Keuze groter aquarium (visbestand garnalen en kleine visjes )


J

Jelani

Guest
Wegens wederom een verbouwing in huis kan ik eindelijk weer een groter aquarium kwijt :D
Helaas kom ik er nog niet echt uit wat wijsheid is. Aangezien mijn man helemaal niets met mijn aquariumhobby heeft ben ik allang blij dat er weer een grotere bak kan en mag komen ;)
Ik hoop dat jullie een beetje mee kunnen en willen brainstormen.....

Ik heb de mogelijkheid om of een bak op maat te laten maken waarbij we dan zelf de lichtkap willen maken of een andere "kant en klaar" bak te kopen. Als visbestand wil ik toch bij de garnalen blijven samen met wat kleinere visjes (rasbora brigittae enz. ) die erbij kunnen. Dat samen met behoorlijk wat planten.

De bak op maat zou op de tv kast komen te staan (de tv erboven aan de muur) en zou een afmeting kunnen krijgen van 1.50 lang, voor de diepte lijkt mij 25 � 30 wel erg mooi (kast is 50 diep) en hoogte (zonder de lichtkap) ook 25, met lichtkap ongeveer 30 cm. (hoger niet want dan krijgen we nekkramp bij het tv kijken :p )

Als verlichting zou ik dan graag ledverlichting gebruiken. Dat zit ook op mijn beide nano bakjes en bevalt eigenlijk uitstekend. Ik ben ook bang dat er voor tl verlichting (T5 of T8 ) te weinig ruimte overblijft in de kap. Als jullie denken dat het wel past vooral gewoon zeggen. Ik ben zelf totaal niet technisch en bedenk eigenlijk alleen het ontwerp, manlief mag het vervolgens uitvoeren :engel:

Qua filter zou een buitenfilter denk ik de beste optie zijn. Gezien de maat van de bak.
Heb ook al zitten denken om de bak wat korter te houden en dan een hang-on filter erop. Maar ik weet niet of deze de bak dan wel goed schoon kan houden.

Als andere optie zat ik te denken aan een Juwel Lido of een ander merk met het zelfde model. Deze zou dan naast de tv kunnen staan. Voor manlief is dat minder werk natuurlijk.

Als laatste optie zou ik ook nog het dressoir uit huis kunnen gooien en daar een gewone bak van 1,50 / 1,60 neer kunnen zetten...... (of een bak op maat maar dan van 2 meter lang als ik de bovenkant van het dressoir afhaal.....die zou ook iets hoger kunnen worden maar niet teveel. Hihi de idee�n blijven maar opborrelen hier ;) )

Maar dan ook nog het volgende..... Ons tuintje ligt op het zuiden, het aquarium komt ook aan die zijde te staan. Ook op dat punt twijfel ik dus ook wat de beste optie is.

De lido of iets dergelijks zal totaal geen daglicht binnen krijgen. (zou dan op de plek van de home 25 komen) De bak op de tv kast vangt misschien een puntje mee in de namiddag/ avond maar ik denk dat een bak op het dressoir teveel daglicht binnen krijgt en daardoor snel last krijgt van overmatige algen groei.

Dus even mijn vragen opgesomd :

Heeft er hier iemand ervaring met een lange lage bak en de hoeveelheid verlichting die nodig is ?
En wat zouden jullie persoonlijk kiezen en waarom ?

En voor de duidelijkheid een overzichtje van de situatie op dit moment :D
Momenteel nog even een zooitje vanwege de verbouwing.

De tv kast in kwestie

c93cf76780c6a64e1d618d5463efecdf_zpsefdb52f8.jpg


Dressoir in kwestie : ( zo'n 30 cm links van de tv kast)

0967f0aa18a684069f5c1a5cf629ec27_zps42bcdcc3.jpg


En m'n raam waar dus de hele dag de zon opstaat.... (waarschijnlijk overbodig om te zeggen maar 'sochtends links en 'savonds dus rechts :p )

eb0f3a266191f1607d7551e6e2f31d18_zps50083cfc.jpg
 

Terug
Bovenaan