Kardinalen in een hoekje


Esther83

Well-known member
Lid geworden
26 juli 2008
Berichten
875
Leeftijd
40
Locatie
Assen
Gisteren heb ik de eerste bewoners voor mijn aquarium gekocht, 30 kardinaaltetra''s en 10 kersgarnalen.

Nu zitten alle kardinalen nog steeds bang op een kluitje. Ik vraag me even af of dit met een paar dagen over is of dat ze andere vissen nodig hebben om zich veilig te voelen, want ik weet dat dat voor scholenvissen ook een issue kan zijn. Ik wilde alleen niet teveel in 1 keer toevoegen.

Erbij komen nog op termijn kegelvlekbarbelen en epiplatus annulatus.

20200405_105310.jpg
 
Heb je een overzichtsfoto van je hele aquarium?

Mogelijk zijn er niet voldoende schuilmogelijkheden en/of weinig drijfplanten.

Scholenvisjes zitten niet graag helemaal open. (Net zoals garnalen, die door veel vissen worden gegeten).

Edit: Epiplatys annulatus houden ook wel van wat drijfplanten.
 
20200405_113800.jpg


Zo staat het er nu bij.
Linksachter staat de Cryptocoryne balansae, die zou op termijn voor wat overhangende bladeren moeten zorgen, maar helaas werd de plant vrij klein geleverd dus dat duurt even.
Met de epiplatus annulatus wilde ik dan sowieso wachten.

Overigens komen de vissen ook bij gedimd licht niet echt in beweging.

Ze zitten juist continu op die open plek ipv tussen de planten.
 
Bekijk bijlage 295401

Zo staat het er nu bij.
Linksachter staat de Cryptocoryne balansae, die zou op termijn voor wat overhangende bladeren moeten zorgen, maar helaas werd de plant vrij klein geleverd dus dat duurt even.
Met de epiplatus annulatus wilde ik dan sowieso wachten.

Overigens komen de vissen ook bij gedimd licht niet echt in beweging.

Ze zitten juist continu op die open plek ipv tussen de planten.
Dat komt omdat kardinaal tetra's óók van vrije zwemruimte houden. Drijfplanten zal al een hoop oplossen denk ik.
 
Ik denk dat ze nu nog moeten wennen. De open ruimte en scholen geeft ze veiligheid omdat ze een eventuele grote vis met trek zien aankomen. Op het moment dat ze doorhebben dat er niets engs verstopt zit tussen de planten komt het vanzelf goed denk ik. Op zich heeft je eilandje planten genoeg die alleen nog iets groter moeten groeien.
 
Ik denk dat ze nu nog moeten wennen. De open ruimte en scholen geeft ze veiligheid omdat ze een eventuele grote vis met trek zien aankomen. Op het moment dat ze doorhebben dat er niets engs verstopt zit tussen de planten komt het vanzelf goed denk ik. Op zich heeft je eilandje planten genoeg die alleen nog iets groter moeten groeien.

Ik heb inderdaad echt het idee dat ze bang zijn voor het eiland. Nog niet zo meegemaakt met kardinalen eigenlijk, maar ik zal wat meer geduld hebben. En de planten ondertussen lekker laten groeien. Binnenkort wil ik eerst de kegelvlekbarbelen toevoegen, misschien helpt dat ook in hun gevoel van veiligheid.
 
Is gewoon wennen als ze zijn geschrokken od bang zijn gaan ze bij elkaar zwemmen.
Bij mij doen ze het bij de schoonmaak ook uurtje later zijn ze weet rond aan het snuffelen.

Heeft bij mij ook wel 2 dagen geduurd voordat de grote groep uit elkaar ging zwemmen. Het hielp misschien ook dat ik al 5 kardinalen in het aquarium had.
Had 10 kardinalen en 10 galaxy raspbora,s die met zijn 20en in 1 school rond zwommen.

Nu vormen alleen de tetra,s nog een school de rest heeft verstop plekjes.
 
Ik heb inderdaad echt het idee dat ze bang zijn voor het eiland. Nog niet zo meegemaakt met kardinalen eigenlijk, maar ik zal wat meer geduld hebben. En de planten ondertussen lekker laten groeien. Binnenkort wil ik eerst de kegelvlekbarbelen toevoegen, misschien helpt dat ook in hun gevoel van veiligheid.
Of ze juist nog even weglaten?
Voor de rust?
(Ik weet het ook niet hoor. Denk wat voor me uit.)
 
Ik ga sowieso even wachten. Ik zie wel wat voorzichtige vooruitgang in het gedrag van de kardinalen vandaag, ze zwemmen ook af en toe voor het eiland langs en een paar dappere vissen hebben al tussen de planten gekeken. Eerst even geduldig afwachten inderdaad.
 
mij lijkt je open zwemruimte te open en je planteneiland net te compact.
Aan open zwemruimte hebben tetra's een hekel, dan gaan ze, zoals nu het geval is, om elkaar gepropt zitten.
Maar aan een ruimte waar ze amper tussen kunnen hebben ze ook niets. Zoiets belemmert de vluchtwegen.
Een ideale situatie ligt dus ergens tussenin met verdekte zones die wel vlot bezwembaar zijn.
 
Bedankt voor alle reacties.
Ik heb vaker kardinalen gehad maar nooit met 'opstartproblemen'.
Blijkbaar hadden ze door de open ruimtes nu meer tijd nodig. Het gaat gelukkig al aanzienlijk beter, ze zwemmen er druk op los en zijn mooi op kleur geworden. Dus 'probleem' opgelost. Ik zal er rekening mee houden met het laten groeien van de planten dat ze meer beschutting krijgen.
 

Terug
Bovenaan