killi's in gezelschapsbak?


J

Jorin

Guest
Hallo,

Ik heb al enige jaren een aquarium. 110x40x50.
Hierin zitten op dit moment:
11x kardinaal tetra
1x fantoomzalm
5x vuurneon
1x blackmolly (man)
2x platy (man en vrouw) + veel jongen
2x ancistrus (man en vrouw) + veel jongen

Nu wilde ik graag killi vissen voor in de bovenste laag van mijn aquarium. Kunnen killi's bij de rest van mijn visbestand?

Ik zit zelf te denken aan Aphyosemions.

Kunnen deze vissen in mijn aquarium, en zo ja welke aanpassingen moet ik verrichten?
Moet er over turf gefilterd worden?
Moet er zout toegevoegd worden aan het water of kan je de weerstand ook verhogen met bijvoorbeeld catapa bladeren?

Jorinde
 
Wellicht het Afrikaans blauwoogje (Aplocheilichthys normani), liefst een stuk of tien of meer? Ze zwemmen vooral boven en daar heb je nog niet zo veel.

Ziet er op het eerste gezicht ietwat kleurloos uit, maar is prachtig! Wel een beetje schuw, dus zorg voor wat drijfplanten

Ik maak me alleen een beetje zorgen om die eenzame fantoomzalm. Die kunnen heel vervelend worden..
 
Aphyosemions zitten zeker niet uitsluitend bovenin. Ligt er bovendien aan welke soort je hebt.

Verder ga ik er met dit bestand vanuit dat je de temperatuur best hoog zal hebben (dat is toch voor zekr 4 van je 6 soorten bevordelijk) en dat is voor veel killi's - waaronder een groot deel van de Aphyosemions, maar ook de Poropanchasx normani (Aplocheilichthys normani is een verouderde naam) die wordt genoemd - niet zo goed, het verkort hun levensduur nogal.

~ Ivo
 
Voor bovenzwemmers moet je kijken naar Epiplatys, Pseudepiplatys of Aplocheilus.
 
Jorin zei:
Hallo,

Ik heb al enige jaren een aquarium. 110x40x50.
Hierin zitten op dit moment:
11x kardinaal tetra
1x fantoomzalm
5x vuurneon
1x blackmolly (man)
2x platy (man en vrouw) + veel jongen
2x ancistrus (man en vrouw) + veel jongen

Nu wilde ik graag killi vissen voor in de bovenste laag van mijn aquarium. Kunnen killi's bij de rest van mijn visbestand?

Ik zit zelf te denken aan Aphyosemions.

Kunnen deze vissen in mijn aquarium, en zo ja welke aanpassingen moet ik verrichten?
Moet er over turf gefilterd worden?
Moet er zout toegevoegd worden aan het water of kan je de weerstand ook verhogen met bijvoorbeeld catapa bladeren?

Jorinde

Voor aanpassingen zou ik de temperatuur lager zetten. De genoemde vissen in mijn post kunnen prima het jaarrond op +/-23 graden.
 
Bedankt voor de snelle reacties,

Ik vond juist bij de Aphyosemion australe gold en Aphyosemion Striatum de kleuren erg mooi.
Bij de Epiplatys en Pseudepiplatys vind ik de kleuren minder mooi.
Ik wil er ook niet heel erg veel 1 of 2 harems, ligt eraan of deze vissen erg territoriaal zijn.

De fantoomzalm en blackmolly hebben inmiddels een nieuw huis gevonden.
 

Terug
Bovenaan