KH stijgt veelste snel en erg snel en veel groene aanslag


Lekker opgeschoten, je had geen puf meer om het plantje uit de pot te halen?
 
Mooi geworden Ron! En voor mijn nek gelijk wat gymnastiek hihi.
Het resultaat mag er echt wezen.
Dat plantje moet je wel nog uit het potje halen maar ik neem aan dat je dat weet, kan me voorstellen dat je dat na al dat harde werken maar even hebt gelaten.

Prachtig!
 
Ja bedankt, was ik net klaar met de co2 instellen is die fles leeg, gelukkig heb ik er nog 1 die op de kogel bak zit dus heb die maar gepakt.
Bijna 2 manometer gesloopt, ging lekker.. Nu maar gaan zoeken waar ik dat hier het snelste, en voordeligste kan laten vullen.

je had geen puf meer om het plantje uit de pot te halen?

Nou ja wel hoor heb daarna ook nog 1,5 uur vissen overgezet na een test.
Meer dat ik denk waar laat ik die nu, denk maar rechts naast de lotus, zit ook nog een kleine ruimte achter die grootte steen.
Of zou het leuk staan tussen die Ludwigia sp. Mini Super Red, denk da dat een zooitje word op den duur of niet?
Ga de rest verlossen van de cement kuip.
 
Ahh nice, heb even naar de (voor mij) nieuwe aquarium winkel gebeld, en dan kan je hem brengen en iedere woensdag krijg je je eigen fles weer terug kosten € 27,50.
Is dat een beetje redelijk? Ik zie verder weinig prijzen bij die flessen uit die lijst staan.
 
Zo dat scheelt meer als de helft, regio nijkerk zit niet zo veel, heb ook slijters gebeld maar die zitten er zo te horen niet op te wachten om dat voor je te doen.
 
Ohh haha er mist een stuk.
Maar kort samenegevat dacht ik dat ze de kleuren hadden omgedraaid en opgestuurd hadden en dan had ik nu een probleem gehad.
En dan loop ik me een partij druk te maken terwijl die andere zak er gewoon onder zat..
Dacht dus ff dat begint lekker.
Loopt niet van een leien dakje dus :D
 
Nope alles the hardway, zoals gister die 2 dubbele meters los koppelen, aansluiten ging ook heerlijk, dacht eerst die meter is kapot maar de werkdruk was gewoon over de max.

Die eitjes worden niet groen denerle en jbl, gewoon langzaam opvoeren tot die eitjes mooi groen zijn? Weet dat dat uurtje of 2 duurt.
Of moet het langzaam worden opgebouwd plantjes zijn er denk ik wel aan gewent zoveel co2 (voorheen) zit nu op 60/70 bmp. Strooming is meer dan voldoende.
 
Ahh nice, heb even naar de (voor mij) nieuwe aquarium winkel gebeld, en dan kan je hem brengen en iedere woensdag krijg je je eigen fles weer terug kosten € 27,50.
Is dat een beetje redelijk? Ik zie verder weinig prijzen bij die flessen uit die lijst staan.

Voor aquarium zaken is dat normaal. De drankenhandel rekent 20,50.
John gaat naar de brandweer. Als je geluk hebt, dan zitten die in je buurt. Dat is echt goedkoop.
 
Ja dat klopt maar Holtshauzen is hier in de buurt voor industriele gassen en die is nog goedkoper maar voor mij op de fiets net iets te ver. Dus je kan ook eens kijken naar industriële gasleveranciers en daar informeren.

John gaat naar de brandweer

Ze doen tegenwoordig met met beveiliging Marcel;)
 
Ja ga morgen weer verder bellen en kijken, neem toch heeel even een break voor ik aan de 2e begin.
Maar denk ook dat het afh is bij wie je komt en hoeveel je moet hebben.
 
Ja dat klopt en het is hier tot 2 kilo 12,10 en daarboven is het wat duurder maar de meesten hebben geen flessen die groter zijn. Daarom is een iets grotere fles vaak voordeliger dan een fles van bv 500 gram.
 
Het word steeds leuker blijkt die co2 regulator niet juh van het te zijn.
Was iedere ochtend weer bezig met afstellen sinds het me op is gevallen. Was geen logica te bekennen, de ene dag 50 bpm de andere dag 90 bpm.
Ik denk dat dat ook een flinke min factor is geweest.
Afijn krijg wel netjes een nieuwe opgestuurd dat is dan weer positief.
 
Het word steeds leuker blijkt die co2 regulator niet juh van het te zijn.
Was iedere ochtend weer bezig met afstellen sinds het me op is gevallen. Was geen logica te bekennen, de ene dag 50 bpm de andere dag 90 bpm.
Ik denk dat dat ook een flinke min factor is geweest.
Afijn krijg wel netjes een nieuwe opgestuurd dat is dan weer positief.

Ik heb met enkele meters de ervaring dat je ze eerst helemaal open moet draaien en dan pas dichtdraaien naar je gewenste druk. Dit dus ipv helemaal dicht en dan een beetje open draaien. Naar mijn ervaring willen die klepjes soms niet lekker meelopen. De druk van het gas duwt de klep dan een beetje krom of scheef.

Als je eerst de druk helemaal openzet dan is dat klepjes dus op zijn maximale stand, en met het dichtdraaien duw je hem dan dicht. Je werkt dus tegen de druk in ipv met de druk mee.
 
Het ligt aan het model, maar dit is wat ik bedoel. Als je klepje dus los zit van de schroefdraad dan kan dit gebeuren.

In het linkse plaatje is het ventiel helemaal dicht. De Rode klep duwt dus tegen de bodem en laat geen water door.

In het rechter plaatje is het ventiel een stuk open gedraaid, en dan stijgt dat Rode klepje dus omhoog. Maar zoals je met die roze pijl ziet ontstaat er ruimte tussen de klep en de groene schroefdraad.

Je trekt het klepje dus niet mee omdat dit klepje niet fysiek vast zit aan die groene schroefdraad. Normaal moet de druk van de fles het klepje openduwen, maar dat gaat soms dus fout.

De tekening is maar een weergave van het probleem. In het echt ziet je klep/ventiel etc binnenin er wat anders uit, maar het plaatje dient enkel om duidelijk te maken wat er gebeurd.

Een keer tegen het metaal van je manometer tikken is vaak ook een oplossing.


upload_2018-6-15_18-28-29.png
 
Ja snap wat je bedoelt (denk ik) maar het magneet ventiel zorgt er toch voor dat ik helemaal niks meer hoef te doen als i eenmaal goed is ingesteld? Het heeft iig 1 jaar constante co2 afgegeven ca 100 bpm.
Verder was het een apo meter door de mensen hier aangeraden, (no offence). Maar ze gaven eerlijk toe dat meerdere mensen dit probleem hadden en krijg er nu 1 uit Italie met dubbele meter en magneet ventiel. Denk dat dat een stuk beter zal gaan.

Verder leek dit heel erg aansluitend op mijn probleem, maar als andere mensen er ook problemen me hadden was dat ding domweg niet goed.
Afijn dit stuk vooral het laatste gedeelte:

Een reduceerventiel brengt de hoge druk van de CO2 fles omlaag naar de voor de gebruiker gewenste lage druk (bijv. voor de kalkreactor). Het reduceerventiel heeft een ingang voor de hoge druk en een uitgang voor de gewenste lage druk. Voor ons is het gemakkelijk dat op deze uitgang een kraantje zit waarmee we de stroomsnelheid van het gas in kunnen stellen. Hiervoor wordt een metalen naaldventiel gebruikt. Op het reduceerventiel zitten twee manometers (drukmeters). De manometer die het dichts bij de fles zit geeft de hoge druk in de fles aan en de andere manometer de in te stellen gewenste druk.
Het reduceerventiel zelf bestaat uit een metalen huis met daarop een knop die door middel van een veer verbonden is met een membraam in dit huis. Door meer of minder indraaien van deze knop kunnen we de druk op de uitaat instellen en deze druk lezen we af op de tweede manometer. Met het naaldventiel(aftapkraantje) stellen we de gassnelheid in. Het membraam in het reduceerventiel zorgt ervoor dat de ingestelde gewenste druk gelijk blijft. Dus daarmee in principe ook de gassnelheid. Waarom in principe? Dit komt omdat de door ons gebruikte regelaars veel goedkoper zijn dan regelaars die bijv. in laboratoria en ziekenhuizen gebruikt worden. Immers hieraan worden veel hogere eisen gesteld! ;) ;) ;)
 
Een keer tegen het metaal van je manometer tikken is vaak ook een oplossing.

Ook dit was idd het geval, maar ja deze gaat de kast in voor weer een e.v.t. rampen scenario dan kan ik in ieder geval wat co 2 toedienen, Of zou ik dat ding nog kunnen fixen met een paar euro?
 
Het heeft iig 1 jaar constante co2 afgegeven ca 100 bpm.

Nope alles the hardway, zoals gister die 2 dubbele meters los koppelen, aansluiten ging ook heerlijk, dacht eerst die meter is kapot maar de werkdruk was gewoon over de max.

Je zegt hier dat je werkdruk 'over the max' was dus de kans is niet ondenkbaar (lees: zelfs relatief groot) dat je door het ventiel verkeerd aan te sluiten/je fles op een foutieve manier te openen een membraan, een klepje of whatever hebt "opgeblazen" waardoor de werking is ontregeld.

Want de fles opendraaien terwijl het naaldventiel en de werkdruk volledig "open" staan (dus met, al dan niet hoge, werkdruk) kan al schade veroorzaken aan de mechaniek binnenin het ventiel. (dacht ik toch... :juggle:)
Té hoge werkdruk kan volgens mij ook schadelijk zijn voor je naaldventiel (ik denk dat de mijne op papier maar tot 4 of 5 bar verdragen) en ook voor je magneetventiel (maximale druk staat meestal vermeld in gebruiksaanwijzing).
Dus voorzichtig en doordacht omgaan, dus eigenlijk 'met rust en geduld', (ik besef dat dit soms moeilijk is :br:) met dergelijk materiaal is vrij belangrijk.
Zeker wanneer je het aansluiten nog niet frequent hebt gedaan kan je best op voorhand de volgorde, de juiste werkwijze bepalen (desnoods eens opzoeken of vragen). En vanaf dan doe je dit best steeds op dezelfde manier totdat het een gewoonte, routine is geworden.

Wanneer zoiets bij mij niet vlot gaat en ik merk dat ik begin te sukkelen (doordat mijn stressniveau voelbaar begint te stijgen) probeer ik meestal te stoppen voordat de frustratie via hoofd, schouders en armen mijn handen bereikt.
Dus even aan de kant schuiven.
Nét voordat het begint te kriebelen, nét voordat je vingers voelbaar hun greep verstrakken en je denkt over de beste richting van je worp.. Dan zeg ik: :stop: :D

Een uurtje iets anders doen of een nachtje slapen was hier al meermaals de ultieme redding voor apparaten zoals een onwillige filter, een vastlopende laptop, een ongehoorzame smartphone...
(gevloek is dan soms onvermijdelijk doch louterend voor het slapengaan)

Dus mijn tip:
"Whenever i feel like breaking something, i try to take a break!" :thumbs:
 
Laatst bewerkt:
Oke dan maar eens vervangen.
Hij is nu helemaal kapot en heb mijn andere er op gezet (nieuw).
Maar hoe krijg ik die werk druk normaal hij blijft maar op de 4 staan.
Draai ik aan de knop met de W gaat i nog hoger.




Zitten maar 2 dingen op die meter waar je aan kunt draaien, de ene werkt logisch die andere verre van.
Hoop dat i dan maar z.s.m. omlaag kan voor die ook kapot is.
 
Wanneer zoiets bij mij niet vlot gaat en ik merk dat ik begin te sukkelen (doordat mijn stressniveau voelbaar begint te stijgen) probeer ik meestal te stoppen voordat de frustratie via hoofd, schouders en armen mijn handen bereikt.
Dus even aan de kant schuiven.

Laat ik er maar mee stoppen idd weer totaal 0,0 logica. Je kunt die w knop alleen open draaien, ga je te ver krijg je een veer en een dop tegen je muil, en de werk druk gaat alleen maar hoger.
Staat ook niks in dat boekje over die knop laat staan bij de plaatjes. Nou ja dan maar 1 week zonder co2
 
Als de werkdruk te hoog is. Moet je de knop ‘w’ los draaien. Dus precies omgekeerd dan hoe je een waterkraan dicht draaid.

Draai je de knop rechtsom ‘vast’ dan beschadigd het membraan.

Als de druk hoger is dan ingesteld, dan moet je die druk eerst kwijt. Door het naaldventiel te openen.
 
Ik weet niet waar je deze gekocht hebt, maar lijkt me geen beste kwaliteit.
Normaal moet je met die zwarte knop met die "W" erop de werkdruk omhoog maar ook omlaag kunnen draaien, teminste degene die ik heb kan dat wel.
Als je de werkdruk omlaag draait duurt het wel even eer die zakt, maar geen minuten.

succes.
 
Komt geen eens meer lucht uit weer 1 kapot?
 
pfffff was al weer zo laat dat de tijdsckakelaar uit stond...
Maar kan draaien aan die knop wat ik wil maar gaat niet onder de 4
 
pfffff was al weer zo laat dat de tijdsckakelaar uit stond...
Maar kan draaien aan die knop wat ik wil maar gaat niet onder de 4

Gaat alleen onder de 4 als de CO2 er ook uit kan. Dus naaldventiel openen en slang eraf.

Dan draai je de knop helemaal los. Dan sluit je alles aan. En dan draai je de knop langzaam vast. Dus rechtsom, totdat de druk op het juiste niveau staat.
 
Nou dat ging lekker..


Daarna nog 1 x geprobeerd en toen vloog die knop er af, nu werkt i helemaal niet meer denk ik, volgens mij moet hier een pinnetje in of niet?

Heb dit nog over, die veer moet achter dat ventiel volgens mij, en dan vast schroeven, maar het zal nu wel echt kapot zijn denk ik... Of is er nog hoop?
 
volgens mij moet je de andere kant opdraaien, zo draai je hem volgens mij alleen maar verder open, dan blijft er co2 uitkomen.
Denk niet dat de regelaar kapot is, maar je hebt hem zover uitgedraaid dat de knop los is gekomen, wat eigenlijk niet mag gebeuren met degelijk materiaal.
 
volgens mij moet je de andere kant opdraaien, zo draai je hem volgens mij alleen maar verder open, dan blijft er co2 uitkomen.
Denk niet dat de regelaar kapot is, maar je hebt hem zover uitgedraaid dat de knop los is gekomen, wat eigenlijk niet mag gebeuren met degelijk materiaal.

Hier kwam de reduceer met losse knop aan. Moest deze er zelf indraaien.
In de handleiding staat ook, dat de knop helemaal los moet bij vervangen fles.
 
Maar die 2e meter van de werk druk doet het niet meer. Die knop die ik heb los geschroefd doet domweg niks.
Bedoel als het gas open staat en het fijn regel ventiel, en je draait aan die werkdruk knop moet er toch weer gas in die meter komen en uit het ventiel?
Zo niet doe ik of iets verkeerd of dat ding is kapot, maar er mist dus geen klein pinnetje wat in dat gat hoort bij die middelste foto?
Nu krijg ik het gas er alleen uit als ik die werkdruk knop er af schroef, lijkt me ook niet best.
 
Maar die 2e meter van de werk druk doet het niet meer. Die knop die ik heb los geschroefd doet domweg niks.
Bedoel als het gas open staat en het fijn regel ventiel, en je draait aan die werkdruk knop moet er toch weer gas in die meter komen en uit het ventiel?
Zo niet doe ik of iets verkeerd of dat ding is kapot, maar er mist dus geen klein pinnetje wat in dat gat hoort bij die middelste foto?
Nu krijg ik het gas er alleen uit als ik die werkdruk knop er af schroef, lijkt me ook niet best.
Dit topic nog eens nalezend behoor je, denk ik, toch tot de pechvogels? Je houdt in elk geval wel vol en dat bezie ik altijd met respect!

760e10d218e09d3a561fcd8a92fa7302.jpg
 
Je houdt in elk geval wel vol en dat bezie ik altijd met respect!

Ja pech en ik gaan hand in hand. Maar opgeven doe ik niet snel nee maar deze strijd gaat niet lang meer duren (duurt al 2 jaar..), weer geen co2 die meter moet nog binnen komen dus daar zit je dan weer 1/2 weken zonder co2.
Achtergrondje straks weer mooi groen, zie de eerste algen er aan komen, het liep zo goed en mooi, wat had ik er plezier van die 1 a 2 weken dat er eindelijk logica in zat, alles er mooi bij stond, groeide en bloeide enz. En nu begint het feest weer opnieuw. 2 aquariums die co2 nodig hebben en die andere meter net uit nood weer geprobeerd, maar nee.
En deze kan dus waarsch ook de kliko in als ik het goed begrijp.

Moet dus sowieso 1 nieuwe meter komen, wat is prijs kwaltijd een beetje te doen?
Kan er wel weer 1 gaan kopen maar zit dus een hoop zooi tussen..
 
Aqua noa bij apo is erg degelijk!

Ik weet niet waat jou set vandaan komt. Maar ziet er erg chinees uit.
 

Terug
Bovenaan