Juwel Vision 180 van trotsemammie


Goedemorgen allemaal.
Hier even een update.
In de bak ontstond een dikke mist wat nog steeds aanwezig is en het is nog steeds de bedoeling zsm de Lido leeg te hebben.
Nu had ik raad gevraagd aan de kenners hier via het topic en via de chat.
Supertip was om de pomp vd Lido over te zetten op de vision zodat de bacteriën gelijk in de goede bak komen en dan kunnen de vissen al vrij snel over naar de vision.

Het had even wat voeten in de aarde maar ik kan jullie zeggen: HET IS GELUKT!!! Yeeeee niet verwacht omdat de slangen te kort zijn dus de pomp staat nu op een tafeltje naast de bak maar ach het is tijdelijk.
Straks nog even een waterwissel doen en dan zoveel mogelijk water vd Lido naar de vision.

Daarna het water goed testen en het liefst vandaag nog de vissen over zetten omdat de Lido nu geen pomp heeft en ik merk dat de vissen naar de oppervlakte zwemmen vooral de corydorassen.


De pomp naast de bak. Hij past wel in het kastje maar dan zijn de slangen te kort

20180404_112048.jpg


Op deze foto zie je de spraybar vd cristal profi pomt en de uitstroom (pijpje met soort driehoekje) vd Lido pomp
20180404_111849.jpg


En op deze foto 2 instroom pijpjes
20180404_111901.jpg
 
Als je de vissen over gaat zetten hou ze dan goed in de gaten.

Dat ga ik zekers doen. Ik ga zo bij Ton even een testkoffer ophalen en dan eerst goed testen. De vissen wil ik wel vandaag nog overzetten omdat er op de Lido nu geen pomp draait
 
Ziet er goed uit hoor.
Vaak als je de pomp hergebruikt in de nieuwe bak gaat het eigenlijk altijd wel goed.
Is mijn ervaring.
 
Ziet er goed uit hoor.
Vaak als je de pomp hergebruikt in de nieuwe bak gaat het eigenlijk altijd wel goed.
Is mijn ervaring.

Klopt de pomp vd Lido draait nu op de vision


Ik heb vanmiddag de testkoffer opgehaald bij Ton en tot nu toe zijn de waardes prima.

Omdat mijn man nu toch echt wil dat de lido zsm weg gaat heb ik de gok genomen en zojuist een deel vd vissen in de Vision gedaan.
Omdat er in de Lido ook nog vissen zwemmen draait daar nu een klein nano hoekfiltertje op zodat daar in ieder geval beweging aan het oppervlak is.

Waarschijnlijk ga ik dan morgen, vrijdag en het weekend geleidelijk de andere vissen over zetten.

Uiteraard houd ik de waardes nauwlettend in de gaten en zal op tijd ingrijpen als er nitriet komt
 
Ik kan je best geruststellen.

Je kunt de vissen allemaal overzetten. De filter moet je wel 3 weken minimaal mee laten draaien.
De oude filter niet meer schoonmaken. Als de kracht minder wordt, moet de nieuwe filter meer doen.

Je moet wel de vissen erg matig voeren. En het liefst om de dag. En vroeg op de dag. Doordat de planten dan ammonium op kunnen nemen als het licht brand.

Als je nog oude planten hebt, die je eigenlijk niet meer wilt, gewoon nog ff tijdelijk erin zetten. Deze houden het water ook schoon.
 
Gaat goed komen, als je inderdaad de oude filter mee laat draaien.
 
Wat een prachtig begin!

Dank je!

Gaat goed komen, als je inderdaad de oude filter mee laat draaien.

Die draait al een aantal dagen op volle toeren mee

Hoe staat het nu met je bak Thea?

De bak staat er prima bij, het filter vd Lido draait op volle toeren mee en de waardes zijn goed.
Omdat de Lido toch echt leeg moest heb ik de gok gewaagd en afgelopen woensdag de eerste visjes er in gedaan. Dat leek prima te gaan.
Gisteren weer een deel vd vissen er in en vanmorgen de laatste visjes.
De Lido is nu leeg, het meeste water er uit en momenteel staat hij er troosteloos bij.
Die ga ik dit weekend verder leeghalen, bodem er uit en schoonmaken dan kan hij de verkoop in.

De vissen zien er happy uit. Ik merk aan de corydorassen dat ze veel meer grondelen als eerst, die hele snoetjes gaan het zand in. Erg leuk om te zien ook de algeneters laten zich veel meer zien.

Ik zal binnenkort foto's maken maar nu zie ik helaas een probleem.
Kom ik net terug van boodschappen doen zie ik het licht ineens uit gaan..Ik de buizen er weer opnieuw in geklikt en gelukkig gingen ze weer aan.
Een kwartier later weer het licht uit.
Als ik nu de stekker er opnieuw in doe gaat het licht aan en meteen weer uit.
Hier baal ik van want in wilde pas eind deze maand (als het loon gestort is) weer wat halen voor het aquarium...moet ook nog eten natuurlijk...

Zou het aan de buizen liggen of aan de trafo?
Dit is toch wel weer zo'n baal momentje.
 
Ik heb het nu zo opgelost:

De verlichting vd Lido is een stuk kleiner dan die van de vision. Toch heb ik hem er in gehangen...moest toch iets..
Verder de deksels er een beetje los op en nu afwachten dat de katten er niet op gaan liggen.
Nu is de helt vd bak verlicht....heeft wel iets duisters zo.

20180406_115735.jpg
20180406_115728.jpg
20180406_115903.jpg
20180406_115835.jpg
20180406_115926.jpg
20180406_115920.jpg
20180406_115949.jpg
20180406_115935.jpg
 
Is een juwelkwaal. De EVGA(voorschakelapparaat)in de balk is kaduuk.

Of balk vervangen of deze gebruiken om er bijv led in te maken.
 
Je gebruikt de houders van de tl balken om de led in op te hangen soms met een koppelstuk soms zo te plaatsen
de voeding krijgen ze via een aparte kabbel
zijn er ook die rechtstreeks op de tl aansluiting werken maar dat gaat bij jouw niet op
ander mogelijkheid de EVGA vervangen is wel een klusje maar is wel te doen
linkje led buis https://www.aquastorexl.nl/aquatlantis-easy-led-tube-895-mm-12v-25a.html
Led wel komt de voeding nog bij
 
Je plantjes hebben NO3 nodig en die is nu 0.
Lees eens over ei methode
 
Haha, Dirk las waarschijnlijk NO3 ipv NH3 maar jij verwart Trotsemammie met een man... :mad::oops:
Twee vergissingen dus maar het wordt afwachten wat Trotsemammie de ergste verwarring vindt...:D

Haha dat ik word verward met een man is toch wel de grootste verwarring hahaha.
Ben toch echt een vrouw, al 40 jaar haha.
Maar geeft niet hoor vergissen is menselijk.
 
Maar geeft niet hoor vergissen is menselijk.

Zeer nobele ingesteldheid: je bent er niet alleen één, je hebt ongetwijfeld ook een trotse mammie! :D:br:

Maar ik zou het voorval toch noteren in het zwarte boekje (naam van de daders, datum en aard van de overtreding)
Bij recidivisme kan je dan gepast en kordaat optreden zodat de aandacht wat aanscherpt!
 
In een fotoalbum horen natuurlijk foto's en dus zal ik nu foto's plaatsen van gisterochtend.
Dit was vlak voor de verlichting het begaf.
De vissen lijken zich erg op hun gemak te voelen.
Dat zwarte zand vind ik echt geweldig spul en aan het gedrag vd corydoras te merken vinden hun dat ook.

Eerst een totaaltje. Het is nog een erg rommelige indeling maar daar word nog aan gewerkt.
Ik weet nog niet precies hoe ik het hebben wil.
20180404_223204.jpg


De corydorassen grondelen heerlijk door het zand en vooral de witte vallen erg op in dat zwarte zand
20180404_223144.jpg

20180404_223829.jpg

20180404_225309.jpg
]
20180406_115735.jpg

20180406_115926.jpg
20180404_225046.jpg
20180404_223630.jpg
20180404_224051.jpg
 
Eigenlijk zouden we eind vd maand pas de lampen vervangen maar omdat de planten licht nodig hebben en nu maar de helft vd bak verlicht was zijn we toch maar even naar de lfs geweest om te testen of een vd tl balken stuk waren of de trafo.
Gelukkig was het 1 vd tl's . De felblauwe was stuk.
Nu was dit toch de verkeerde lamp omdat het een zoutwater lamp was dus dat kwam goed uit.
Nu dus maar deze lamp vervangen en eind vd maand doen we dan die andere.
De bak is nu weer mooi verlicht.
 
Een nieuwe tl of een nieuwe licht unit, dat scheelt nogal!
 
Hier nog meer fotospam.
Ik heb vanavond een blaadje sla in het aquarium gedaan in de hoop dat de ancistrus en de pleco hiervan zouden eten. Ik geef ze eigenlijk nooit groenvoer (fout van mij ik weet het)
Waardoor de echinodorus plant het steeds moet ontgelden.
Eerst zaten de corydorassen aan de sla te eten, daarna waren ook de tetras nieuwsgierig en plukten aan de sla en nu zie ik net de ancistrus er op zitten yesss. De pleco helaas nog niet maar hopelijk komt dat ook nog.
Verder nog wat andere leuke foto's gemaakt.
20180407_182326.jpg
20180407_194835.jpg
20180407_194910.jpg
20180407_194924.jpg
20180407_194932.jpg
20180407_195050.jpg
20180407_195001.jpg
 
Geeft niks haha enne ik ben een vrouw haha.
Geeft niks hoor vergissing is menselijk. :D
 

Terug
Bovenaan