Keuzes voor nano aquarium


matje123

Member
Lid geworden
30 mei 2022
Berichten
19
Leeftijd
60
In het verleden lange tijd een chicliden aquarium van 260 liter gehad. Ik wil de hobby weer oppakken, echter nu wel wat kleiner. Namelijk aqua scaping in een nano aquarium.
Ik heb al veel research gedaan, maar vind het toch moeilijk een juiste keuze te maken qua hardware.

- Welke maat is mooier/beter: 30 of 60 liter
- Dennerle of ADA
- Interne of externe filter

Alle tips zijn welkom.
 
Ik hoop oprecht dat je er dan geen vissen in gaat houden? want daar worden je vissen heel ongelukkig van bij gebrek aan zwemlengte.

Anyway, zelf heb ik een dennerle 60 gehad en die vond ik erg mooi door zijn ronde hoeken
 
Ik zou ook voor een 60 liter gaan maar door de beperkte breedte ben je beperkt in de keuze visjes.

Zelf heb ik bakjes van Blau maar ja die zijn max dik 40 liter.

 
Zou zeker voor 60 liter gaan, en mocht je ADA mooi vinden heb je voor bijna de helft van dat geld de optiwhite bakken van Strideways.
Ik vind de afgeronde hoeken bij Dennerle vies tegenvallen als je een serieuze poging tot aquascaping wil doen, ze vertekenen het beeld net teveel.
 
Omdat je gaat aquascapen in een nano zijn dit de bakjes tot 60 liter. Daarboven kom je in een andere catagorie.
Dennerle heeft prachtige scapersbakjes van 35 en 50 liter met in verhouding meer diepte dan een standaard bakje. Daarbij zijn de afgeronde hoeken erg fraai.
ADA is simpelweg te duur. Wil je toch opti-white kun je kiezen voor ILA.
Zoals je in mijn topics kan zien ben ik een liefhebber van (nano) bakjes van 25 liter. In zowel High-lLght (felgekleurde bakjes) en Low-Light (mos aquascapes)
Filter zou ik altijd extern houden wegens de kostbare ruimte die het in beslag neemt. Een HOB zou natuurlijk ook kunnen, maar dan niet degene die het water als een waterval in je bak later kletteren.
 
Strideways heeft ook mooie optic white nano bakjes! Met twinstar verlichting erg mooi en betaalbaar.

Heb zelf de 36p, groeien nu wat endler babies in op met wat blue dream garnaaltjes. Zodra ze groot genoeg zijn gaan ze m'n 450L in.
strideways_36p.jpg
 
Rondje hoekjes is een kwestie van smaak. Het is niet erg populair onder aquascapers omdat het vertekend en afleid van de scape. Maar als je het mooi vind go for it.
Dennerle heeft ze tegenwoordig ook in optic white.

Andere high quality bakjes zijn idd ILA of Strideways. Betaalbaarder dan ADA en tenzij je ze naast elkaar zet is het verschil niet te zien.

Een intern filter in een aquascape is als Erica Terpstra in de playboy......
Dus een filter: altijd extern, voor een nanoscape zijn een eheim classic 250 (2213) of classic 150 (2211) aanraders, (afhankelijk van hoe klein je gaat). Zijn onverwoestbaar.
 
Bedankt allen voor de tips.

Wat voor CO2 set zouden jullie aanraden voor een 40-60 liter bakje?
 

Terug
Bovenaan