Killivissen, welke en hoe?


B

blupjes 2.0

Guest
Hallo allemaal,
Ik heb een 60 liter bakje staan draaien waar op dit moment alleen 2 corydoras pygmaeus in zitten (groep wordt nog uitgebreid zodra de lfs weer een nieuwe voorraad heeft). Mijn idee was om hier killivissen bij te gaan houden, in een koppel of harem. Ik vind de kleurrijke soorten erg mooi, maar weet niet precies wat ik wil hebben en dacht daarom dat het wel leuk was om op vivarium een leuke soort te scoren.
Echter weet ik dan van tevoren natuurlijk niet of de inrichting van mijn aquarium wel geschikt is voor de desbetreffende soort, dus mijn vraag is:
Welke kleurrijke soorten zijn geschikt voor bij mijn corydoras, in een 60L aquarium, en wat voor inrichting/waterwaardes/temperatuur etc. hebben ze nodig? Ik wil de bak graag rijkelijk beplanten, dat vind ik mooi. Maar als de vissen dat niet wensen ga ik dat natuurlijk niet doen. Ik vind het op internet toch best lastig om informatie er over te vinden. Ik wil ook niet te impulsief een mooie soort kopen om er vervolgens achter te komen dat ze helemaal niet geschikt zijn voor mijn bak. Ik zal het natuurlijk ook wel vragen bij de verkoper, maar wil er liever ook wel wat voorbereid naar toe gaan. Hopelijk kan iemand me hier mee helpen, alvast bedankt!

Groeten Naomi
 
  • Leuk
Waarderingen: DAFW
Dag Naomi als je Facebook hebt kan ik je deze groep sterk aanbevelen en daar zullen ze heel goed je vragen kunnen beantwoorden.
https://www.facebook.com/groups/172112093276238/

Succes en hou me op de hoogte als je wil want mijn interesse gaat ook uit naar Killi's.
Groetjes, Johnny.

P.S :
Marco Van Zantwijk Heeft er wel een brede kennis van.
 
Ook kun je lid worden van Killi Fish Nederland, als lid vind je alle info die je nodig hebt.
 
Is je bak 60cm lang? Je zou kunnen gaan voor een koppel Aphyosemion australe. De gold variant is daar heel kleurrijk van. Een andere optie is een harem Epiplatys annulatus, maar die zijn iets minder kleurrijk in het lichaam. Beiden doe je een plezier met een goed beplante bak.
 
Kleine tip:
Als je net als ik niet precies wist wat killi fish zijn en je googled het even, vergeet dan niet de tweede i van killi in te tikken.
Anders krijg je hele andere foto's dan je verwacht.:oops:
 
Bedankt allemaal, voor de reacties!
Ik heb me aangemeld bij de KFN Facebook pagina. Zal zeker gunstig zijn qua info en inspiratie!
Mijn bak is inderdaad 60cm lang. Epiplatys annulatus vind ik hele leuke beestjes, ik heb alleen een keer gehoord dat ze wel eens kannibalistisch kunnen zijn.. of valt dat wel wat mee? De Aphyosemion australe is inderdaad ook heel mooi! Dat is zeker wel een kanshebber. Gaan zij ook goed samen met de corydoras pygmaeus?
 
Ja, gaan prima samen met de pygmaeus. Ik heb jaren E. annulatus gehad, maar nooit iets van kannibalisme gemerkt. Ja, hun eigen jongen vreten ze op als die in de bak zitten maar dat doen veel vissen. Volwassen examplaren vallen elkaar zelden aan is mijn ervaring. Zijn juist hele vreedzame visjes die je met het meeste goed samen kunt houden. Alleen opletten met het aantal mannen. In een 60cm zou ik voor de E. annulatus 1 man met 3 vrouwen houden. Voor de australe 1 man met 1/2 vrouwen.
 
Ik heb zelf de aphyosemion striatum. Zijn super kleurrijk en actief alleen wat lastiger te vinden bij een winkel.
s-l300.jpg
 
Even een update. Ik heb op vivarium een koppeltje nothobranchius rachovii gehaald. Tot nu toe doen ze het erg goed, en gaan ze ook goed samen met mijn corydoras pygmaeus (inmiddels zijn dat er 5). Het zijn pittige visjes, ze waren in het begin wel wat fel tegen de corydoras. Nu laten ze de corydoras met rust en gaat iedereen zijn eigen gangetje. Als ik met mijn hand in de buurt van het water kom, hangen ze meteen bij het wateroppervlak. Ze zijn zo nieuwsgierig! De man is ook regelmatig aan het communiceren met zijn spiegelbeeld. Het vrouwtje is iets rustiger. Ze eten goed. Ik ben er ontzettend blij mee.
 
Goed om te horen dat ze bevallen. Niet vergeten om te proberen ze te kweken met wat turf....ze leven namelijk niet heel lang. Wel zo leuk als je straks kleintjes hebt om mee door te gaan ;)
 
@AquaInfo hoe bedoel je met wat turf? Moet dat dan in het filter? Ik las inderdaad dat ze niet heel oud worden. Kweken lijkt me wel leuk.
 
@AquaInfo hoe bedoel je met wat turf?

De killi's die je hebt zijn bodem leggers ofwel ze begraven de eitjes in de bodem(de turf). Dit kan al als je een bakje met turf in het aquarium zet. Zoals hierboven al wordt aangegeven worden ze helaas niet oud en wil je er langdurig plezier van hebben dan moet je er mee kweken. Als het goed is heeft deze soort een droogperiode nodig om uit te komen en volgens mij is dat rond de 6 maanden(al weet ik het niet precies maar de precieze tijd kan je vinden op het internet) en zorg dat je genoeg levend voer hebt want ze groeien als een gek(met 8 weken geslachtsrijp)

Ps de bovenstaande heb ik uit mijn hoofd dus ik zou nog wel even na zoeken
 
Ik heb het even doorgelezen op internet. Ik heb nog geen turf in mijn bak gezet, maar de vissen zijn al wel bezig met paren.
 

Terug
Bovenaan