Keuze bodemreiniger (afhevel water)


F

fish-lover

Guest
beste,

Ik ben opzoek naar een goede bodemreiniger. Ik denk met logisch nadenken dat zo’n systeem met water afhevelen het beste en simpelste is dan met batterij enzo.

Het moet dienen voor in mijn 2 kleine garnaal bakken en 1 grote gezelschapsbak.
Ik hoor graag eens welke jullie gebruiken en vooral welke handig is om vuil mee te stofzuigen ook het vuil onder de laag.

Deze zag er handig uit.

E69C72EC-9209-4035-B09F-CD70420C01D9.png


95604D46-9989-497D-935C-C24D51C2375F.jpeg
 
Het werk allemaal een beetje volgens hetzelfde principe.
een slang aangesloten op een zogenoemde afzuig "klok".

DIY is dit een slang aangesloten op een plastic flesje zonder bodem.

Voordeel van dit is dat garnalen en vissen minder makkelijk opgezogen kunnen worden (fabrikant zegt volgems mij dat dit niet mogelijk is, maar kan wel degelijk, vooral de baby garnalen. dus eerst nog even de emmer nalopen op meegekomen garnalen kan zeker geen kwaad)
 
Ik heb eigenlijk dezelfde als die van JBL maar dan zonder zo n groot raster erin. Werkt prima verder maar DIY kan ook natuurlijk.
 
@RichD1011 jaa idd is miss makkelijk zelf te maken maar het sprak me voornamelijk aan dat er (geen) garnalen konden meegezogen worden. (Of toch een stuk minder) er zullen er idd altijd wel door het raster heen kunnen daar geloof ik je zeker en vast. maar het wordt toch al behoorlijk beperkt denk ik. Al denk in dat met die nano het iets moeilijker is vuiligheid mee te zuigen dan met de grotere broer van Jbl 20-45 cm

@jessicapilon oke top jij hebt wss die Jbl aquaex van 20-45 cm? Deze zag er idd ook zeer goed uit.
Maar met die had ik wat schrik voor eventueel garnaaltjes (alhoewel de buis wel langer is dan met de nano en de garnaaltjes dus meer tijd hebben om terug tegen de stroming te zwemmen richting uitgang? :)
 
@RichD1011 jaa idd is miss makkelijk zelf te maken maar het sprak me voornamelijk aan dat er (geen) garnalen konden meegezogen worden. (Of toch een stuk minder) er zullen er idd altijd wel door het raster heen kunnen daar geloof ik je zeker en vast. maar het wordt toch al behoorlijk beperkt denk ik. Al denk in dat met die nano het iets moeilijker is vuiligheid mee te zuigen dan met de grotere broer van Jbl 20-45 cm

@jessicapilon oke top jij hebt wss die Jbl aquaex van 20-45 cm? Deze zag er idd ook zeer goed uit.
Maar met die had ik wat schrik voor eventueel garnaaltjes (alhoewel de buis wel langer is dan met de nano en de garnaaltjes dus meer tijd hebben om terug tegen de stroming te zwemmen richting uitgang? :)

Nouja ik koop dat soort dingen ook sneller dan dat zelf aan de slag ga hoor :D het is natuurlijk ook zelf een beetje uitkijken of je niks meezuigt.
maarja als je op ten duur een 30liter bakje met 100-150 garnalen erin hebt (wat heel goed mogelijk is) dan heb je altijd kans dat er toch per ongeluk wat meekomt :)

Als je dit water in een witte emmer laat uitkomen is het ook makkelijk even kijken of er niks is meegekomen.
 
Ik heb die van Eheim, vind ik tot nu toe veruit de beste, gewoon lekker simpel, recht toe recht aan, solide en geen poespas. Dus niet de nieuwe moderne Eheim, maar de ouderwetse recht toe recht aan klok

Echter sinds ik gebruik maak van filterzand als bodem, maar ik eigenlijk nooit meer gebruik van een bodemafzuiger. Het vuil gaat keurig de voorfilters in, en als er wat gegroepeerd ligt doe ik dit even met de slang erboven.....
 
@RichD1011 Jaa idd ik ben het volledig eens met je.

Dus verkies jij dan eerder de extra veiligheid met de nano rooster of de gewoon grotere Jbl buis?
 
@RichD1011 Jaa idd ik ben het volledig eens met je.

Dus verkies jij dan eerder de extra veiligheid met de nano rooster of de gewoon grotere Jbl buis?

Voor nano bakjes zou ik altijd voor een de nano versie gaan, anders is het erg onhandig werken.
heb wel is een nano bakje geprobeerd met zo'n klok geschikt voor grote bakken maar dat werkt zeer onhandig (zijn lomp groot voor een relatief klein bakje)

Je hebt een grindbodem neem ik aan?
 
@RichD1011 okee dat is waar! Ja en omgekeerd kan gemakkelijker eh de nano in de grote gebruiken. En ook makkelijker tussen mijn plantjes dan met het kleiner ding!

Jaa kan me voorstellen dat het onhandig is zo’n lomp ding. Ja in mijn garnalen bak en in mijn grote bak zijn allemaal grind bodems. Gezelschapsbak zijn wel heel klein fijn grind. Hopelijk lukt het met fijn grind ook
 
@RichD1011 okee dat is waar! Ja en omgekeerd kan gemakkelijker eh de nano in de grote gebruiken. En ook makkelijker tussen mijn plantjes dan met het kleiner ding!

Jaa kan me voorstellen dat het onhandig is zo’n lomp ding. Ja in mijn garnalen bak en in mijn grote bak zijn allemaal grind bodems. Gezelschapsbak zijn wel heel klein fijn grind. Hopelijk lukt het met fijn grind ook

Voor een volgend bakje kan je ook is zand overwegen, is m.i. een stuk onderhoud vriendelijker :)

Maar ga ook niet teveel tekeer met zo'n schoonmaak klok, af en toe is een stukje van de bak doen is meer dan prima.
bodems hebben namelijk ook een reinigende werking en als je de bodem teveel verstoord ontneem je dat.
 
@RichD1011 ow dat is nog een goeie tip want ik dacht dat een bodem wel volledig schoon mocht zijn xs

Jaa had zand overwogen maar ik heb het niet gedaan omdat de planten veel moeilijker groeien in zand. Om wortels te maken enzo en dichtslippen?

Hoeveel keer is beste. 1x in de maand of in 2,3 maanden?
 
@RichD1011 ow dat is nog een goeie tip want ik dacht dat een bodem wel volledig schoon mocht zijn xs

Jaa had zand overwogen maar ik heb het niet gedaan omdat de planten veel moeilijker groeien in zand. Om wortels te maken enzo en dichtslippen?

Hoeveel keer is beste. 1x in de maand of in 2,3 maanden?

Zelf totaal geen problemen met zand, zaak is wel om zand te nemen die relatief gezien hetzelfde formaat korrel hebben.
0.4-0.8mm filterzand is bijvoorbeeld een veel gebruikte soort op dit forum en iedereen is er eigenlijk lovend over.
wil je zand in een kleur (reebruin, zwart, wit) is ook het zogenoemde colorsand van hornbach zeer geschikt, deze hebben tevens een korrelmaat van 0.4-0.8mm.

Hoevaak je grind moet "reinigen" ligt ook een beetje aan hoe snel er vuil tussen gaat zitten.
Zou zeggen doe het eerst is eens per 3 maanden (en dan een paar weken lang telkens een stukje van de bak, dus niet alles in 1x) en kijk is wat voor vuil er onderuit komt. is dit heel veel? dan moet je het vaker doen. is dit relatief weinig? dan kan je het de volgende keer nog een paar maanden later doen.
 
Wanneer je garnalen hebt is zo n klok altijd een risico en je moet goed opletten bij het afhevelen.
 
@RichD1011 okee heel erg bedankt voor de tip! Ik bestel de afhevel klok voor de nano en ga meteen aan de slag! Is wel hard nodig heb nog nooit me bodem gekuist of afgeheveld het zit dus bomvol vuiligheid xs
Heel erg bedankt voor je hulp en tips

@jessicapilon jaa idd maar de tip om het in een witte emmer te doen en erna te controleren zullen de meeste wel veilig zijn hoop ik ;) moet het bij de filter kuisen ook doen omdat er altijd wel een paar mini erdoor kruipen. ;)

Bedankt voor je hulp!
 

Terug
Bovenaan