Kardinaaltetra vragen


Jorinde

Well-known member
Lid geworden
21 juni 2013
Berichten
227
Toen onze school kardinalen (15 stuks) werden overgeplaatst naar het nieuwe grotere aquarium heeft zowat de halve school dit helaas niet overleefd ook al gebeurde het overplaatsen zo voorzichtig mogelijk.

Omdat ik dit erg mooie visjes blijf vinden en deze eigenlijk toch wil houden (maanvissen wil mijn partner beslist niet dus blijven de goerami's) zit ik te denken om de school aan te vullen. De vraag is of dit verstandig is aangezien er nog eens 12 kegelvlekbarbeel (Rasbora heteromorpha, en worden als deze school uitvalt niet meer aangevuld, hoe leuk ze ook zijn), 5 Corydoras panda (worden niet meer aangevuld), 3 Barbus bariloides (zitten hun tijd uit of ze worden wel aangevuld, twijfel nog), 2 diamantgoerami vrouw (krijgen nieuwe man erbij), 1 overgebleven honinggoerami vrouwtje wildkleur (die het goed doet in haar eentje wordt niet aangevuld aangezien moeilijk aan de man te komen is), L nummer panaque, 1 ancistrus sf chirrosus, 3 Crossosheilus siamensis inzitten.
Het bestand is nog niet helemaal naar wens maar dat moet dan maar even tijdelijk zo. Een school opnieuw uitvangen is een hele klus en zorgt voor veel stress.

De overgebleven tetra's doen het niet zo goed als voorheen, groeien niet zo best ondanks afwisseling in voer en meer beplanting en ik denk dat dit te maken kan hebben dat ze maar met zijn 6-en zijn.

Al deze vissen zitten samen in 120 cm. Toch lijkt het erop dat het een beetje te druk is ook al is het zo voor het oog niet het geval, ik vind het er zelfs wat saai uitzien, te weinig gekleurde vis (en zou er zelfs nog een koppel diklipgoerami voor meer kleur bij willen zetten).

Nou is het natuurlijk mooier als er maar 1 grote school bijvis inzit samen met bodembewoners en enkele grote vissen. Daar willen we in de toekomst eigenlijk ook naartoe.

Zou het onverstandig zijn om de Kardinaaltetra aan te vullen?
Alvast bedankt.
 
Nb. De Kardinaaltetra en de Kegelvlekbarbelen zwemmen niet in elkaars laag. Dus dit is wel gunstig.
 
Ik zie niet in waarom je de school niet aan zou kunnen vullen. Wat ik wel eerst zou doen, is zorgen dat de vissen die je nog hebt weer opgeknapt zijn. Heb je de waterwaarden van je aquarium gemeten?

Je bestand is inderdaad niet optimaal, maar in een aquarium van 120 cm is er nog wel plaats voor kardinaaltetra's. Je hebt wel veel soorten goerami's in je bak en je overweegt er nog meer bij te doen. Denk je niet dat het mooier zou zijn het bij ��n soort te houden?
 
Het aanvullen van een school kardinalen gaat niet zelden zonder uitval. Vraag bijvoorbeeld Mondeo of q&q maar eens.
 
Eens met Ivo, je kan beter onderstaande Kardinalen in huis halen. Als je geen uitval wilt en pers� Kardinalen erbij wilt. ;)

7c078eca-f294-4b34-bad4-4c2a5ab8ecae.jpg
 
@Botia: je weet toch wel dat je die pas kan houden vanaf 200 cm? :p
 
Veel soorten goerami's? Maar 2 soorten, waarvan 1 klein Honinggoeramietje dat vaak bij de andere twee Diamantvrouwtjes zit zonder problemen. Denk dat dit wel meevalt, zal kijken wat we gaan doen.
De kardinalen die Botia aanraadde zie ik niet zo zitten ;-) maar toch bedankt :)
 
Nou botia. Als ik zo naar die foto kijk zitten daar ook wel wat uitvallers aan te komen hoor :D
 
De gok genomen, inmiddels is de school aangevuld en wat blijkt: ze zijn helemaal bijgekomen. Mijn vermoeden was juist. Nauwelijks uitval gehad en de visjes eten goed, ze zijn nieuwsgierig en mooi van kleur tot nu toe. Als wij ze niet kopen, koopt een ander het wel zolang de winkels ze blijven leveren.
Dit is voor mij het bewijs dat een school ook echt een school hoort te zijn.
 
Fijn dat de kardinalen het goed doen natuurlijk, maar

''Als wij ze niet kopen, koopt een ander het wel zolang de winkels ze blijven leveren.''

is omgekeerde redenering :stop: De winkels leveren kardinalen OMDAT mensen ze willen. En niet mensen kopen ze OMDAT winkels ze hebben.
 
Mascha&Ivo zei:
Het aanvullen van een school kardinalen gaat niet zelden zonder uitval. Vraag bijvoorbeeld Mondeo of q&q maar eens.

Ik denk dat je bedoelt :
Niet zelden met uitval
Zelden zonder uitval

Maar je hebt volkomen gelijk. Aanvullen betekent in mijn beleving vaak : sterfte / problemen


Bij die kardinalen van Bart is de ouderdom het grootste probleem. Naast het feit dat het vangen en transport het grootste probleem is.

Groet,
Aad
 
Goerami's zijn wel territoriale vissen,voornamelijk de mannen kunnen vervelend gaan doen naar andere mannen (soms ook naar de vrouwen). Hoewel een bak van 120 cm best groot is, denk ik dat het onverstandig is om meerdere goerami's bij elkaar te houden. Moet er wel bij zeggen dat ik geen ervaring heb met het samenhouden van meerdere goerami's, dus kan mij ook vergissen.


Wat betreft de kardinaal tetra's. Zelf heb ik de ervaring dat als ik ze op zacht (en zuur) water houd veel minder uitval heb dan dat ik ze op normaal (en vaak dus harder) water houd. Nou weet ik niet of dat de oorzaak is van je uitval.


blablabla zei:
@Botia: je weet toch wel dat je die pas kan houden vanaf 200 cm? :p

En pas als je volwassen bent.:eek:
 
Scherp Aad. Terechte verbetering. Gestruikeld over eigen woorden :O
 
Een juiste quarantaine periode bood de uitkomst,zo bleek bij mij.
 

Terug
Bovenaan