Kan het water wat sneller warm worden?


Tinoush

Well-known member
Lid geworden
24 september 2012
Berichten
359
Locatie
Amstelveen
Beste mensen,
Ik meng half koude kraan en half osmose water in een 130 liter Ikea bak voor 30% wekelijks water wisseling. Echter met een gewone verwarming duurt eeuwig voordat ik het water op temperatuur krijg. Hoe doen jullie het sneller? Kan ik beter niet een water koker van 2000watt in de bak doen?
 
Hoeveel zakt de temp in de bak na een verversing dan? Ik ververs ook met kraanwater en dan de helft en de temp zakt max 2 graden. Ik meng het met wat warm water natuurlijk. Misschien kun je de osmose eerst in een bak of vat opwarmen.
 
Kan ik beter niet een water koker van 2000watt in de bak doen?
Daar krijg je kortsluiting van. Het is de bedoeling dat je het water in de waterkoker zelf doet, i.p.v. de koker in het water. 🤪

Maar je kan wel water bijkoken voor in je bak, of zoals John zegt wat van de warme kraan erbij. Wat houdt je tegen!
 
Hoeveel zakt de temp in de bak na een verversing dan? Ik ververs ook met kraanwater en dan de helft en de temp zakt max 2 graden. Ik meng het met wat warm water natuurlijk. Misschien kun je de osmose eerst in een bak of vat opwarmen.
Geen idee nog nooit met koud water gedaan. Water is nu zo een 4 geraden. Bak is 24 en daar gaat 30% veranderen als het nul was een derde van 24c? Dan is circa 17c over? Ben geen wiskunde held 😅
 
Daar krijg je kortsluiting van. Het is de bedoeling dat je het water in de waterkoker zelf doet, i.p.v. de koker in het water. 🤪

Maar je kan wel water bijkoken voor in je bak, of zoals John zegt wat van de warme kraan erbij. Wat houdt je tegen!
Nee buddy niet zo een water koker. :LOL: Zo een losse element die je in je water doet. Ik zoek het wacht.
 
hoezo is het warm water heel slecht? gebruik je daar ander water voor dan?
 
Was ook maar aan het grappen. ^^

Hoe bedoel je eigenlijk dat je warme water slecht is? En komt jouw koude water rond deze tijd echt op 4 graden de kraan uit? o_O I.p.v. de gebruikelijke (verschilt per plek) +- 10 graden
 
staaf waterkokers zijn volgens mijn max. 200watt
Maar je kan uiteraadt water geen koken als je denkt dat dat verschil maakt
 
Hmm dan heb ik er niks aan inderdaad. Ik zal mijn warm water en koud water zijn waardes meten. Als jullie gelijk hebben ben ik echt verlost. Ik ga nu testen :)
 
Ik gebruikte altijd een gieter voor het verversen.
1 gieter met osmose in het aquarium, dan een gieter met warm water in het aquarium.
En zo steeds om en om.
Waarom eerst mengen?
 
Gh verschilt nog wat. Onderste is warm water.
Bij koud is het 13/14 bij warm is het 7/8
Rest is zelfde. Als ik in toekomst discus ga houden dan staat erbij dat ik alleen koud water mag gebruiken. Vandaar.
IMG_20211204_200552.jpg

Koudwater
IMG_20211204_195923.jpg
 
Ik gebruikte altijd een gieter voor het verversen.
1 gieter met osmose in het aquarium, dan een gieter met warm water in het aquarium.
En zo steeds om en om.
Waarom eerst mengen?
Maakelijk om in een keer in aquarium te doen. Met een pomp. Er staat een bak van 130 liter naast aquarium. Ik pomp het in een keer erin.
 
Maakelijk om in een keer in aquarium te doen. Met een pomp. Er staat een bak van 130 liter naast aquarium. Ik pomp het in een keer erin.
Ik hal osmose water via een luchtslang uit de zolder naar woonkamer. Scheelt rugpijn weer. 😄
 
Waterdompelaars worden wel eens gebruikt door schoonmakers , die houden ze even in een emmer met water zodta ze warm water krijgen >
1638646011908.png
 
Ik zag net eentje van 2000watt op bol.com

Anyway
Ik heb de waardes van mijn aquarium net gemeten. Ik meng in een glas warm water en osmose water. Komen de waardes overeen, dan kan ik inderdaad dat gaan doen. Nu is aquarium enkel met koud water gevuld. Dus goede vergelijking. Bedankt voor meedenken mensen.
 
Pfoe...
Als ik dat zo lees mag ik blij zijn dat ik nog levende have heb in mijn bakkie.
3-4 gieters met een slang eruit halen, kraan open, voelen met pols of het een beetje overeenkomt met wat ik in de bak voel, kopje aftappen en ter controle thermometer erin.
Temperatuur hetzelfde?
Vullen maar.
Kwartiertje werk...

's Zomers nog minder werk, want dan is de temp van het leidingwater zo'n 19-20 graden.
Net 2 graadjes (ofzo) minder dan de temp in de bak.
Nou, daar moeten ze maar tegen kunnen.
 
Pfoe...
Als ik dat zo lees mag ik blij zijn dat ik nog levende have heb in mijn bakkie.
3-4 gieters met een slang eruit halen, kraan open, voelen met pols of het een beetje overeenkomt met wat ik in de bak voel, kopje aftappen en ter controle thermometer erin.
Temperatuur hetzelfde?
Vullen maar.
Kwartiertje werk...

Zelfs dat nameten gebeurd hier niet, als t ongeveer hetZelfde voelt denk ik er daarna niet meer bij na.
 
Maar als je het vooraf mengt… waarom gooi je er dan niet gewoon een dikke heater in?
Een 600w heater moet het met een paar uur wel warm hebben, zo veel water is het niet
 
Maar als je het vooraf mengt… waarom gooi je er dan niet gewoon een dikke heater in?
Een 600w heater moet het met een paar uur wel warm hebben, zo veel water is het niet
Heb een extra verwarming gekocht 100 watt. Nu merk ik dat erg traag gaat. Ik breng het terug denk ik.
 
Ik heb er nog weten voorverwarmen met de weerstand van een friteuse. Moet je wel zorgen dat je de temp goed in de gaten hebt of je kan weer gaan koelen 😅
 
IMG_20200830_145918.jpg


Rekje van de kringloop
5 van deze 20 liter kannen met kraantje (keer gescoord bij de Welkoop voor 7,50 per stuk)
Van te voren water maken, binnenhuis bewaren is het altijd kamertemperatuur
Kraantje open, en met een kwartiertje, 20 minuutjes zit de kan erin

Dan is temperatuurs verschil al gering, en omdat het ook nog langzaam gaat kan de bakverwarming dat makkelijk bijbenen

Alles achter de rug dan gaat het rekje weer in de bijkeuken en gaan de kannen weer aan het witte slangetje
 

Terug
Bovenaan