Kaamlaag


jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Berichten
120,339
Leeftijd
58
Locatie
Groningen
Sinds het weer begon om te slaan naar hogere temperaturen had ik opeens in alle bakken hier een kaamlaagje op het water. Deze hevelde ik dagelijks even af maar ik verwonderde mij erover dat dit opeens zomaar op kwam zetten. Ik dacht hoe kan dat en ligt dat aan mij maar gister was er hier nog een ervaren en gerespecteerd lid die via de pb wist te melden dat ook daar opeens de kaamlaag de kop opstak. Het lijkt er dus op dat de veranderingen in het weer er wel mee te maken hebben. Is er iemand die kan verklaren waarom deze veranderingen een kaamlaag laten ontstaan in onze bakken? Normaliter heb ik eigenlijk nooit last van een kaamlaag en het was ook in alle bakken ongeacht ik wel of niet voedingsstoffen toevoeg.

Deze morgen zie ik nadat het flink is afgekoeld dat de kaamlaag eigenlijk niet weer is teruggekomen dus mijn gevoel zegt dat het weer er dan wel mee te maken heeft.
 
Is er niemand die met de warmte ook last van een kaamlaag heeft gehad?
 
Met deze warmte zorg ik er altijd voor dat ik de fltertjes extra hoog op trek zodat de oppervlaktebeweging maximaal is en dan heb je eigenlijk nooit last van een kaamlaag.
 
Dat is inderdaad een optie maar ik kan me niet herinneren dat ik het andere jaren ook heb gehad. Maar ja dat ben ik misschien alweer vergeten:stars:.
Maar heb je zonder die stroming dan wel een kaamlaagje met de warmte Sanne
 
Dat is inderdaad een optie maar ik kan me niet herinneren dat ik het andere jaren ook heb gehad. Maar ja dat ben ik misschien alweer vergeten:stars:.
Maar heb je zonder die stroming dan wel een kaamlaagje met de warmte Sanne

Dat weet ik eigneljk niet. Ik zorg altijd wel voor wat oppervlaktebeweging. Met de warmte wat meer zodat er extra uitwisseling van zuurstof kan zijn en er water verdampt dat weer zorgt voor afkoeling.
 
Wat gek zeg, als je dat normaal niet hebt:S

Het zijn toch dode bacteriën? Kunnen die het niet te warm hebben? Dat ze dan sterven?
Of misschien dat er door de warmte minder zuurstof in het water zit en dat daardoor veel bacteriën doodgaan? Die hebben toch ook zuurstof nodig? (ik raad maar wat hoor:D)
 
Weet wel dat bacterien veel sneller vermeerderen op warmere temperaturen.
Maar of dat er iets mee te maken heeft? :juggle:
 
Een kaamlaag kan bestaan uit dode en levende bacterien zover ik weet en uit eiwitten en koolhydraten.
 
Ja nou ik heb al 1 expert (in mijn ogen) benaderd maar die kon het zo niet aangeven.
 
Was dat Biljoenblik? zou de enige zijn die hier wat nuttigs over te vertellen zou hebben met zn chemie/scheikundige achtegrond dinges :)
 
Ehhhhh, ik ben bang van wel Rich:D:D. Dat is inderdaad de expert die ik heb gevraagd of dit met het weer te maken heeft.
 
Laatst bewerkt:
Het stomme toeval is wel. Dat toen John mij deze vraag voorlegde. Ik ook last had van een kaamlaag.
En normaal is dat voor mij een reden om de filter schoon te maken.

Maar de filter had ik enkele weken daarvoor al schoon gemaakt, dus dat kon niet de oorzaak zijn.

Ik heb er eigenlijk niet zoveel aandacht aan gegeven. En heb mijn losse skim filtertje er even in gehangen.
Dus dat werkte gelijk.

Wat echter de oorzaak is. Dat weet ik ook niet. Aangezien ik geen biochemicus ben.

Maar ik weet wel zeker, dat 1 a 2 graden extra, een zeer groot effect kan hebben op de biochemische processen.
Dus daar zal de oorzaak wel gezocht moeten worden.
 
Ik heb het Backplay gevraagd en die zei ook dat bij hogere temperaturen het metabolisme sneller gaat en je dus meer afvalstoffen krijgt. Dat geloof ik direct en is verklaarbaar maar in de woonkamer kwam de temp niet boven de 22.5 terwijl de verwarming op 24 staat ingesteld. Je zou dus denken dat ook de afgelopen week de verwarming af en toe heeft bijgewarmd. Ik heb niet op de temp in de bak gelet namelijk maar zolang het in de kamer onder de 24 graden blijft zal de temp in de bak toch niet hoger worden dan bij een temp van 20 graden in de kamer lijkt mij.
 
Ik heb niet op de temp in de bak gelet namelijk maar zolang het in de kamer onder de 24 graden blijft zal de temp in de bak toch niet hoger worden dan bij een temp van 20 graden in de kamer lijkt mij.

Dat hoeft niet zo te zijn!

Het gaat namelijk om het evenwicht tussen afstralende warmte van het aquarium aan de omgeving. En de toevoer van warmte dmv verwarming en verlichting en pompen.

Even kijkend naar mijn situatie. Overdag staat normaal de verwarming op 20 graden. De aquarium verwarmer is dan nooit aan.

Eigenlijk is de aquarium verwarmer bij mij alleen in de nacht af en toe aan. Als de kamertemperatuur daalt tot 18 graden.

De bak staat op 25 graden. Dus de lampen houden overdag de bak op 25 graden.

Nu is het deze weken ongeveer 23 graden in de woonkamer. Het aquarium staat nu op 25,5 graden.

Dit komt puur omdat het evenwicht is verschoven. Er is minder warmte uitstraling. Dus de bak warmt op.

En deze lichte steiging van temperatuur is dus al genoeg, om het biologisch gebeuren te doen intensiveren.
 
Ok, dus dat is dan de oorzaak van de stijging van de temp en dat verklaart dan denk ik wat Backplay me al vertelde. Nou, zo komen we er toch weer uit he:D;)
 
Toen ik de eerste berichten las was ook mijn interesse gewekt.

Ook ik heb sinds 2 weken last van een kaamlaag. Nu kan dit namelijk komen doordat de nieuwe bak maar 8 weken oud is. Maar ook in de oude bak heb ik er last van en heb hier eigenlijk nooit last van.

Toen het hier 2 dagen slechter weer was trok het weg. En nu is het er weer.

Nu ik dit topic heb gelezen valt er ook èèn en ander op zijn plek.
 
Nou ik ben dan wel blij dat ik dit topic heb geopend want ik ben dus duidelijk niet de enige die hier last van heeft als het warmer wordt:)
 
Nou ik ben dan wel blij dat ik dit topic heb geopend want ik ben dus duidelijk niet de enige die hier last van heeft als het warmer wordt:)

Tja, het is dan ook niet een onderwerp waar men graag mee te koop loopt.
Maar het is gewoon een onderdeel van een biologisch proces en zal ook best wel ergens nuttig voor zijn.
 
Tja, het is dan ook niet een onderwerp waar men graag mee te koop loopt
Marcel , Nu snap ik het niet . Stel dat ik nu zoiets voor heb dan zou ik dit zonder schroom ook vragen . Misschien doe ik dan iets supers verkeerd en kan ik er door de ervaren rotten op gewezen worden .
Snap wel dat sommige zaken liever niet post maar aan sommige zaken kun je ook niks doen . Mijn schoonbroer moest enige tijd terug voor 3 dagen naar het buitenland . De thermostaat in zijn verwarmingselement ging stuk en deze bleef opwarmen . Bij thuiskomst had zijn aquarium 59 graden en de vissen waren gekookt . Uiteindelijk heb je dit niet graag , maar je kan er weinig aan doen ook .
 
Ja sommige zaken kun je inderdaad weinig aan doen.
 
Kaamlaag is een gelaagde structuur en een zeer interessante leefgemeenschap van bacteriën. Ik weet niet of deze link:

www.tubanti/nl/biofilm.html

nog werkt, ik heb het daar gepubliceerde ook als hard copy, maar daar wordt haarfijn uit de doeken gedaan en in gewone mensentaal ook nog, wat zo'n kaamlaag nou eigenlijk is en wat ertegen te doen is. mijns inziens verplichte kost voor elke zichzelf serieus nemende aquarioot!
 
Kaamlaag is een gelaagde structuur en een zeer interessante leefgemeenschap van bacteriën. Ik weet niet of deze link:

www.tubanti/nl/biofilm.html

nog werkt, ik heb het daar gepubliceerde ook als hard copy, maar daar wordt haarfijn uit de doeken gedaan en in gewone mensentaal ook nog, wat zo'n kaamlaag nou eigenlijk is en wat ertegen te doen is. mijns inziens verplichte kost voor elke zichzelf serieus nemende aquarioot!

Ik denk dat je de hardcopy ergens zult moeten delen dan.
 
Zal dat dan binnenkort doen. Met uitdrukkelijke vermelding van de bron!! Vraag aan beheer: Mag ik deze INFO hier publiceren?
 
Een kaamlaag is vaak een lastig en veel besproken item. Zelf lijkt het mij interessant toe om dit te lezen echter zal ik dit in Beheer gaan bespreken en kom er op terug hoe we dit eventueel het beste toonbaar kunnen maken voor de leden.
 

Terug
Bovenaan