Killies en schoonmaken


W

Wim1967

Guest
Ik ben bezig met het opzetten van een killi-bak in een aqua-65. Maar nu heb ik begrepen dat Killies snel springen. Hoe doen jullie dat dan met het schoonmaken van de bak? Hoe voorkom je dan dat er vis uitspringt?
 
Ik heb ze destijds ook in zo n bak gehad en nooit met schoonmaken er een zien springen hoor.
Ze kunnen het maar het is niet zo dat ze de ganse dag boven het water springen. Gewoon even een beetje opletten lijkt mij al voldoende.
 
Eerst waterniveau verlagen voordat je de echte schoonmaak gaat doen.

Je kan een net waar je door heen kunt kijken erover heen hangen tijdens de bodem schoonmaken e.d. en hier onder met je handen werken
Als je even niet boven de bak bezig bent de deksel dicht doen.
Kijk regelmatig om je heen op de vloer. Soms spartelen ze toch rond over je vloer en ben je er op tijd bij.

Laat verstop plekjes over tijdens onderhoud.

Na het onderhoud vissen tellen in je bak ;-)
 
Probeer ook alles in ��n keer te doen, bijv bij een waterwissel ook meteen een plantje verzetten, dood blaadje afknippen ed, als dat nodig is. Zodat de kap niet onnodig open hoeft.
En zoals Zeebaars al zei, regelmatig langs je bak kijken. Vaak is het overbodig, maar het gebeurd altijd onverwachts.
Ik ben door de jaren heen zo toch al wat killi's verloren, niet dat alle killi's eruit willen springen, maar sommige blijven het proberen. Ook door kleine openingen in de kap waar de filterslangen ed uitkomen of sommige sprtingen in je (binnen)filter. In m'n oude Juwel-filter zaten regelmatig visjes in.
Maar Killi's kunnen het soms heel lang volhouden op het droge, springen in de natuur ook van plasje naar plasje. Heb er zelfs ��n gehad die zeker zo'n tien uur naast de bak lag, flink uitgedroogt en deed 'm terug in het water, knapte op en na een dagje zwom die weer gewoon bij de andere..
 
Gewoon een beetje opletten. Hier springen ze amper. Killi's duiken eerst naar beneden als het gevaar van boven komt. Veel killi's zijn geen schrikachtige vissen dus op een gegeven moment kijken ze niet meer op van je onderhoud. Afdekplaatje/gaatjes dichtmaken is wel noodzakelijk voor als er gesprongen wordt om een andere vis te omzeilen, anders liggen ze er naast en das niet best.
 
Hoe zit het dan met de achterkant van het deksel van een Juwel aquarium?
Daar zitten standaard twee gaten in, ��n aan elke kant.

Moet je die persee afdekken voor Dwarsbandsnoekjes?

Of valt dat wel mee?

Dat afdichten van de kap gaat erg lastig lijkt mij, omdat daar ook de snoeren doorheen gaan.
 
Dat is wel veruit het veiligste. In een engelstalig magazine dat ik lees stond zoiets als 'vroeg of laat, ze zullen een keer gaan springen'.
Misschien loopt het wel los, maar better safe than sorry zou ik zeggen.

~ Ivo
 
Ik prop altijd wat filterwatten in die luchtgaten van een Juwel, zeker bij 'springerige types'. Zou ik zeker doen, al was het maar voor je eigen geruststelling.
 
Mascha&Ivo zei:
Dat is wel veruit het veiligste. In een engelstalig magazine dat ik lees stond zoiets als 'vroeg of laat, ze zullen een keer gaan springen'.
Misschien loopt het wel los, maar better safe than sorry zou ik zeggen.

~ Ivo
Jones zei:
Je kan de gaten afdichten door er filterwatten in te proppen.

Jacobus zei:
Ik prop altijd wat filterwatten in die luchtgaten van een Juwel, zeker bij 'springerige types'. Zou ik zeker doen, al was het maar voor je eigen geruststelling.


Is een goed idee, die filterwatten.

Die ga ik ook op het lijstje zetten :)

Nu nog een LFS vinden die deze visjes verkoopt.
Naar horen en lezen schijnt het zo te zijn dat je ze moeilijk kunt vinden bij een LFS.
 
Fishy233 zei:
Nu nog een LFS vinden die deze visjes verkoopt.
Naar horen en lezen schijnt het zo te zijn dat je ze moeilijk kunt vinden bij een LFS.
Waar woon je? Lastig te vinden niet, wel is het aanbod sterk verdeeld over het jaar begreep ik wel eens van een winkelier.

~ Ivo
 
Dit is ook wellicht een aanrader:

blauwoogje

Ook een killi-achtige (?). Hij heet tegenwoordig anders, maar dat weet Ivo wel..

Liefst een stuk of tien of meer. Zijn veel mooier dan op de foto. Niet bij te drukke vissen plaatsen, want dat vinden ze niet leuk.

Ze zijn ook vrij makkelijk te kweken, zelfs 'per ongeluk'.
 
Nooderlijke provincies :)

Ik ga aankomende week eens rondvragen en desnoods al reserveren als ze er zijn.
Eventueel kan ik dan ook vrijblijvend bestellen bij een LFS als ze normaal wel in hun aanbod zitten.

Want wil eerst de Garnalen doen, dan de Sulawesi-slakjes, dan de Vuurtetra's, en dan als laatste de Dwarsbandsnoekjes.

Van de Dwarsbandsnoekjes wil ik twee vrouwtjes en ��n man.
 
Jacobus zei:
Dit is ook wellicht een aanrader:

blauwoogje

Ook een killi-achtige (?). Hij heet tegenwoordig anders, maar dat weet Ivo wel..

Liefst een stuk of tien of meer. Zijn veel mooier dan op de foto. Niet bij te drukke vissen plaatsen, want dat vinden ze niet leuk.

Ze zijn ook vrij makkelijk te kweken, zelfs 'per ongeluk'.


Ik heb al een scholenvis die ik graag wil, de Vuurtetra ;)
 
Fishy233 zei:
Van de Dwarsbandsnoekjes wil ik twee vrouwtjes en ��n man.
Wat is het formaat van de bak? Een beetje aquarium kun je al snel mee naar 2M/4V bijvoorbeeld.

Fishy233 zei:
Jacobus zei:
Dit is ook wellicht een aanrader:

blauwoogje

Ook een killi-achtige (?). Hij heet tegenwoordig anders, maar dat weet Ivo wel..

Liefst een stuk of tien of meer. Zijn veel mooier dan op de foto. Niet bij te drukke vissen plaatsen, want dat vinden ze niet leuk.

Ze zijn ook vrij makkelijk te kweken, zelfs 'per ongeluk'.


Ik heb al een scholenvis die ik graag wil, de Vuurtetra ;)
Dit zou meer een vervanger zijn van de ringbandjes dan van de vuurtetra's. Hij zwemt wat hoger, kleurt verreweg het mooist onder gedempte verlichting en heet tegenwoordig Poropanchax normani.

~ Ivo
 
In een ander onderwerp zocht ik naar een bestand.

De Dwarsbandjes wou ik dan als vis-blikvanger, aangezien je in de keuze beperkt bent.

Bak: Juwel Rekord 600.


Zocht een koppel/haremvis en daar kwam deze uit.

Is er dan nog een andere optie mogelijk?
 
Ik zoek dat topic wel even op. Kunnen we daar verdergaan.

Hebben we wel Wim's topic even van het stof ontdaan ;)

~ Ivo
 
aquabeek heeft momenteel diverse killisoorten zitten. mag geen reclame maken dat weet ik maar ik weet hoe ik zelf ben als ik bepaalde vissen zoek. en dan heb ik het over echt aparte soorten en dan is elke tip welkom. succes
 

Terug
Bovenaan