Kan je een aquarium goed houden zonder planten?


C

Canon

Guest
Hallo mensen,

Ik heb een 700 liter aquarium (170xb70xh60) en wil deze inrichten met eigenlijk alleen maar hout. Het liefst doe ik er geen planten in, omdat ik dit zo het mooist vind.

Maar goed, geen planten, geen zuurstof?

Ik zie wel meer aquariums die geen planten hebben, maar misschien denken die aan dingen waar ik niet aan denk?

Ik heb geen bioloog filter, maar alleen maar potfilters. Dit levert dus geen extra zuurstof op, tenzij ik de uitloop aan de oppervlak plaats.

Verder zitten er tussen de deksels en het water 4 gaten van 10cm bij 3cm voor de filterbuizen. Hier moet dan hoofdzakelijk het zuurstof uit komen als de deksels dicht zitten.

Kan dit allemaal prima, of moet ik wel wat planten in mijn aquarium doen?
 
Canon zei:
Maar goed, geen planten, geen zuurstof?
Nee, zo werkt dat niet. Aan de andere kant, je merkt terecht op dat de uitloop aan het oppervlak bijdraagt aan zuurstof in het water (doordat het gasuitwisseling aan het oppervlak bevordert). En als je geen planten hebt, hoef je ook niet bang te zijn voor verlies van CO2 door te veel aan oppervlaktestroming. Bekijk al die Midden-Amerikaanse, Tanganyika of Malawi aquaria zonder planten ook maar eens: het kan prima zonder planten.
 
Het kan indd prima zonder. In de grote boze buitewereld zijn er veel biotopen die gene of maar heel weinig planten bevatten.
 
Hou er wel rekening mee dat goed groeiende planten een uitstekend filter zijn.
Dus als je die niet hebt zal uw filter wel in orde moeten zijn gezien uw aquarium er volledig afhankelijk van zal zijn.

Ook zal er geen afbraak gebeuren van nitraat en fosfaat. Dus zal je dit moeten opvangen met eventueel waterwissels of speciale filtermedia.
 
De viskeuze zou er dan ook op aangepast moeten worden. Er zijn vissoorten die nu eenmaal graag tussen de planten scharrelen, deze soorten zullen doodongelukkig zijn in een plantloze bak.
 
Bedankt voor de tips!

@JurgenD Ik heb hiervoor ook niet echt veel planten gehad, wel 4 van die mooie grotere Echinodorus Bleheri's.
Wat bedoel je met 'speciale filter media'? Ik heb gewoon alles volgegooid met sponsen en keramische buisjes, wat volgens mij prima werkt.
Heb eigenlijk nooit problemen gehad. Of is dat ook speciaal :D?

@Yilleke, ik know. Discussen en kardinaaltetra's en corrydoras panda's zullen het naar mijn weten wel goed doen met alleen flink wat hout, toch?
 
De Corydoras panda is een soort die juist niet al te warm wil. Een graad of 22 is warm zat dus die zullen het wat warm vinden in een discus bak. De Corydoras sterbai is een betere keuze.
 
@Botia, Nou, ik heb ze al jaren bij de discussen. Ik heb er 20 gekocht ofzo en het zijn er nu 40. Dus zo hele slechte keuze zal het niet zijn :).
 
Canon zei:
Bedankt voor de tips!

@JurgenD Ik heb hiervoor ook niet echt veel planten gehad, wel 4 van die mooie grotere Echinodorus Bleheri's.
Wat bedoel je met 'speciale filter media'? Ik heb gewoon alles volgegooid met sponsen en keramische buisjes, wat volgens mij prima werkt.
Heb eigenlijk nooit problemen gehad. Of is dat ook speciaal :D?

@Yilleke, ik know. Discussen en kardinaaltetra's en corrydoras panda's zullen het naar mijn weten wel goed doen met alleen flink wat hout, toch?

Als je geen planten hebt zal er nitraat en fosfaat op stapelen in het aquarium.
Dit kan je opvangen met waterwissels of eventueel speciale absorberende harsen of granulaat.

Was eerder dat wat ik bedoelde. :)
 
Canon zei:
@Botia, Nou, ik heb ze al jaren bij de discussen. Ik heb er 20 gekocht ofzo en het zijn er nu 40. Dus zo hele slechte keuze zal het niet zijn :).
Toch is het niet ideaal.

De oudste vrouw ter wereld werd 122 en rookte behoorlijk, dus zo slecht zal roken wel niet zijn. ;)
 
@JurgenD, Ik overweeg toch een bioloog filter. Dan moet het goed komen ga ik vanuit met die afvalstoffen.

@Botia, Wie ben jij dan om zo'n vrouw te laten stoppen met roken op haar 110e levensjaar. Als iets goed gaat moet je het zo laten, ik ga ze nu niet verkopen en er ineens sterbais voor kopen. Ik ben fan geworden van mijn panda's, dus kraak ze niet af :p.
 
Een bioloogfilter breekt net als een gewone filter amper tot geen nitraat en fosfaat af.
 
Waarom dan niet alleen drijfplanten? Zoals in de zo-Azi� en z-Amerika van masha en ivo. Daar staan ook andere plantjes in, hetzij klein in aantal of niets toevoegend aan het biologisch evenwicht. Dat kan je weglaten dus.
 
Canon zei:
Ik ben fan geworden van mijn panda's, dus kraak ze niet af :p.
Als je een dier hebt moe je zorgen voor de beste omstandigheden. En dan zijn Discussen en Kardinalen niet de meeste ideale keuze voor de Corydoras panda.

En wat ik met die oude vrouw bedoelde. Is dat als iets goed gaat, wil dat niet zeggen dat het in de meeste gevallen ook zo is.
 
Maar is er zoals vaak geen grote grijze zone?
Moeten we echt altijd alles zwart/wit zien?
 
@JurgenD en @hillegina Bedankt voor reactie's. Ik zal google nog eens even doorpluizen over het afbreken van nitraat en fosfaat.
Misschien door middel van drijfplanten. Maar heb hier niet de beste ervaring mee, omdat ze vaak na enige tijd verslijmen.
Misschien dat ik dan toch wat bleheri's ga gebruiken, als dit de simpelste manier is.

@Botia Wat is je punt in mijn topic over een plantloze aquarium? Bij mij gaat het dus hartstikke goed deze combinatie, ze hebben een bodem van 170x70 met filterzand waar ze flink wat rondscheuren en lekker mee eten, van wat de discussen krijgen. Ze krijgen jongen en zien er gezond uit.
Ik waardeer het dat je mensen probeert scherp te houden, maar doe het dan wel op de juiste manier en in het juiste topic. Je ziet best vaak dat panda's bij discussen zitten, en je leest vaak dat ze jongen krijgen.
Dus je vergelijking met een 122 jarige die rookt gaat hier niet op.
Ik zou graag weer ontopic willen verder gaan. Als ik hulp nodig heb hoe ik mijn panda's moet verzorgen doe ik je wel een berichtje.
 
Botia zei:
Canon zei:
Ik ben fan geworden van mijn panda's, dus kraak ze niet af :p.
Als je een dier hebt moe je zorgen voor de beste omstandigheden. En dan zijn Discussen en Kardinalen niet de meeste ideale keuze voor de Corydoras panda.

En wat ik met die oude vrouw bedoelde. Is dat als iets goed gaat, wil dat niet zeggen dat het in de meeste gevallen ook zo is.


Dan lijkt het mij logisch dat die panda's tot de uitzonderingen behoren die het onder deze misschien in het algemeen voor deze soort niet ideale omstandigheden wel goed hebben, net als die rokende vrouw.
 
Nitraat kan je verwijderen met nitraatharsen.
Fosfaat met een soort ijzer granulaat.

Klinkt ingewikkeld, maar is doodsimpel. :)
 
Ik heb altijd weinig planten in mijn bakken, zolang je zorgt voor voldoende waterbeweging voor zuurstof en voldoende waterverversing of drijfplanten (kroos iedere week helft afscheppen) blijft je water prima.

Het probleem met vissen warmer houden dan hun optimale bereik is dat ze eerder opbranden. Vissen zijn koudbloedig en dus voor hun metabolisme afhankelijk van de omgevingstemperaturen. Vissen die constant aan hun maximale temperatuur zitten, zijn constant in paarmodus, dit kost veel energie, hierdoor zullen de vissen over het algemeen veel korter leven dan onder ideale omstandigheden. het is natuurlijk mooi dat ze in een ruime bak leven, maar dat is niet het enige om rekening mee te houden als je een bestand selecteert.
 
Even dingen nakijken.
Ik zit namelijk niet helemaal stil, en lees wel eens wat.

Dit werd dus gezegd:
JurgenD zei:
Een bioloogfilter breekt net als een gewone filter amper tot geen nitraat en fosfaat af.

Nu lees ik op een site:

Keramiek pijpjes:
Dit biologisch filtersubstraat biedt aan bacteri�n een bijzonder hoog aandeel door de tunnelstructuren met open pori�n.
Binnenin de tunnels is er weinig zuurstof zodat de bacteri�n worden aangezet tot het splitsen van nitraat om voldoende zuurstof te verkrijgen.
Zo breken ze het nitraat voortdurend af en blijft het water nitraatarm.

http://www.cichlidenkwekers.nl/biologis ... ubstraten/

Wat klopt er nu?

Een bioloog met keramische pijpjes lijkt dan toch gewoon te werken? (En dit zit in zowat elke bioloog).
 
Als je dan toch mogelijk een bioloog aanschaft, zet daar dan enkele planten in die kunnen nog handig zijn voor de afbraak.
 
Een aquarium zonder planten moet zoals al is aangegeven zeker lukken.
Wat betreft de panda's gaat ik wel volledig met Botia en Jelle mee.
 
@Apisto.

Over circa 2 weken is mijn 100x40x40 bioloog klaar. Over de invulling er van ben ik nog niet helemaal uit.
Plantjes zit ik ook een klein beetje over te denken, maar lijken mij niet meer voordelen te hebben dan nadelen.

Als eerste, waar doe ik ze? In het laatste vak, bij de uitvoer, lijkt me niet handig. Die 'rotte' blaadjes gaan dan weer het aquarium in, en dat is nou juist niet wat ik wil bij een filter.
In het begin vind ik zonde van zo'n heel vak. Dan doe ik nog liever planten in mijn aquarium. Mocht ik daar onder filter materiaal doen, dan gaan daar de rotte blaadjes heen, en krijg ik dat lastig schoon.

Ook moet ik dan een lamp in mijn meubel hebben. Kan opzich probleemloos, maar moet er dan ook nog komen.

En zoals ik aangaf, waarom? Ik lees dat die buisjes ook nitraat afbreken?
 

Terug
Bovenaan