Juwel rio 240 opstarten 3 sluiers


AssenaV

Member
Lid geworden
11 januari 2015
Berichten
18
Locatie
Groningen
Hallo Allemaal,

Eindelijk is de week waarin ik mn rio 240 (121/41/55) voor mn 3 biggetjes (lees sluiers) ga ophalen aangebroken.
Ik heb vaker n aquarium opgestart (60cm) maar vind t nu best spannend met een tweedehands bak en hij is n stuk groter.

Zo wil ik t gaan aanpakken...

Uiteraard zorg ik dat t aquarium waterpas staat. Daarna wil ik m gelijk langzaamaan vullen met water en zo 24uur laten staan om te kijken of hij echt niet lek is. En kan m dan mooi reinigen.

Na 24uur water eruit en beginnen aan de opbouw.
Zand erin, planten erin, nieuw filter materiaal en n zwarte poster.

Dan laat ik m eerst m week zo staan te draaien. Na 1 week wil ik af en toe wat voer toevoegen.
Twijfel nog of ik dat na n uurtje of 2 er weer uitschep.

Aan het eind vd 2e week wil ik 30% 40% water verversen. Werderom weer af en toe voer toevoegen.

Aan het einde vd 3e week weer 30% 40% water verversen en dan kijken hoe het ervoor staat met de waardes.

Zo nodig laat ik m langer indraaien.

Vergeet ik iets?
Voegde normaal n vloeistof toe aan t water met indraaien maar ben ik nu niet van plan.

Zit wel enorm te twijfelen over de filter. Dit is n vaste interne filter die 600lph filtert.
Voor 3 sluiers is dat eigenlijk niet genoeg vind ik. Vervuilen enorm. Vandaar de 3 biggetjes haha
Maar jeetje wat n prijzen kom ik tegen voor externe filters.
Omdat het eigenlijk niet te doen is om na n tijdje de filter eruit te snijden is nu handiger... Keuzes keuzes..

Heeft er iemand nog op of aanmerkingen?
Er gaat niks mee vanuit de oude bak ivm planaria. Zie ze niet meer maar je weet maar nooit.
 
Goede externe filter kosten veel. Maar op marktplaats minder. ;) Dan moet je wel goed opletten of het filter nog werkt en of materiaal en slangen meegeleverd worden.
Extern heeft natuurlijk veel voordelen. Je hebt dan ook meer ruimte in de bak en het is bij de schoonmaak makkelijker.

Zelf zou ik tijdens het indraaien minder verversen, maar vooral nadat de vissen zijn toegevoegd. Daar kunnen meningen natuurlijk over verschillen.
 
Bedankt voor je antwoord.
Zou jij tijdens t opstarten helemaal niet verversen?
Meningen zijn er idd over verdeeld.

Vind t aanbod in de stad Groningen en omgeving matig qua tweedehands filters.
 
Ik heb een juwel rio 180, met drie sluiers. Hj draait nu acht weken en ik had een haast probleemloze start gehad. Ik heb een JBL cristalprofi e- series buitenfilter, bevalt me prima. Tja de aanschafkosten voor zo'n ding zijn echt enorm, maar je hebt er wel profijt van. Ik heb tijdens het indraaien geen water ververst, zoals homines al zei, het is niet echt nodig om te verversen voordat
je er vissen instopt. Qua korreltjes voer tijdens de opstart, heb ik helemaal overgeslagen, wel gewoon plantenvoeding toegeboegd, maar voor de rest ging het allemaal prima. Let wel dat je het grind effe goed uitspoeld, anders heb je gelijk af aan al een vuilige bak! :b Leuk project, zo hebben de sluiers lekker de ruimte. Wat ga je doen aan plantenbestand?
 
Ik heb een juwel rio 180, met drie sluiers. Hj draait nu acht weken en ik had een haast probleemloze start gehad. Ik heb een JBL cristalprofi e- series buitenfilter, bevalt me prima. Tja de aanschafkosten voor zo'n ding zijn echt enorm, maar je hebt er wel profijt van. Ik heb tijdens het indraaien geen water ververst, zoals homines al zei, het is niet echt nodig om te verversen voordat
je er vissen instopt. Qua korreltjes voer tijdens de opstart, heb ik helemaal overgeslagen, wel gewoon plantenvoeding toegeboegd, maar voor de rest ging het allemaal prima. Let wel dat je het grind effe goed uitspoeld, anders heb je gelijk af aan al een vuilige bak! :b Leuk project, zo hebben de sluiers lekker de ruimte. Wat ga je doen aan plantenbestand?


Ik doe er zwart zand in en ookal staat er ready to use op, ik spoel t goed uit. Rot werk met zand maar better safe then sorry ;-)
Qua planten hou ik t vrij simpel. Vind t mooier met weinig (voor mn eigen dan). Dus ik doe vallisneria en iets waarvan ik de naam ff kwijt ben haha. Zit vaak standaard in zo'n setje voor goudvissen.
Heb er nu ook mosballen in en denk dat ik die ook weer neem. Vind ze erg leuk.

Ik bedenk nog even wat ik qua filter ga doen. Of nu op korte termijn geld vrijmaken voor n externe of eerst de interne doen (met misschien meer verversen) en later n externe erbij.
Prijzen zijn niet leuk meer haha
 
Dat geldt bijna voor alles en we zijn gewoon de pineut in dat opzicht hier:(.

Nou idd. Misschien toch maar verhuizen? Neh... :D

Ik heb ook al 3x een filter gekocht op mp en gewoon laten opsturen, altijd goed gegaan.

Heb besloten alles nieuw te kopen, incl het aquarium.
Als alles meezit komt de nieuwe er begin dec.
En dan uiteraard ook een nieuwe filter.
Hoor en lees goede verhalen over sunsun. Wil een 2000l/ph kopen. Die kosten rond de 85/90 euro.

Maar goed, t opstart verhaal blijft hetzelfde. Maar dan met n mooier aquarium :smitten:
 
Ik heb al jaren goudvissen en ook jaren ervaring met Juwel aquaria en heb er vele honderden verkocht en onderhouden, vrijwel allen met behoud van het juwelfilter.

De Juwelfilters werken echt briljant goed. Het enige dat ik altijd doe zijn de fijne sponzen vervangen voor grove. De nitrietafbraak gaat met een juwelfilter minstens zo snel als met een externfilter. De voordelen van een juwelfilter vind ik dat je heel eenvoudig (dagelijks) het voorfilter kunt uitspoelen of vervangen (wekelijks). Nooit meer slangen die op de grond vallen met het bijbehorende waterballet. Geen lekkende filters meer.
 
@Malloot

Het fijne van n binnenfilter is idd geen kans op lekkage.
Maar ik merk dat ik veel meer liters per uur moet filteren met mijn sluierstaarten dan de standaard filter aan kan.
En dan ga ik toch liever voor extern want n interne filter neem toch aardig wat ruimte in beslag en vind t niet mooi.

Maar als je vele honderden hebt verkocht, neem aan dat dat je werk is?
 
@Malloot

Het fijne van n binnenfilter is idd geen kans op lekkage.
Maar ik merk dat ik veel meer liters per uur moet filteren met mijn sluierstaarten dan de standaard filter aan kan.
En dan ga ik toch liever voor extern want n interne filter neem toch aardig wat ruimte in beslag en vind t niet mooi.

Maar als je vele honderden hebt verkocht, neem aan dat dat je werk is?

Doordat je bij het binnenfilter het voorfilter eenvoudig en zo vaak als je maar wilt kunt schoonmaken werkt een juwel binnenfilter prima, zelfs in bakken met 1 goudvis per 30 liter.

Maar het niet mooi vinden is het beste argument.

Het was mijn werk voor 10 jaar, maar inmiddels doe ik alweer 15 jaar iets heel anders, maar ben nooit aquariumloos geweest.
 

Terug
Bovenaan