb de mix en de lateriet 1 op 1 gemengd.
Hier heb ik nog een kwart zakje ijzer toegevoegd.
Het geheel aangemaakt met vloeibare voeding.

Zo klein mogelijke bolletjes van gemaakt.
Deze hebben vandaag de hele dag gedroogd en ik heb ze vanavond bij de planten gestoken.
Nu hopen dat de nieuwe planten aanslaan en mooi gaan groeien.
 
Gisteravond de kleibolletjes gemaakt.
Heb de mix en de lateriet 1 op 1 gemengd.
Hier heb ik nog een kwart zakje ijzer toegevoegd.
Het geheel aangemaakt met vloeibare voeding.

Zo klein mogelijke bolletjes van gemaakt.
Deze hebben vandaag de hele dag gedroogd en ik heb ze vanavond bij de planten gestoken.
Nu hopen dat de nieuwe planten aanslaan en mooi gaan groeien.
Waarom je zoveel ijzer zou willen toevoegen weet ik niet? Een ijzerwaarde (Fe) van een 0,5 tot 1,5 is voldoende. Meer is niet nodig en ook niet beslist goed.
 

Bijlagen

  • duh601rte.jpg
    duh601rte.jpg
    28.2 KB · Weergaven: 17
Waarom je zoveel ijzer zou willen toevoegen weet ik niet? Een ijzerwaarde (Fe) van een 0,5 tot 1,5 is voldoende. Meer is niet nodig en ook niet beslist goed.
Ik kwam deze link tegen.


Vandaar dat ik ijzer heb toegevoegd.

Ik heb 1 zakje kleibolletjes mix van 200 gram gebruikt, 1 zakje lateriet van 100 gram en een kwart zakje ijzer wat neerkomt op 2,75 gram.
Dit lijkt mij toch niet heel veel toch?
 
Rode planten hebben extra ijzer nodig, als je die niet of nauwelijks hebt, is toediening van extra ijzer in je kleibolletjes niet nodig, maar zo toegediend in de bodem in een kleibolletje zal het niet snel kwaad kunnen.
 
Ik kwam deze link tegen.


Vandaar dat ik ijzer heb toegevoegd.

Ik heb 1 zakje kleibolletjes mix van 200 gram gebruikt, 1 zakje lateriet van 100 gram en een kwart zakje ijzer wat neerkomt op 2,75 gram.
Dit lijkt mij toch niet heel veel toch?
Misschien heb je niets fout gedaan maar het toevoegen van iets doe je wanneer je tekorten denkt te hebben. Mogelijk heb je veel ijzer vragende planten? Anders zou ik je aanraden je Fe gehalte meten. Een maximale waarde van 1,5 in je water zou toevoegingen niet nodig maken. Eigenlijk bedoel ik te zeggen dat alleen iets lezen behoeft niet direct navolging.
 

Terug
Bovenaan