Kardinaaltetra ziek of hoogbejaard?


Mazerga

Well-known member
Lid geworden
15 augustus 2017
Berichten
182
Leeftijd
41
Hallo,

Ik heb al jaren kardinaaltetra's en gisterenavond viel mijn oog op een kardinaaltetra met een ingetrokken buikje en een beetje misvormde onderkant. De kardinaaltetra uitvangen is een héél werkje omdat mijn bak flink beplant is en deze visjes meestal héél snel zijn. Moest ik hem willen vangen, dan moet ik mijn bak slopen... dat is het me niet waard.

Wat is er aan de hand met deze vis? Is deze hoogbejaard en gaat deze sterven van ouderdom? of is deze ziek? Het lijkt me geen buikwaterzucht... want zijn buikje is zo een beetje ingetrokken. Hij zwemt ook apart van de groep.


Iemand die even zijn expertise kan geven?

Groetjes
 
Ten eerste even vermelden dat ik geen expert ben. Ik heb een oude vuurneon die er inderdaad oud uitziet; beetje dunner, wat "hoekig" en kleuren zijn niet zo fel.
Zolang jouw vis geen ziekte heeft die behandeld zou moeten worden of dat je denkt dat hij lijdt zou ik hem erin laten zitten.
 
Had er ook eentje in de bak van een vriendin die oud was. Hoekig, iets magerder. Zat echt al flink wat jaren in de bak. Ik zou er ook niets aan doen zolang er niet direct iets te zien is.
 
Dit klinkt als een oud beestje (ze kunnen wel 12 jaar worden) en die zou ik gewoon laten zitten.

Was het ziek dan zou ik het ook laten zitten. Als derest in goede gezondheid is dan is de kans op besmetting vrij klein. Daarnaast zijn vele ziekten niet besmettelijk.
 
Oké Botia, ik heb het ook laten zitten, en ik heb er niet meer op gelet, maar het zou dus een bejaarde vis kunnen zijn :)
 
Oké Botia, ik heb het ook laten zitten, en ik heb er niet meer op gelet, maar het zou dus een bejaarde vis kunnen zijn :)
Dat hangt er van af hoe lang je die al hebt. En hoe groot die bij aankoop was.
 
Mijn vissen lijken het over het algemeen vrij goed te doen en sterven zo goed als zelden, tenzij van ouderom. Ik weet niet meer hoe groot hij was bij aankoop, maar dat zal tussen de 3 en 4,5 cm geweest zijn... Ze zijn nu allemaal even groot, en ik kan er moeilijk een lintmeter naast leggen :)

Ik zal me er geen zorgen om maken.
 
Mijn vissen lijken het over het algemeen vrij goed te doen en sterven zo goed als zelden, tenzij van ouderom. Ik weet niet meer hoe groot hij was bij aankoop, maar dat zal tussen de 3 en 4,5 cm geweest zijn... Ze zijn nu allemaal even groot, en ik kan er moeilijk een lintmeter naast leggen :)

Ik zal me er geen zorgen om maken.
Dan waren ze al behoorlijk groot bij aankoop. Volwassen wildvang ws. En dan kun je niet inschatten hoe oud ze toen waren.
 
Dat kan ik inderdaad niet inschatten. Ach, ze hebben een goede thuis bij mij vermoed ik...
 

Terug
Bovenaan