Kaamlaag met bubbels?


Rastaman

Well-known member
Lid geworden
1 november 2020
Berichten
209
Leeftijd
79
Altijd weer wat nieuws met zo een aquarium. Sinds juni vorig jaar een nieuwe inrichting, hele bak leeg gehaald en opnieuw ingericht. Alles gladjes verlopen en boel liep probleemloos. Afgelopen week heb ik echter de snel groeiende planten die ik aanvankelijk erin had verwijderd omdat deze ondertussen echt aan het woekeren waren en er neit meer uitzagen. ondertussen waren de langzame groeiers dusdanig mooi gegroeid en ook estethisch die snelle groeiers niet meer nodig waren. Dat is de enige grote verandering die ik heb aangebracht en toeval of niet, sindsdien heb ik weer ene kaamlaag. In het verleden had ik die wel vaker maar met wat geduld verdwenen die na verlopo van tijd weer. met deze neiwue set up sind sjuni had ik nog geen enkele kaamlaag. Nu dus wel weer maar het verrassnede (voor mij) is dat deze niet de typische "olie achtige" kaamlaag is maar een relatief dikke witte drap laag en dat er bubbels in zitten? Ik heb de waardes gechecked maar kan geen rare/andere dan normaal waarden vinden dan altijd.
Iemand enig idee of dit iets aparts is waar ik wat mee moet of dat het wederom gewoon kwestie van geduld is?

20230103_103906.jpg
20230103_103917.jpg
 
Aan de slag!

Dit is een laag ( dode?) bacteriën.
Elke dag ⅓ water verversen.
Dan zou dit in principe met een weekje weer goed moeten komen.

Wat voor bacteriën het zijn en wat dat voor connectie heeft met de waterwaardes kunnen anderen je wellicht vertellen, want dat weet ik zo niet meer.
Maar ik heb dit ook gehad, een paar jaar geleden, en kreeg het met waterwissels onder controle.
 
Kan dit dan komen omdat ik toch iets aan de bodem gerommeld heb door het uittrekken van de wortels van de snelle groeiers? Of is er toch iets gestorven wat ik nog niet ontdekt heb? (zitten veel kleine garnaaltjes in de bak)
 
Dat zou goed kunnen komen van het gerommel in de bodem, inderdaad.
 

Terug
Bovenaan