Kersenbuik cichlide man of vrouw


M

Mat-in

Guest
Goeden avond,

Sinds 3 dagen heb ik een koppel kersenbuik cichliden in de bak, althans dat werd mij verteld bij mijn LFS. Over het algemeen zijn ze erg ervaren en hebben ze kennis van zaken (frits kuipers) echter door het gedrag van mijn cichliden ben ik aan het twijfelen.

Mijn cichliden de grootste jaagt constant de ander weg, zowel links in de bak als rechts. Holen zijn er genoeg namelijk 4 halve kokosnoten en 3 grotten ruimte zat.
Zodra deze uit het zicht is houdt hij op en zwemt weer verder dit gaat de hele dag door.

Nu is mijn vraag heb ik misschien toch per ongeluk 2 mannen, dit aangezien de gekleurde band boven op doorloopt tot het einde. Normaal bij vrouwen loopt deze niet volledig door. Tevens zijn de vinnen van de man over het algemeen puntiger zijn deze bij allebei.

De onderste foto zou vrouwtje moeten zijn deze jaagt de ander constant door de bak.

Wie kan mij helpen

226326matin_0_82_plant_aquarium_027.jpg


533966matin_0_82_plant_aquarium_035.jpg
 
Lijken mij 2 mannen.
De onderste vis heeft m.i. te lange vinnen voor een vrouw.
 
2x man,

De onderste lijkt op die ik had. Gewoon een mooi gekleurd exemplaar ;).
 
Bedankt voor de reactie, roze buik is niet per definitie vrouw.
Denk dat ik morgen maar even naar de lfs ga vragen of ik kan ruilen.
 
Ik zou beiden terug brengen. Ze fokken als konijnen, verdedigen zodanig hun jongen dat ze je andere vissen de dood in jagen en de jongen kan je nergens kwijt tenzij je flink geld toe bied. :p

Zo ziet een vrouwtje er uit.
ySZat4KJtJWb4bbbu7wZ7on7Y9HRNCoC.jpeg
 
Bedankt voor de tip is het zo erg dan? Dus eigenlijk alles behalve vredelievend, wanneer ze jongen hebben.
Ik wist dat ze wel hun territorium verdedigen maar niet dat het zo erg was? Mijn bak is wel een gezelschapsbak, is niet de bedoeling dat ze andere vissen dusdanig verwonden of stressen. Zeker niet met mijn pauwooggrondels.
 
Het zou zomaar kunnen dat ze je pauwooggrendels de dood in jagen als de kersenbuiken eenmaal jongen hebben. Nu heb je wel een flinke bak maar aangezien beide soorten kokosnootschalen bewonen endezelfde waterlaag vind ik het geen goede combinatie.

500 jonge kersenbuiken per jaar van ��n koppel is niet echt uitzonderlijk.
 
Vanmorgen bij de lfs geweest ze willen ze wel terug nemen. Ben nu helaas al een half uur verder, pogingen aan het doen om ze te vangen. Vreselijk iedere keer zijn ze net weer iets te snel. Heb je ze net voor het netje met voer schieten ze weer weg. Dat ze allebei de bak uit gaan is een feit. Alleen de vraag is hoe krijg ik ze eruit?!! Iemand toevallig tips?
 
Beide vissen heb ik teruggebracht naar de lfs. Bedankt voor de tips en reacties!
 
Het is beter dat ze weer weg zijn. Ze hadden grote problemen veroorzaakt. Mooie dieren met helaas een grote gebruiksaanwijzing.
 
Ik heb zelf ook kersenbuiken gehad, dat was ook een impulsaankoop.

Ik heb zowel heel veel plezier gehad van deze vissen (heb 3 nesten gehad, mooi cichlidengedrag gezien, maar zonder onverkoopbare nakomelingen) als ik er nadelen van heb ondervonden(de andere vissen, vooral de mannen, hebben aan mijn toch vrij ruime bak niet genoeg, wanneer er jongen zijn dulden ze niets of niemand.

Ik heb er geen spijt van, niet van de aankoop en ook niet van de verkoop. Hoe mooi ze ook zijn, ik zou ze niet weer nemen.

Kersenbuikcichliden hebben hun reputatie tegen, bij mij hebben ze weinig tot geen schade aan de andere vissen toegebracht.
Aan de ene kant heb ik daarmee geluk gehad, aan de andere kant denk ik dat de demonische eigenschappen van deze vissen weleens worden overdreven. Het zijn cichliden, dus territoriaal, maar de eigenschappen waardoor ze "Bin Laden-s" worden genoemd heb ik niet gezien.

Niettemin, er is geen reden waarom jij die eigenschappen wel zou willen zien, dus het lijkt me inderdaad beter ze uit je soortencomplex te halen.

Wellicht zoek je een vervanger voor deze dieren: misschien zou je je eens kunnen inlezen over Badis badis (Dario dario)?
 

Terug
Bovenaan