Kevink 160*60*50


KevinK

Well-known member
Lid geworden
16 december 2013
Berichten
509
Aangezien ik binnenkort mijn nieuwe aquarium ga bestellen maar alvast een nieuw topic aangemaakt voor deze bak :)

Ga hier continu updates posten van de bouw van mijn nieuwe aquarium :) Net zoals mijn 1.20 word het een hollandseplantenbak waarmee ik aan nbat keuringen mee doe :)

Het aquarium komt volledig ingebouwd in een meubel welke ik zelf ga bouwen. Hierbij word er gelijk rekening gehouden met de indeling van het meubel. Ik wil graag 3 compartimenten onder mijn aquarium voor elektronica, filters en CO2 zodat alles gescheiden is. Tevens ga ik zoveel mogelijk de hardware buiten het aquarium houden.

Hardware voor het aquarium :

Aquarium : 160*60*50 met aan de zijkanten en achterkant een achterwand. ( simpele zwarte juwel ).

Filters : 2x Eheim Pro 4 600 ( Misschien hang ik mijn pro 3 350T er ook nog bij wanneer ik het water niet helder genoeg vind. Tevens word alles aangesloten met pvc en op 1 van de filters komt een skimmer te hangen.

Verwarming : 2x Hydor 300W externe verwarming.

CO2 : Dennerle PH controller evolution deluxe
Aquamedic 1000 Reactor.
Standaard drukmeter met magneetventiel
2 Kilo fles

Verlichting : Ben ik nog niet over uit, 1 ding is zeker het word GEEN led. Ik twijfel tussen 5x t8 58w 6x 49W t5 of 4x 80w t5.

Bodem : Filterzand korrel 0.40 / 0.80 ( heb al 100 kilo besteld ) zonder voedingsbodem.

Eerst klusje dit weekend word het hout van het meubel schuren en wanneer ik er tijd voor heb in de grond verf zetten :)
 
Mooie plannen.

Die hydor zou ik niet doen. Zijn zeer onbetrouwbaar.
Ik zou voor Eheim thermofilter gaan.
Eentje heb je al. Dus nog een 600T erbij.

2x 210 watt is echt wel voldoende.
 
Hier een 160x50x55 met 1 eheim thermo (210 watt) met gemak naar de 26 graden.
Dus zou dit thermofilter van je gebruiken.

Hydor zijn klere dingen.
 
Haha altijd leuk wisselende ervaringen met producten. Me pa gebruikt nu meer dan een jaar de hydor en doet het perfect.

Betreffende de thermofilter, ik heb een pro 3 350t en samen met mijn al aanwezige pro 4 600 betwijfel ik of ik genoeg filter vermogen heb.

De 600t is overigens alleen in de pro 3 variant te krijgen als ik even snel kijk. Daar vragen ze overigens ook wel serieuze prijzen voor.......

Net het eerst schuurwerk gedaan. Alle zijkanten en deurtjes grof geschuurd. Morgen even alles met een fijne korel naschuren.

Alles word overigens van betonplex. Alleen de lichtkap ga ik anders afwerken ivm eventueel
Rotten.

Morgen even langs strijker om te vragen wat de levertijden zijn voor opmaat maak aquariums :)
 
Werk hier met 2x Eheim pro 4+ 350 (waarvan 1 thermo) op m'n 160x50x55 Malawi bak.
Filters gaan lang mee voordat er onderhoud aan moet gebeuren, en de waterwaardes zijn prima.
Nu lopen filters in een plantenbak wel wat sneller vol door bladafval, maar nemen de planten ook weer een gedeelte van de waterzuivering op zich. Heel eerlijk gezegd denk ik dus dat 1x 600 + 1x 350T in jouw geval zat is.

Maargoed je moet uiteraard doen wat je zelf goed dunkt :)

ik ben iig zeer benieuwd hoe je alles gaat opbouwen, succes!
 
Werk hier met 2x Eheim pro 4+ 350 (waarvan 1 thermo) op m'n 160x50x55 Malawi bak.
Filters gaan lang mee voordat er onderhoud aan moet gebeuren, en de waterwaardes zijn prima.
Nu lopen filters in een plantenbak wel wat sneller vol door bladafval, maar nemen de planten ook weer een gedeelte van de waterzuivering op zich. Heel eerlijk gezegd denk ik dus dat 1x 600 + 1x 350T in jouw geval zat is.

Maargoed je moet uiteraard doen wat je zelf goed dunkt :)

ik ben iig zeer benieuwd hoe je alles gaat opbouwen, succes!

Misschien probeer ik het eerst wel even met deze filters. Als de temperatuur goed blijft en me water helder hou ik het gewoon zo :)

Anders gooi ik er een extra filter bij want als ik iets haat is het geen helder water haha.

Bedankt voor de reacties iedergeval !
 
Haha altijd leuk wisselende ervaringen met producten. Me pa gebruikt nu meer dan een jaar de hydor en doet het perfect.

Dan hoop ik dat hij eerdaags jarig is. Kun je alvast een nieuwe kado doen.
Heeft hij binnenkort wel nodig.
 
Eerste update :

r0cm5i.jpg

Onderkast in elkaar gezet.

2z553d5.jpg

Eerste stuk in de grondverf.

1zzrss9.jpg

Filter die ik besteld heb voor de bak,

Ook heb ik al 100kilo filterzand liggen maar denk dat ik nog 2 zakjes bij bestel omdat ik verwacht dat ik het niet red met de 100kilo ( 4 zakken ).
 
4 zakken is meer dan genoeg hoor

Denk zelfs dat je er nog geen.3 gebruikt
 
Laatst bewerkt:
Misschien probeer ik het eerst wel even met deze filters. Als de temperatuur goed blijft en me water helder hou ik het gewoon zo :)

Anders gooi ik er een extra filter bij want als ik iets haat is het geen helder water haha.

Bedankt voor de reacties iedergeval !
Ik heb ook graag dat het water kraakhelder is want anders word ik slecht gezind.
 
Haha daarom heb ik de fx 6 besteld moet wel lukken daarmee :)



Heb ik ook standaard in me filter zitten :)
Ik heb nogal goed nieuws gehoord over die Fluval FX6 en als ik mijn op maat gemaakte bak zal hebben kan het zijn dat ik deze ook in gebruik zal nemen of anders een grote bioloog of een samenwerking van de 2 als dat kan.Alles voor een zo kraaknet mogelijke bak.
 
Weer een update wat spullen binnen gekregen en even wat haast aan het maken met de kast. Binnen 2 weken komt als goed is het aquarium :D

24odoo9.jpg


332s3ya.jpg


Onderdeel van de kast. de kast word overigens in twee delen gebouwd anders krijg ik hem niet meer me woonkamer in.

De lichtkap word gemaakt van betonplex en daaronder trespa tegen het rotten. Daarbij plaats ik er nog pc fans aan de achterkant van de lichtkap om condens tegen te gaan.

Dit is de tweede laag grondverf,de kast word helemaal zwart.

ivxzkn.jpg


De fluval FX 6 is geleverd, nog niet in werking gehad. Valt me wel op dat er nette accessoires worden bijgeleverd zoals een reserve rubberring, anti knik systemen, filter zakjes voor kool en tuf en een slang voor het afvoer kraantje.
Ga alleen het onderste mandje vullen met Eheim Substrat Pro 2 aangezien er in het mandje alleen een kleine koolmat zat welke er direct uit gaat.

nffrwz.jpg


Dit systeem ga ik me water mee afvoeren en aanvullen. Ik hou een standaard gardena koppel stuk op de afvoer slang op de filter, hiermee kan ik de watermeter koppelen. HIermee kan ik gelijk zien hoeveel water er me aquarium is uitgelopen.
Hierna kan ik deze dus op me kraan klikken in keuken en direct bijvullen :) Amper met emmers slepen alleen voor bodem afhevelen en osmose toevoegen :)

11scy28.jpg


Zakken filter zand :)

Probeer dit weekend heel de onderkast te verven en ga even inkopen doen.

- 5x 58W vsa's.
- Isolatie voor in de kast.

Tot de volgende update :p
 
Ziet er heel verzorgd en netjes uit Kevin.Benieuwd naar de bak en het eindresultaat.:thumbs:
 
ik heb ook de fluval, alleen dan een maatje groter. Fantastisch ding. Makkelijk schoon te maken, mooi en redelijk stil
 
Onder het motto beter laat dan nooit, hierbij de update van de bouw van mijn nieuwe aquarium.

Ben redelijk ver met de opbouw van de kast, ben ondertussen aanbeland bij de laatste kleine dingen verven van het aquarium zoals de deurtjes.
Ondertussen is ook het aquarium afgeleverd en meerdere bestelde spullen zoals tl doppen, achterwanden etc.

Hieronder wat foto's van de voortgang :

14y1y4h.jpg


Even alles in elkaar geschroefd om te kijken of het past. Zo komt de kast er uit te zien zonder de deurtjes.

lac28.jpg


Onderkast volledig in de zwarte verf zoals hij er uit komt te zien.

15cka4m.jpg


Bovenkant van de kast.

ncghv9.jpg


Het aquarium nog netjes hoe hij geleverd is ( top afgeleverd overigens ! ) Heb ondanks de meerprijs een optic white voorruit genomen, minimale betere helderheid maar ik vind als je het doet doe je het gelijk goed.

iwkv83.jpg


Stopcontacten, schakelaars, VSA's en dozen. Dit komt allemaal in het rechter gedeelte van de kast te hangen. Pompen en verwarming kan ik uitzetten met schakelaars dat ik niet steeds de stekkers er hoef uit te trekken met onderhoud.

fkcltt.jpg


Even de Fluval FX 6 getest of hij het goed deed, water een power zit er in die pomp en wat werkte dat automatische ontluchten goed ! Benieuwd hoe hij fucntioneert als hij op de bak zit.

Momenteel wacht ik nog op de volgende spullen :

- Trespa voor de lichtkap.
- Heb ook maar een nieuwe drukmeter besteld de Dennerle Space Evolution. De gene die op me huidige bak zit doet vanaf het begin al raar, kan steeds de druk niet goed aflezen. Maar de LFS waar ik hem gekocht heb vind dat normaal functioneren ( precies de reden waarom ik daar niks meer koop ).
- CO2 Slang, ook maar gelijk even vervangen voor de zekerheid.
- Glazen PH sensor voor op me ph meter.

Als dat alles binnen is en de kast in elkaar zit kan ik pvc gaan bestellen :)

DIt was hem weer voor deze keer !
 
Ziet er allemaal al erg netjes uit! Mooi filter is dat die Fluval, ziet er erg degelijk uit.

Zeker zeer degelijk. Ook de extra opties die er op zitten zoals een fill / drain punt, auto ontluchten om de 12 uur etc. Ben benieuwd hoe helder hij me bak houd.
 
Na meer dan een jaar eens een update : De nieuwe bak is +/- een jaar lang pure ellende geweest, kleine opsomming :

- Filterzand was achteraf geen filterzand wat geleverd was, dus de hele bodem kon er weer uit. Gelijk gekozen weer voor het oude vertrouwde hornbach zand.
- Fluval filter defect, automatisch ontluchten systeem werkte niet goed meer. Hierdoor ging de filter niet meer aan na ontluchten.
- Blauwalg uitbraak door de enorme warmte toen ik de bak opstartte- dit heeft verre weg het meeste tijd gekost om er uit te krijgen het was heel hardnekkig.
- Zelf zo lomp zijn om een tl balk boven je bak te breken.

Nu uiteindelijk na een jaar ellende begint de bak uiteindelijk een beetje te draaien. Wel nog algen zoals wat groen alg en baardalg maar dat gaat wel weg wanneer ik de bak begin aan te voelen qua voeding.

Hardware nu :

Filters : 2x Eheim Pro 4 600 ( komt nog de eheim pro 4 250 bij met rvs skimmer )
Verlichting : 4x 58W T8 balken / HVP goldline op een TC420
CO2 : Milwaulkee ph controller ( word de dennerle ph controller evolution deluxe welke op me oude bak hangt ) / Dennerle drukregelaar Evolution Space / Aquamedic 1000.
Verwarming : Hydor 300W externe verwarming.

275969

Totaal overzicht aquarium

275970

275971

275972

Momenteel draai ik met 1x 58W 840 balk en een HVP Goldline ledbalk welke aan een TC420 hangt, deze zorgt voor de zon op en afgang.
275973

Vissen : 5x Diamand Gourami ( hele jonge vissen ) en 13x purperkoppen. ( komen nog 14x bijlzalmen bij en 18 corydoras sterbai )
275974

Filter 1 met de externe co2 reactor
275975

Filter 2 met externe verwarming + CO2 systeem


275976

Electronica alles apart geschakeld - Moet dit wel nog even allemaal netjes maken / opruimen:sorry:

Wat nog te doen :
- 3de filter overzetten - die hangt nu nog op me 1.20 bak - hierop komt ook me RVS skimmer.
- De milwalkee ph controller voor me dennerle vervangen - die hangt nu nog op me 1.20 bak
- Even slangen opmaat maken + netjes ophangen in de kast - zelfde geld voor de kabels.
- Plantengroei verbeteren
 
De planten lijken er wel goed bij te staan toch? alleen wel een beetje eenzijdig wat kleur betreft.

Valt wel mee, de onderste bladeren van vooral me laagblijvende planten zit wat baard alg op. Daarbij heeft het niet de groeisnelheid van me oude bak.
Maar dat komt wel goed moet de bak een beetje onder controle krijgen :)
 

Terug
Bovenaan