Kaamlaag in nieuw aquarium


W

WimKl

Guest
Wie heeft een tip voor mij.
Ik heb een 30 l bakje welke nu bijna 4 weken aan het indraaien is.
Veel planten erin die goed groeien en co2 toevoeging met plantenvoeding.
Sinds een paar dagen heb ik een soort vel aan de oppervlakte.
Is dit een kaamlaag en wat kan ik hier aan doen.
Hoor het graag even.
 
De kaamlaag ontstaat door afgestorven bactieren en zal, als de bak later in evenwicht is, vanzelf grotendeels verdwijnen. Je bak zit nu in het rijp proces.

Je kan het zelf verwijderen door een stukje keukenrol plat op het water oppervlak te leggen en daarna weg te gooien. De keukenrol absorbeert de kaamlaag.
 
Je hebt al 4 weken met planten en CO2 gedraaid? Of is er onlangs iets toegevoegd?

Een kaamlaag duid op een instabiele bacteriecultuur. Dus ik zou nog even wachten met vissen toevoegen.
 
Je zou tijdelijk de filter uitstroom als dat mogelijk is wat naar het oppervlakte kunnen richten.
 
Er is in die 4 weken niets veranderd.
Planten groeien prima. Ik heb in het begin opstartbacterien erin gedaan. Als er vervolgens niets gebeurd kunnen de bacterien dan weer afsterven?
Ik doe af en toe een klein beetje gruisvoer in de bak om de bacterien wakker te houden.
Is dit nu wel of niet goed.
 
Zover ik weet kan een kaamlaag ook bestaan uit levende bacterien en eiwitten bijvoorbeeld. Soms zie je het ook als de planten opeens harder gaan groeien omdat ze meer afval produceren.
 
Ik denk dat dat inderdaad het geval is. Planten groeien hard. Mijn waterwaardes zijn dil in orde.
 
Je bak is nog vrij vers en ik zou wat geduld hebben. Het kan wel wat langer duren voordat alles in balans is in een bak.
 
Het is de bedoeling dat er na deze week er zo'n 20 garnalen in komen.
 
Zal even een foto uploaden van dit 30 liter bakje.

20180219_103138.jpg
 
Mooi bakje! Als je de garnalen toevoegd wel even opletten ivm de Co2 en plantenvoeding.
 
Garnalen hebben liever niet een te hoge co2 en in plantenvoeding zitten volgens mij zware metalen en daar kunnen ze ook slecht tegen.
 
Verhaal is duidelijk. Er komt heel weinig plantenvoeding in, is ook maar een 30liter bakje.
Co2 hou ik scherp in de gaten met een Co2 checker.
 
Neo s zijn ook in de regel vrij sterk en dat scheelt ook wel denk ik tov sommige Caridina soorten.
 
Vorige week en nieuw aquarium geïnstalleerd met planten en zonder vissen. 2 stronkjes in gedaan, nadat die apart in een teil met water hebben gestaan. Na een aantal dagen lag er op de oppervlakte wat schuim en een vetachtige laag(kaamlaag).
iGisteren alles verschoond en opnieuw ingericht. Toch een vetachtige laag.
Wat kan de oorzaak zijn? (er zijn geen vissen in>)
 

Terug
Bovenaan