KH stijgt veelste snel en erg snel en veel groene aanslag


Ja ik kan me zo heerlijk druk maken... En daarna pas denken :stom:
 
Moet ik die pomp en filter media schoonmaken, of kan ik het water in de pomp en slangen laten zitten?
Heb 3 weken geleden nog schoon gemaakt, dus denk de bacterien die in de pomp en slangen zit maar gewoon met rust laat?
Of kun je beter gewoon de hele boel schoon maken?
 
Ik zou pas de filter schoonmaken als de uitstroom minder is tenzij er stoffen inzitten die ongewenst zijn.
 
Als je filter niet al te lang heeft stilgestaan dan overleven de bacterien dat meestal wel.
 
Oke heb het gister middag leeg getrokken, dus als ze 24/48 overleven laat ik alles gewoon hangen.
Zit te twijfellen of de hele avond door of morgen, maar als 48 uur ook kan dan neem ik ff een pauze..
Het is toch altijd meer werk dan je dacht.
 
Hoop dat dat grind nog wat minder grijs word zoals de meeste, is nu geen gezicht..
 
oke morgen ochtend (als dat niet te laat is) gooi ik de bak vol en ga het af maken, wou ik eigenlijk vandaag maar het zat weer eens heerlijk tegen.
Slow and steady wins the race.
 
Ik zou de filter zsm laten draaien op een emmer water. Een groot deel van de bacterien zal wel dood zijn, maar een hoop activeren wel weer.

Ok, maar de filter staat al 24 uur stil in hoeveel leven er dan nog vraag ik mij af? Ik heb wel gehoord en gelezen dat bacteriën zich "inkapselen" als de omstandigheden niet goed zijn maar ja gebeurt dat ook in zo n geval als dit en hoeveel doen dit en hoeveel gaan er dood? Ik weet het niet.
Ga je met de dode bacteriën geen problemen krijgen voor de waterwaarden?
 
Ok, maar de filter staat al 24 uur stil in hoeveel leven er dan nog vraag ik mij af? Ik heb wel gehoord en gelezen dat bacteriën zich "inkapselen" als de omstandigheden niet goed zijn maar ja gebeurt dat ook in zo n geval als dit en hoeveel doen dit en hoeveel gaan er dood? Ik weet het niet.
Ga je met de dode bacteriën geen problemen krijgen voor de waterwaarden?

Daarom zeg ik ook in een emmer laten draaien. De dode zullen wegspoelen. De levende krijgen weer zuurstof.
En de misschien ingekapselde komen weer tot leven.

Daarna kun je deze aan de bak hangen.

Je hebt dan nog hopelijk iets over. Beter als compleet schoonmaken.

Een filter 12 uur uit, geeft nagenoeg geen problemen.

En let wel. Een bacterie huishouding is ook een cyclus van sterven en deling.
 
Hmmm, spoelen die weg of blijven ze zitten en vergaan ze dan in de bak? Ook al spoelen ze eruit in de emmer dan zullen ze toch weer in de filter terechtkomen omdat de emmer weinig water bevat? Lastig om te bepalen wat dan wijsheid is vindt ik.
 
Heb het maar schoon gemaakt, net wat stenen gehaald en nu maar beginnen.
Die lotus zit een kluit aan wortels aan, kan ik dat deels afknippen, de lange stukken zeg maar, of gaat i er dan aan?
 
Ahh gelukkig bedankt voor je snelle reactie! was al even bang hoe al die bende in een vol aquarium te planten. Doe het het liefst i en volle bak zodat de pomp in ieder geval werk, dat wil wel eens een uurtje of 5 niet lukken de lucht er uit t e krijgen. Pomp van die 3 tientjes doet het met dezelfde constructie binnen 1 minuut.
Afijn als dat goed gaat ben ik zo klaar. En zal ik wel een plaatje laten zien, mits alles mee zit :thumbs:
 
Je bent goed bezig, heb helaas zelf ervaren hoe het is om een bak zo snel mogelijk op te bouwen.
Was vorig jaar mei, net wat jij zegt! Zweten en doorgaan totdat je moe bent in al je spieren.

Heb je een beetje kunnen slapen vannacht?
 
Denk maar zo: ik heb ooit in 1 middag 100-125 kilo steen uit een bak getild, alle vissen uitgevangen, alle stenen weer teruggeplaatst en de vissen weer losgelaten.

had geen rug meer over maar de klus was geklaard, en het geeft voldoening als je klaar bent :juggle: :D
 
Slapen doe ik zowiso niet (heeel weinig al sinds mijn 15e een mega probleem).
Het is meer ontspannen (of juist super gefrustreerd) op bet liggen, je zal toch echt ff plat moeten/iets moeten rusten, tuurlijk dommel je hier en daar 15 tot 30 min weg wat je niet door hebt maar daar heb je weinig aan.

Maar ik was heerlijk op dreef tot ik die sporen mix er in deed, deed er ietsje extra bij omdat ik alleen osmose water heb gebruikt maar dat was niet zo strak plan.
Heb 0,5 gram gepakt opgelost zag er wel heel donker uit dus min of meer 1/3 in de brak bak gedaan en de cuip waar de plantjes nu in zitten.
Maar zelfs na dat mini beetje bijna bruin rood achtige waas door de hele bak.

Nu al aan de eerste water wissel toe?
 
Haha ja dit is ook echt mijn laatste keer, en heb een hele vervellende onder buurman die een tuintje heeft :D.
 
Denk maar zo: ik heb ooit in 1 middag 100-125 kilo steen uit een bak getild, alle vissen uitgevangen, alle stenen weer teruggeplaatst en de vissen weer losgelaten.

had geen rug meer over maar de klus was geklaard, en het geeft voldoening als je klaar bent :juggle: :D

Zoals het hier staat heb je netto dus niks gedaan.:sorry:
 
Heb 0,5 gram gepakt opgelost zag er wel heel donker uit dus min of meer 1/3 in de brak bak gedaan en de cuip waar de plantjes nu in zitten.
Maar zelfs na dat mini beetje bijna bruin rood achtige waas door de hele bak.
Nu al aan de eerste water wissel toe?

Je moet daar wel eerst een fles van aanmaken. En daarvan iets in je aqurium doen.
Je maakt eigenlijk een soort profito.
 

Terug
Bovenaan