Killivis vrouwtje doodgebeten?


R

Robin1993

Guest
Ik heb nu zo'n 1,5 maand een aquarium staan met een kempvis, 7 endler guppen (deze combinatie met de kempvis gaat uitstekend, de kempvis doet niemand kwaad :) ) , 2 black molly's, 7 cardinaal tetra's, 5 garnalen, 3 kuhli's en twee killivissen (1 man en 1 vrouw) in een bak van 60 liter.

De waardes van het water zijn prima. Heb het onlangs nog getest en er zat niks schokkends tussen. Ook heb ik de killi's vaker zien paren en heb ik vorige week nog een eidragende garnaal gehad, wat aantoont dat de conditie van het aquarium prettig is om in voort te planten.

Soms zie ik ook wel eens dat het mannetje heel snel achter het vrouwtje aan zwemt en dat het lijkt alsof het vrouwtje geen zin heeft om te paren en zich probeert te verstoppen.

Ik kom vandaag terug van het werk en zie mijn vrouwtjes killivis dood in het aquarium drijven. Na haar eruit te hebben gehaald, zie ik dat ze een flinke hap uit haar buik heeft. Heeft iemand een idee hoe dit kan en wat ik nu het beste kan doen? Moet ik er een nieuw vrouwtje bij zetten voor het mannetje? Zou het mannetje andere vissen aanvallen als er geen vrouwtje komt?

Ik ben niet bekend hoe ik hier foto's kan uploaden, daarom stuur ik hierbij de links naar de foto's die ik net heb gemaakt.

Bedankt!

https://www.dropbox.com/s/tglcklt3pkhfi ... 5.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/e86fgu4tzdoan ... 5.jpg?dl=0

P.s. Ik heb tijdens de aanschaf niet gelet op welke soort killivis het is, maar als ik plaatjes bekijk lijkt het mannetje het meeste op de aphyosemion australe.
 
Het kan ook zijn dat het vrouwtje al overleden was en andere vissen of garnalen er aan zijn gaan plukken.

Wat zijn de waardes en temperatuur van je water?
Aphyosemion soorten hebben liever koeler water dan bijv Kardinalen en Black Molly's.
Warmer water maakt ze ook actiever en willen ze wel meer achter de vrouwtjes aan jagen.
 
panchax zei:
Het kan ook zijn dat het vrouwtje al overleden was en andere vissen of garnalen er aan zijn gaan plukken.
= Meest waarschijnlijke.

Waarschijnlijk "doodgejaagd" door man. Kan aan een te hoge temp liggen waardoor meer actief
 
Wat dacht je, gooi er maar wat vis in, zoek het later wel uit?

2 black molly's, 7 cardinaal tetra's, 5 garnalen, 3 kuhli's en twee killivissen (1 man en 1 vrouw)
Is toch een slechte combinatie.


deze combinatie met de kempvis gaat uitstekend.
Niet dus. Kempvis kan behoorlijk te keer gaan.
 
Ik hou zelf in de wat kleinere bakken geen Betta s met andere vissen want hun karakter is vaak niet zo geschikt hiervoor. Vooral een mooie Gup kunnen ze als concurrentie gaan zien.
 
Bertus zei:
Wat dacht je, gooi er maar wat vis in, zoek het later wel uit?

2 black molly's, 7 cardinaal tetra's, 5 garnalen, 3 kuhli's en twee killivissen (1 man en 1 vrouw)
Is toch een slechte combinatie.


deze combinatie met de kempvis gaat uitstekend.
Niet dus. Kempvis kan behoorlijk te keer gaan.

Ik heb in afstemming met de dierenwinkel de vissen gekocht. De betta zwom al samen met andere guppen in de bak van de dierenwinkel en de guppen zagen er allemaal prima uit. Zwemt gewoon rustig in de bak, heb hem nooit agressief gezien.

Buiten dat ben ik net naar de dierenwinkel geweest om mijn waardes te testen. Alles was prima, nitraat alleen ietsje hoger dan gemiddeld. Kan komen omdat de bak vandaag ververst moet worden. De verkoopster zei al dat de killi waarschijnlijk is overleden door de stress omdat ze zeer waarschijnlijk is opgejaagd door de man, waarna vervolgens de vissen inderdaad van de killi zijn gaan eten.

Het water is overigens 24 graden.
 
jessicapilon zei:
Ik hou zelf in de wat kleinere bakken geen Betta s met andere vissen want hun karakter is vaak niet zo geschikt hiervoor. Vooral een mooie Gup kunnen ze als concurrentie gaan zien.

Klopt, hier was ik op bedacht. De betta is echter heel rustig en vriendelijk tegen de andere vissen. Bemoeit zich nergens mee en zwemt al vrolijk 1,5 maand rond :)
Bedankt voor de tip voor het plaatsen van foto's!
 
Kan aan stress gelegen hebben. Als de man veel jaagt dan moet je veel verstopplekken hebben en liefst een vrouw erbij.
 
Afgestemd met de winkel of niet, dit bestand is niet om over naar huis te schrijven.
Met goede combinaties kun je bij een 60 liter aquarium denken aan drie soortjes. Jij zit met het dubbele.
Alleen daarom al is het antwoord op de vraag 'terug uitbreiden?' een neen.

Verder zegt het dragen van eitjes niet dat condities ideaal zijn en al helemaal niet dat dit ook voor andere dan de eidragende soortjes zou gelden.
 

Terug
Bovenaan