Kitnaad


C

Chewie

Guest
Ik heb vandaag een 150*60*60 cm aquarium opgehaald.

De bodem ruit is rondom verlijmd en gekit.
De staande ruiten zijn alleen verlijmd en ik voel/ zie geen kit aan de binnenzijde.

Is het raadzaam om als nog aqua kit te plaatsen voor extra dichting?

IMG_20170312_184637.jpg
 
Wil je dan de hele kitrand opnieuw doen? Want kit op kit zal niet hechten. Heb je er al water in gehad? Zou het gewoon even testen, voordat je eraan begint. Gaat veel werk in zitten namelijk.
 
als naar mijn bak kijk zijn de zowel ruiten tegen elkaar geplakt als voorzien van een afwerkingskit laag
zal toch niet voor niets zijn dat ervaren bakken bouwers dit doen toch

groet
jaap

afwerkings kitlaag.jpeg


met dank aan Diamantaquarien
 
Ik moet zeggen dat ik nu voor het eerst lees dat het ook geplakt kan worden. Ik wist niet beter dat het altijd gewoon gekit is maar ja ik ben dan ook geen techneut.
 
john het plakken is niets meer als een dun laagje silicone kit op de rand aan brengen van de glasplaten en deze tegen elkaar drukken is maar een paar mm dik
de werkelijke stevigheid wordt door de kit rand die er in gelegd wordt en contact maakt tussen beide te verlijmen ruiten bereikt
vermoed dat de bak van de ts een paludruim of schildpadden bak geweest is deze wordt niet zo belast als een bak vol met water

groet

jaap
 
john het plakken is niets meer als een dun laagje silicone kit op de rand aan brengen van de glasplaten en deze tegen elkaar drukken is maar een paar mm dik
de werkelijke stevigheid wordt door de kit rand die er in gelegd wordt en contact maakt tussen beide te verlijmen ruiten bereikt
vermoed dat de bak van de ts een paludruim of schildpadden bak geweest is deze wordt niet zo belast als een bak vol met water

groet

jaap

Duidelijke uitleg Jaap en weer wat geleerd dus:thumbs:
 
Het is echt een aquarium. De (mogelijke) bouwer Rob van Zorona geeft aan dat het niet hoeft. Aquarium Veldhuis zegt altijd extra kit. Ik zit nu eventueel te overwegen er kunststof hoek strips om aan te brengen, aan de buiten kant
 
zeer vreemde opmerking van de bakken bouwer dan de bodem wordt wel netjes af gekit en de plaats waar de meeste druk op staat niet
hmm apart
ben dan blij dat in indertijd niet voor deze gekozen hebt begrijp nu ook waar dat verhaal van minimaal 15 mm glas vandaan komt bij hem
vond dat al zeer vreemd terwijl anderen volstonden met 12 mm glas kwam deze met 15 mm glas aanzetten
zou gewoon een kit laag in de hoeken zetten beter safe dan ga 500 liter water in de kamer lijkt me

groet
jaap
 
zeer vreemde opmerking van de bakken bouwer dan de bodem wordt wel netjes af gekit en de plaats waar de meeste druk op staat niet
hmm apart
ben dan blij dat in indertijd niet voor deze gekozen hebt begrijp nu ook waar dat verhaal van minimaal 15 mm glas vandaan komt bij hem
vond dat al zeer vreemd terwijl anderen volstonden met 12 mm glas kwam deze met 15 mm glas aanzetten
zou gewoon een kit laag in de hoeken zetten beter safe dan ga 500 liter water in de kamer lijkt me

groet
jaap

Inderdaad, ook ik heb vragen op de manier waarop hij werkt, die 1 mm kit tussen de glasplaten kunnen deze nooit blijven houden volgens mij.
Vind het een rare gedachtekronkel van die bouwer.
Een kunststofhoek aan de buitenkant zal volgens mij niet veel helpen.
Het enige dat kan helpen is aan de binnenkant de 4 hoeken van onderaan tot bovenaan siliconen aanbrengen(als dat al niet te laat is)

Ik hoop dan ook dat je de antwoorden van deze bouwer op mail hebt staan zodat als er ooit iets gebeurd je bewijzen in je handen hebt.
 
Die bouwer ziet de kopers graag snel terug voor weer een andere bak misschien:D;). Maar je zal niet blij worden als je opeens een paar honderd liter water de kamer in ziet komen:(:(
 
Het enige dat kan helpen is aan de binnenkant de 4 hoeken van onderaan tot bovenaan siliconen aanbrengen(als dat al niet te laat is)

Hoezo zou het te laat zijn? Wat is het verschil met meteen aanbrengen VS nu nog?
 
Ik heb ook een bak van zorona, en er zit aan de binnenkant inderdaad weinig tot geen kit. Mijn bak is al een week gevuld en hij lekt gelukkig niet en het lijkt me ook wel stevig genoeg.
 
Ik heb ook een bak van zorona, en er zit aan de binnenkant inderdaad weinig tot geen kit. Mijn bak is al een week gevuld en hij lekt gelukkig niet en het lijkt me ook wel stevig genoeg.

een week is ook geen test denk ik zo
en hoe groot is de bak

Hoezo zou het te laat zijn? Wat is het verschil met meteen aanbrengen VS nu nog?
denk dat luc doelt op dat nieuwe kit niet lekker hecht op oude kit
bij het lijmen van een bak worden de ruiten tegen elkaar geplakt en gelijkt daarna de veiligheids-kitnaad aangebracht
dus nat in nat.
bij droging van silicone ontstaat er een soort van film laagje die water dicht is wat hechting van de nieuwe kit laag tegen gaat

groet

jaap
 
een week is ook geen test denk ik zo
en hoe groot is de bak


denk dat luc doelt op dat nieuwe kit niet lekker hecht op oude kit
bij het lijmen van een bak worden de ruiten tegen elkaar geplakt en gelijkt daarna de veiligheids-kitnaad aangebracht
dus nat in nat.
bij droging van silicone ontstaat er een soort van film laagje die water dicht is wat hechting van de nieuwe kit laag tegen gaat

groet

jaap
60x60x40
 
das natuurlijk een heel ander verhaal als bak van de TS
met dit formaat zal de druk die uitgeoefend wordt op de ruiten niet zo heel hoog zijn
maar toch vind ik het link hoor daar niet van
als we kijken naar fabrieks-bakken worden deze allemaal afgewerkt met een veiligheids-kitnaat
als dit niet nodig was dan zouden deze dat zeker niet doen (denk aan productie kosten)

groet
jaap
 
een week is ook geen test denk ik zo
en hoe groot is de bak


denk dat luc doelt op dat nieuwe kit niet lekker hecht op oude kit
bij het lijmen van een bak worden de ruiten tegen elkaar geplakt en gelijkt daarna de veiligheids-kitnaad aangebracht
dus nat in nat.
bij droging van silicone ontstaat er een soort van film laagje die water dicht is wat hechting van de nieuwe kit laag tegen gaat

groet

jaap
En hoek profiel aan de buitenkant kitten, zou dat zin hebben?
 
tja daar vraag je zo wat druk komt ban binnen uit dus of het zin heeft :S:juggle:
je hebt kans dat het glas alsnog naar buiten wordt gedrukt :'(
en of het een schoonheids-prijs wint moet je voor je zelf uit maken
persoonlijk vind dat niet :D:D

groet

jaap
 
Ik moet zeggen dat ik het ook niet echt mooi vind. Vroeger had mn vader een bak met dat soort strips aan de buitenkant maar echt mooi vond ik dat niet.
 
hier het zelfde John maar als ik het goed heb was dat een frame waar de ruiten in stonden
en de ruiten waren hier in gezet met een soort stopverf
groet
jaap
 
Heb kit gehaald komende week maar is aan de slag gaan.
 
een week is ook geen test denk ik zo
en hoe groot is de bak


denk dat luc doelt op dat nieuwe kit niet lekker hecht op oude kit
bij het lijmen van een bak worden de ruiten tegen elkaar geplakt en gelijkt daarna de veiligheids-kitnaad aangebracht
dus nat in nat.
bij droging van silicone ontstaat er een soort van film laagje die water dicht is wat hechting van de nieuwe kit laag tegen gaat

groet

jaap

Inderdaad Jaap, dat was dan ook mijn insteek, je moet de siliconen om de grootste sterkte te hebben nat in nat plakken.
 
hier het zelfde John maar als ik het goed heb was dat een frame waar de ruiten in stonden
en de ruiten waren hier in gezet met een soort stopverf
groet
jaap

Ook ik heb zo'n bak gehad, een stalen frame, geschilderd met loodverf(was zo in die tijd)en het glas erin en vast gezet met stopverf.
 
Inderdaad Jaap, dat was dan ook mijn insteek, je moet de siliconen om de grootste sterkte te hebben nat in nat plakken.

mensen met een aquarium lek, halen toch ook alleen de kitnaad eruit en gaan toch niet het hele aquarium uitelkaar trekken?
 
mensen met een aquarium lek, halen toch ook alleen de kitnaad eruit en gaan toch niet het hele aquarium uitelkaar trekken?

Er is een verschil om plaatselijk een lek te dichten dan te zorgen dat door de druk je glasplaten niet uiteen drukt.
 
Ja dat snap ik, maar net als met het lek haal je de kitnaad weg. Dat is hetzelfde als de situatie nu toch?
 
Kan je me dan het verschil uitleggen?
Want imo haal je bij een lek de naad weg. De verlijming tussen de glas delen blijft.
Die verlijming zit er nu ook nog.
 
Kan je me dan het verschil uitleggen?
Want imo haal je bij een lek de naad weg. De verlijming tussen de glas delen blijft.
Die verlijming zit er nu ook nog.

Kijk,

1) Als er een lek is in bv. een verticale deel tussen de voorste en de rechtse glasplaat dan snij je een stukje kit weg waar het lek zit en kit dit opnieuw, wel eerst zeer voorzichtig de het stuk dat je moet kitten ontvetten dmv aceton.
Door de druk van het water zal deze(als het lek niet te groot is)het lek doen stoppen.

2) Als je in de vier hoeken een volledige laag vanaf de bodemplaat tot aan de bovenkant moet toe spuiten, dan moet je alles goed ontvetten, dit dmv bv. aceton, dan moet je extra opletten dat de aceton de kit tussen de glasplaten(meestal rond de 1 mm dik)niet kapot vreet.
Het water heeft veel meer lengte(hoogte)om extra druk uit te oefenen.
De nieuwe kit zal niet overal even goed hechten aan de oude kit, waardoor het effect om het steviger te maken grotendeels verdwijnt.
 
Waar het lek zit, pulk je alle losse kit weg. zodat het een lege ruimte wordt, maak dat goed schoon, en voor het kitten, behangersplakband op de ruit plakken, 3 mm van de naad af.
Dan de kitnaad zetten , en met geplet electra pijpje en kommetje zeepsop om in te dopen...afsteken, daar na met natte vinger nastrijken.


Of snij de hele ruit los.
 
Kijk,

1) Als er een lek is in bv. een verticale deel tussen de voorste en de rechtse glasplaat dan snij je een stukje kit weg waar het lek zit en kit dit opnieuw, wel eerst zeer voorzichtig de het stuk dat je moet kitten ontvetten dmv aceton.
Door de druk van het water zal deze(als het lek niet te groot is)het lek doen stoppen.

2) Als je in de vier hoeken een volledige laag vanaf de bodemplaat tot aan de bovenkant moet toe spuiten, dan moet je alles goed ontvetten, dit dmv bv. aceton, dan moet je extra opletten dat de aceton de kit tussen de glasplaten(meestal rond de 1 mm dik)niet kapot vreet.
Het water heeft veel meer lengte(hoogte)om extra druk uit te oefenen.
De nieuwe kit zal niet overal even goed hechten aan de oude kit, waardoor het effect om het steviger te maken grotendeels verdwijnt.


Ik ga acrylaat staven in de hoeken kitten en sierstrips aan de buitenkant. Dan heeft het glas wel een goede verbinding aan de binnenkant tussen de ruiten
 
Dat helpt je niet. Acrylaat hecht niet met kit. Acrylaat word met acrylaatlijm (aceton) aan elkaar gesmolten.

Kijk maar naar TANKS.
 
Dat is dan geen lijmen dat is (chemisch) lassen. Voor zover dat er toe doet.
 

Terug
Bovenaan