Kersenbuikje met spasme of zelfs epielepsie?


O

OlliePindakaas

Guest
Beste,

Sinds kort merk ik dat mijn Kersenbuikje met enige regelmaat plots over de lengte krom trekt en dan vaak daarna trilt. De andere vissen gedragen zich goed, al is er een kardinaaltje geëuthaniseerd ivm buikwaterzucht. Volgens iemand van de lokale vereniging zou het te maken hebben met (aangeboren) defect in de ruggegraat, wellicht door inteelt. Wat denken jullie?

De beweging lijkt op een plotse draai, maar de vis blijft op dezelfde plek én trilt daarna soms af. Verder vertoont hij gepast gedrag. Zo 'eet' hij zand (zie foto) en komt vaak eten. Ik geef fijn kweekvoer van Sera.

Voor het visje zelf, dit is hem:
1_zpsrnhh0ic9.jpg
 
Hmmm dat trillen doen ze toch als ze in broedstemming zijn? Lang geleden voor mij dus misschien is mijn opmerking maar een slag in de rondte.
 
Hum, ook als ie de enige is? #Offtopic: Ja, ik weet zo'n visje hoort in een harem, overgenomen van een iemand, maar past minder in mijn gewenste vissenbestand (specifieke biotoop: het meer Vembanad in Kerala, te India; meer hierover later in een ander topic).
 
Naar de filmpjes die ik heb gezien over het paargedrag van de kersenbuikjes, lijkt het inderdaad op het paargedrag... Omdat enkel het vrouwtje zulk verdrag zou vertonen / initiatief neemt in de balts, heb ik dus een vrouwtje...

Doch zou de bouw van mijn kersenbuikje toch wijzen op inteelt...

Kennelijk liggen spasme en de liefde dicht bij elkaar.

@sschot Filmpje volgt hopelijk tijdig...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een zwakke vis staat overigens niet per definitie vast aan inteelt.

Overal bij elke soort op aarde (ook mensen!) kan er wel is een "zwak" exemplaar tussen zitten die het niet of maar moeilijk red.
 
Kan het dit zijn misschien?

Net als bij mensen bouwen kersenbuikjes een relatie met elkaar op voordat ze koppelen en zich voortplanten. Dit kan meerdere weken duren. Er gaat een balts aan de paring vooraf: Het vrouwtje trekt zich helemaal krom in een U-vorm waarop het mannetje gaat sidderen (bibberen). Daarna zorgt het mannetje dat de nestruimte schoon is, zodat het vrouwtje haar eitjes kan afzetten. Als ze haar eitjes heeft afgezet komt het mannetje naar binnen om de eitjes te bevruchten. Dit gebeurt meerdere keren achtereen, omdat het vrouwtje niet in één keer al haar eitjes afzet. Daarna zorgt het vrouwtje voor de eitjes en het mannetje verdedigt het territorium.

Ik zou de vis oftewel weg doen of iig een soortgenoot erbij doen want de vis kan zo ook niet zich goed voelen..

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kersenbuik
 
Laatst bewerkt:
Het ziet er dus naar uit, dat ik het krioelen verkeerd heb geinterpreteerd. Het is dus eerder een (solo)balts, dan spasme.

Mod, dit topic mag gerust verplaatst worden naar het subforum over cichliden.
 

Terug
Bovenaan