Karper en voorn-overload...


willem666

Well-known member
Lid geworden
18 oktober 2015
Berichten
2,314
Een vraagje:

Mijn vader heeft al jarenlang een grote vijver. Begonnen met paar karpers en wat voorn en ondertussen zit er gigantisch veel vis in zijn vijver. Veel grote karper, voorn maar dus ook jaarlijks een serieuze aangroei van jonge vis..
Enerzijds is er eigenlijk niet echt een probleem, hij heeft eigenlijk nooit sterfte of ziektes gehad gedurende al die jaren.
Maar, elke keer als ik er ben en zie hoe veel vis er eigenlijk in zwemt vind ik toch dat het teveel is. Ter illustratie: een drie a viertal broden zijn binnen de vijf minuten volledig weg, het wateroppervlak verandert tijdens het voederen in een tapijt van vissen, sommige grote karpers bijna volledig uit het water door over elkaar te zwemmen naar het brood :O

Iemand tips in verband met het uitdunnen van het visbestand?

De opties die ik zie zijn ruwweg de volgende:

-toevoegen van ��n of meerdere roofvissen (snoek, snoekbaars, andere suggesties?) Vroeger zat er een snoek in de vijver (ongeveer 80cm toen hij een paar jaar terug stierf tijdens een grote kuisactie/verdieping van de vijver) maar op zijn eentje at hij ook niet genoeg om een verschil te maken.
Er zit ook wat paling in de vijver (althans periodiek) maar ook die houden het groeiende visbestand niet onder controle

-een deel uitvangen en ergens uitzetten. Dit is niet aangeraden waarschijnlijk in verband met eventuele ziektes, hoewel ik moet zeggen dat de vissen al jaren kerngezond zijn en ik weet ook dat mijn nonkel (toen nog boswachter) eerder al vissen heeft gevangen voor uitzet in (herstellende) rivieren. Langs de andere kant denk ik dat er misschien ook wel andere opties zijn dan rivieren, sommige meren/visvijvers/... komen misschien wel in aanmerking?
Ik heb sowieso een voorkeur voor deze aanpak maar misschien heeft iemand hier suggesties hoe ik dit legaal kan aanpakken en misschien zelfs wat kan helpen om bestaande plaatsen te (her)bevolken. Is er iemand die weet bij welke vereniging/instantie ik terecht kan met deze vraag?

-een deel uitvangen en afmaken (verre van mijn favoriete oplossing om evidente redenen...)


Alvast bedankt voor alle tips!
 
Ik besef net dat de onvermijdelijke vraag naar een foto en de juiste grootte van de vijver eerst zal komen (logischerwijze toch ;) ). Dus snel een fotootje ter verduidelijking.
Momenteel heb ik maar een paar foto's, zal er eens wat meer maken als ik nog eens langs ga.

De afmetingen weet ik eigenlijk ook niet exact, zou het eens moeten afstappen, alleszins het is een vrij grote en diepe (afhankelijk van het seizoen) plas water dus (volgens mij toch) wel geschikt om karper en voorn in te houden.
Het is dus eerder een kwestie van teveel vis momenteel denk ik.

Bedenkingen of kritische opmerkingen mogen natuurlijk ook altijd, ik ben opgegroeid met de vijver dus ben misschien niet objectief en kritisch genoeg door gewenning...

CQlwY0G.jpg
 
Karper en voorn hebben een gigantische invloed op aquatische systemen. Die zomaar ergens uitzetten moet je dus zeker niet doen. Sterker nog, op veel plekken in Nederland worden deze dieren uitgevangen om de waterkwaliteit te verbeteren.

Zolang de populatie blijft groeien is de draagkracht van se vijver blijkbaar nog niet bereikt (wellicht door het brood), daarom zou ik het lekker zo laten. Word het te veel, houdt de vijver de populatie zelf wel binnen de perken.
 

Terug
Bovenaan