Kan dit?


Cankreeft

Member
Lid geworden
28 januari 2022
Berichten
24
Leeftijd
23
Hallo beste mensen, ik ga over een paar maanden op vakantie naar een ander land, en in het gebied waar ik ga, Is er een hele snelstromend rivier, en in die rivier heb je leuke soorten vissen van de Cyprinidea, net zoals de “Eğıdır barb”, “Ankara barbeel” en kopvoorntjes. En het leek me leuk om ze in een aquarium te hebben, totdat ik weer terug ga naar Nederland. Ik heb hier in Nederland wilde volwassen voorntjes in een aquarium gedaan, maar werden plotseling gek als ik het licht van m’n aquarium aandeed (LED licht) en nu ben ik bang dat het ook het zelfde gaat gebeuren met de vissen van dat ene rivier die ik wil gaan houden voor een weekje of 4/5, is er misschien iets wat ik eraan kan doen om ervoor te zorgen dat ze zich veilig voelen en zonder angst gewoon willen zwemmen terwijl het licht aanstaat? bedankt alvast!
Groetjes!
 
Ik heb die vissen even gegoogled, maar hoe groot ben je van plan te gaan wonen?
Voor die vissen heb je een bak van dierentuinformaat nodig....
 
Hallo beste mensen, ik ga over een paar maanden op vakantie naar een ander land, en in het gebied waar ik ga, Is er een hele snelstromend rivier, en in die rivier heb je leuke soorten vissen van de Cyprinidea, net zoals de “Eğıdır barb”, “Ankara barbeel” en kopvoorntjes. En het leek me leuk om ze in een aquarium te hebben, totdat ik weer terug ga naar Nederland. Ik heb hier in Nederland wilde volwassen voorntjes in een aquarium gedaan, maar werden plotseling gek als ik het licht van m’n aquarium aandeed (LED licht) en nu ben ik bang dat het ook het zelfde gaat gebeuren met de vissen van dat ene rivier die ik wil gaan houden voor een weekje of 4/5, is er misschien iets wat ik eraan kan doen om ervoor te zorgen dat ze zich veilig voelen en zonder angst gewoon willen zwemmen terwijl het licht aanstaat? bedankt alvast!
Groetjes!
Mijn vader heeft destijds ruim 12,5 jaar op een varend woonschip geleefd, en had ook zijn 500l bak aan boord staan. Hij ving jonge Voorns, Baarsjes en af en toe een Paling en zelfs een keer een Rivierkreeft( geheel illegaal met een kruisnetje of totebel maar dat terzijde) en hield die in zijn bak totdat ze te groot werden en dan zette hij ze weer overboord. Hij had nog ouderwets TL-licht en een filter dat werkte met een luchtpomp. Hij had dus geen echt fel licht in zijn bak: een buis met wit licht en een UV licht en twee peertjes met wit licht aan weerskanten. Voor zover ik weet heeft hij nooit problemen met schrikachtige Voorns of andere vissen had. Maar dat kwam misschien omdat hij ze altijd heel jong en in grotere groepen hield, zodat ze goed aan de omstandigheden konden wennen. Maar @erwin2 heeft een bak met inheemse vissen(gehad), die kan er vast meer over vertellen.
 
Ik heb die vissen even gegoogled, maar hoe groot ben je van plan te gaan wonen?
Voor die vissen heb je een bak van dierentuinformaat nodig....
Ik heb het nu ook gegoogeld, dat is niet de juiste soort, mijn fout, de echte naam is de “capoeta pestai”
 
Deze soort zou ik zeker niet in gevangenschap gaan houden, want dan ben je strafbaar. De Rode Lijst is internationaal, en daar staat hij op😟


Deze zou echter wel kunnen ( mits jong gevangen en tijdelijk), op FishBase staat er “least concern”:

 
Laatst bewerkt:
Deze soort zou ik zeker niet in gevangenschap gaan houden, want dan ben je strafbaar. De Rode Lijst is internationaal, en daar staat hij op😟

dat is best wel raar, elke dag worden er wel boven de 100 gevangen om te eten, deze vissen is een delicatesse voor de Turken, daar hoef je je geen zorgen over te maken, ik heb toevallig ook filmpjes van ze waar ik een paar heb gevangen. Er kwam zelfs een moment waar ze niet meer te vinden waren, omdat ze allemaal werden leeggevist, dus het houden in een aquarium is geen enkel probleem! Ik stuur nu ook wel een filmpje van een kopvoorn en een capoeta pestai
 
Hmmm… dat is meteen de reden dat ze op de rode lijst staan denk ik. Enfin, zo te lezen zul je in ieder geval geen last krijgen met de plaatselijke autoriteiten. In ieder geval heb je een flinke bak met dito filtering nodig, @edwin2 heeft zo’n tricklesysteem dat ze ook bij koivijvers gebruiken.
 

vissen van dat ene rivier die ik wil gaan houden voor een weekje of 4/5
Ik vind het oprecht een interessant idee, en een spannend idee. Maar niet een heel goed idee. :p

Weet je waarom: je bent zo te lezen relatief kort in die omgeving. Te kort eigenlijk om een goed filter voor die vissen klaar te maken (dat alleen al kost 4 weken). Of wilde je een ingedraaid filter vanuit NL daarheen meenemen? Dat kan natuurlijk ook, maar het lijkt me niet iets wat iemand gauw doet.

Dus je kunt ze eigenlijk niet gezond houden. Komt bij: om in zo'n korte tijd die vissen te vangen, in een vreemde omgeving te zetten met veel prikkels en ze daarna weer terug te zetten.... die vissen gaan dat niet leuk vinden denk ik.

Je kunt ook Finding Nemo opzetten als je je tijdens je verblijf daar zou vervelen. Mocht er in die film iets vervelends gebeuren met vissen dan kun je nog terugspoelen. :p
 
Dat is wel een dingetje ja. Of je moet dagelijks minimaal 50% van het water gaan verversen, en dan nog is het de vraag in hoeverre die vissen de stress zullen verdragen. Mijn vader heeft ruim 12,5 jaar op de binnenwateren rondgezworven, die had ruimschoots de tijd om een biologisch evenwicht in zijn bak op te bouwen. De visjes die hij ving kwamen zogezegd in een gespreid bedje, waar bovendien al vissen rondzwommen die aan de situatie gewend waren, wat weer leidde tot stressvermindering bij de nieuwkomers.

Misschien kun je in die rivier gaan snorkelen, deden mijn vader en ik ook iedere morgen als we met de boot op het Veerse Meer lagen voordat ik naar mijn vakantiebaantje in de supermarkt vertrok. Loodkoppel om, snorkel op en flippers aan mijn voeten en dan duiken naar 6-9 meter, waar de palingen onder het wier lagen. Je kon ze soms zelfs aaien, die beesten. Of in de Grevelingen, waar je destijds ook Oesters en zachte koralen kon vinden, of Donderpadjes, Driedoornige Stekelbaarzen en voor wie mazzel had zelfs Kreeften. Niets mooiers dan de dieren in de vrije natuur waar te nemen…of te filmen natuurlijk. Kun je geen onderwatercamera meenemen?
 


Ik vind het oprecht een interessant idee, en een spannend idee. Maar niet een heel goed idee. :p

Weet je waarom: je bent zo te lezen relatief kort in die omgeving. Te kort eigenlijk om een goed filter voor die vissen klaar te maken (dat alleen al kost 4 weken). Of wilde je een ingedraaid filter vanuit NL daarheen meenemen? Dat kan natuurlijk ook, maar het lijkt me niet iets wat iemand gauw doet.

Dus je kunt ze eigenlijk niet gezond houden. Komt bij: om in zo'n korte tijd die vissen te vangen, in een vreemde omgeving te zetten met veel prikkels en ze daarna weer terug te zetten.... die vissen gaan dat niet leuk vinden denk ik.

Je kunt ook Finding Nemo opzetten als je je tijdens je verblijf daar zou vervelen. Mocht er in die film iets vervelends gebeuren met vissen dan kun je nog terugspoelen. :p

Ik heb alvast een 2 meter aquarium gehaald in Turkije, en die filter neem ik vanuit Nederland mee! Het is een fluval, en omdat ze van stroming houden neem ik ook een paar sterke wavemakers mee. Is het mogelijk volgens u om ze in leven te houden?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ligt er aan, misschien als je jonkies vangt…als ze willen eten natuurlijk. Want het is heel goed mogelijk dat ze gestresst raken door het vangen en de verandering van omgeving, en dat werkt nadelig op spijsvertering en weerstand…
 
Is het niet een hoop gedoe voor een vakantie?
Dan ben je wel heel erg verknocht aan de aquariumelarij.
 
Is het niet een hoop gedoe voor een vakantie?
Dan ben je wel heel erg verknocht aan de aquariumelarij.
Sinds ik klein was hield ik van deze vissen, ik heb alles geprobeerd om ervoor te zorgen dat ik ze naar nederland kon transporteren, en dat is niet gelukt, omdat het 3 dagen duurde met de auto om van turkije helemaal hier naar toe te komen, en tot ik weer in nederland ben zijn ze dood, dus het enige wat ik kan doen is.. daar een aquarium te kopen en er van te genieten
 
Ik heb alvast een 2 meter aquarium gehaald in Turkije, en die filter neem ik vanuit Nederland mee! Het is een fluval, en omdat ze van stroming houden neem ik ook een paar sterke wavemakers mee. Is het mogelijk volgens u om ze in leven te houden?
Als je het echt echt echt wilt.... moet het kunnen. Ga je per auto --> filtermateriaal uit filter halen en in iets van een open emmertje doen of zo, zodat er lucht bij het water kan. Per vliegtuig --> het filter zo kort mogelijk afgesloten in de koffer.

Ik ben zelf best wel een vissenfan, maar voor een maand vakantie zou ik dit veel gedoe vinden. :p Je moet het zelf weten, misschien kick jij juist op uitdagingen.
 
Als je het echt echt echt wilt.... moet het kunnen. Ga je per auto --> filtermateriaal uit filter halen en in iets van een open emmertje doen of zo, zodat er lucht bij het water kan. Per vliegtuig --> het filter zo kort mogelijk afgesloten in de koffer.

Ik ben zelf best wel een vissenfan, maar voor een maand vakantie zou ik dit veel gedoe vinden. :p Je moet het zelf weten, misschien kick jij juist op uitdagingen.
Ik heb geen andere keuze, die vissen zijn nergens anders Te vinden dan in een riviertje in Turkije. Ik vind het geweldige vissen en kwam er achter dat ze ook algen eten en met hun hoefijzervormige monden tegen stenen plakken! Ik heb geprobeerd om ze hier naar Nederland te transporteren, maar dat ging helaas niet als verwacht.. ik had zo’n zuurstof spons (met batterijen) in de emmer gedaan voor zuurstof, en overleefde jammer genoeg het reis niet, dus het enige wat ik kan doen is daar een aquarium kopen en genieten ervan!
 

Terug
Bovenaan