Kardinaaltetra's geschikt voor gezelschapsbak?


Miro

Well-known member
Lid geworden
14 november 2019
Berichten
575
Leeftijd
34
Locatie
Woerden
Beste,
Even een algemene vraag, gebaseerd op wat ik (waarschijnlijk op dit forum) her en der gelezen heb. Namelijk dat de ziektegevoeligheid van de kardinaal en neon tetra misschien wel komt door het feit dat ze verkeerd gehouden worden... namelijk op kraanwater in een gezelschapsbak.
Het argument was dat deze tetra's in het wild in black water biotopen leven, met HEEL erg zuur en zacht water. Echter, onder andere op deze site staat dat een pH tot 8 goed is voor een kardinaal tetra: https://aquainfo.nl/artikel/paracheirodon-axelrodi-kardinaal-tetra/

Zijn de kenners hier het daar mee eens? Worden deze tetra's gekweekt of uit het wild gevangen?
Zijn ze inderdaad snel ziek?

Bedankt!
 
Ik heb jaren Kardinalen gehad en weinig of geen problemen gehad en zover ik weet worden die geïmporteerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Betreft de pH waarde denk ik dat er groot een verschil zit in gekweekte kardinalen en wildvang.

Ik denk ook dat ze inderdaad vaak verkeerd worden gehouden (te klein, verkeerde medebewoners enz.), daardoor stress hebben en dus sneller ziek worden.
 
Ik heb jarenlang kardinalen gehouden....gewoon in kraanwater, pH 7.5+. Water ververst met koud water, gewoon uit de kraan. De temperatuur lag wel wat lager dan wat maximaal wordt aangegeven, zo'n 24 graden. Waarom ze bij de een ziek worden en bij de ander niet? Geen idee. Het kraanwater is ook niet overal hetzelfde, filtering, beplanting, mede bewoners etc etc... Teveel variabelen om er echt een vinger op te leggen.

edit: op seriouslyfish staat een leuk stukje over de levensduur. In het wild worden ze zo'n beetje beschouwd als eenjarige visjes....dat ze het (veel) langer uithouden in het aquarium zegt wel iets over de relatief goede omstandigheden die wij ze bieden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Thanks!
Met deze ervaringen durf ik het wel aan.
Nog een voorkeur voor neon tetra of kardinaal, mbt gezondheid?
 
Welke je kiest is afhankelijk van wat je er verder bij wil doen. De kardinaaltetra vraagt een wat hogere temperatuur dan de neontetra. Hou hier rekening mee bij het kiezen van de overige bewoners en beplanting.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Neon tetra's komen oorspronkelijk inderdaad uit "blackwater" gebieden. Doordat de pH daar heel laag is, zijn er weinig bacteriën en is er geen noodzaak om een heel sterk immuunsysteem te hebben. Dat is bij neons een beetje wegbezuinigd geraakt zou je kunnen zeggen. Neon tetra's zijn daardoor eigenlijk geen beginnersvis. Als je bak niet "gevorderd" en volkomen gezond is, zijn neons een van de soorten waarbij je dat het eerst zult merken.

Dus het is niet zozeer de waterwaarden in het land van herkomst an sich, die belangrijk zijn voor hun gezondheid. Maar de gevolgen die ze daar hebben gehad op hun ontwikkeling als soort. Kraanwater kan op zich goed.

Kardinaaltetra's zijn (dat ik weet) wat minder gevoelig. Sowieso kunnen zij niet de gevreesde neon tetraziekte krijgen.
 
Worden deze tetra's gekweekt of uit het wild gevangen?
Neon tetra's (kunnen) worden gekweekt. Kardinalen zijn bijna altijd wildvang dacht ik. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Neon tetra's (kunnen) worden gekweekt. Kardinalen zijn altijd wildvang dacht ik. :)
Ik heb begrepen dat ook kardinalen gekweekt worden. Dat zag ik laatst in een documentaire. 'uit het wild gevangen' die Ruinemans in delen op hun YouTube kanaal heeft staan (nog niet alle delen zijn verschenen).
 
Had mijn post in de tussentijd aangepast, hehe. Want ik geloof dat er tegenwoordig inderdaad ook al wat kweeksucces is. ^^
 
Neon tetra's komen oorspronkelijk inderdaad uit "blackwater" gebieden. Doordat de pH daar heel laag is, zijn er weinig bacteriën en is er geen noodzaak om een heel sterk immuunsysteem te hebben. Dat is bij neons een beetje wegbezuinigd geraakt zou je kunnen zeggen. Neon tetra's zijn daardoor eigenlijk geen beginnersvis. Als je bak niet "gevorderd" en volkomen gezond is, zijn neons een van de soorten waarbij je dat het eerst zult merken.

Dus het is niet zozeer de waterwaarden in het land van herkomst an sich, die belangrijk zijn voor hun gezondheid. Maar de gevolgen die ze daar hebben gehad op hun ontwikkeling als soort. Kraanwater kan op zich goed.

Kardinaaltetra's zijn (dat ik weet) wat minder gevoelig. Sowieso kunnen zij niet de gevreesde neon tetraziekte krijgen.
Mooie verklaring, Gino!
 
Laatst bewerkt:
  • Haha
Waarderingen: Miro
Ze komen dus in de natuur voor in blackwater wat een lage ph zal hebben maar heeft het geen invloed op de levensverwachting als wij ze op kraanwater gaan houden? Dat los van de hoeveelheid bacterien die in de natuur veel minder zal zijn door zuurder water?
 
Ze komen dus in de natuur voor in blackwater wat een lage ph zal hebben maar heeft het geen invloed op de levensverwachting als wij ze op kraanwater gaan houden? Dat los van de hoeveelheid bacterien die in de natuur veel minder zal zijn door zuurder water?
In de natuur zijn dit soort visjes snackjes voor onder andere die monsters die jij in de bak hebt John 😜 Veel van die visjes sterven ook na het voortplanten.

Hier zie je welke wildvang zijn en welke niet. Ik heb een voorkeur voor kweek.
Gekweekt of wildvang heeft beiden voor- en nadelen. Ook dit wordt ik die docu uitgelegd. Maar wildvang heeft bijvoorbeeld veel mooiere en interesseren kleuren, reageert bij ziekte sneller op medicatie en is goed voor de economie. Ze durven zelfs zo ver te gaan door te zeggen dat het beter voor het milieu is 🤔

Want ik geloof dat er tegenwoordig inderdaad ook al wat kweeksucces is. ^^
Ik heb begrepen dat ze zelfs op grote schaal gekweekt worden waardoor de lokale economie daar ingestort is en de mensen die daar eerst welvarend waren vanwege de siervis industrie allemaal weg getrokken zijn.

Deel 1 van de docu. Inmiddels zijn er 9 delen (en komen er nog meer).

 
Cool! Die ga ik eens even kijken straks. :D Hopelijk wordt het verhaal niet al te eenzijdig belicht door een zekere partij die belang heeft bij de import van vissen.

Ze komen dus in de natuur voor in blackwater wat een lage ph zal hebben maar heeft het geen invloed op de levensverwachting als wij ze op kraanwater gaan houden? Dat los van de hoeveelheid bacterien die in de natuur veel minder zal zijn door zuurder water?
Voor zover ik weet is zoiets nooit aangetoond of ook maar aannemelijk gemaakt. Ik sta ervoor open om het tegendeel bewezen te zien, maar denk gewoon dat er op dit gebied veel geraden/gespeculeerd wordt en weinig daadwerkelijk onderzocht en onderbouwd. :)
Zelfs van een soort als het antennebaarsje, veelal gezien als een vis die op een lage pH MOET zitten voor een goede gezondheid, vraag ik me af of de gegeven adviezen wel kloppen. Ik ben haast geneigd om --net als met de goudvissen afgelopen jaar-- uit experimentatiedrang die antennebaarsjes te kopen en ze op mijn kraanwater te zetten.... ware het niet dat ze waarschijnlijk verwarmd water willen... hhmmm. :DD
 
Voor de mensen die alles nu al willen bekijken: de originele versie zonder Ruinemans-keurmerk (en daardoor ook zonder NL ondertiteling) staat blijkbaar al online. :)




 
Voor de mensen die alles nu al willen bekijken: de originele versie zonder Ruinemans-keurmerk (en daardoor ook zonder NL ondertiteling) staat blijkbaar al online. :)





Neem aan dat het Spaans wel Engels ondertiteld is dan?
 

Terug
Bovenaan