Juwel Rio 180 opstart project [jlrens]


J

jlrens

Guest
Beste medeforumers,

Al geruime tijd, een jaar of 6-7 waarschijnlijk, staat mijn Rio 180 leeg, en opgeslagen. Het is echter altijd blijven kriebelen hier weer iets mee te gaan doen. Ik heb na de Rio180 ook nog een 60liter bakje en aan Nano bakje gehad.
Zelfs nog een paludarium opgestart maar voor er überhaupt dieren in gekomen zijn alweer verkocht, er moeten hier nog ergens foto's op dit forum rondslingeren. De Rio180 heb ik altijd bewaard gehouden.

Van de week op een avond besloten om de bak uit de garage te halen en überhaupt eens te kijken of deze niet lek is. Ik heb de ruiten eerst grotendeels wat schoongemaakt en het hoekfilter verwijderd.
Deze zat niet helemaal meer goed vast. Hierna de bak buiten in de tuin op karton geplaatst, en vervolgens vol laten lopen. Op karton zie je namelijk snel en goed waar en hoeveel water er mogelijk uit komt.

Bekijk media item 1142
Bekijk media item 1143
Ik heb dit een klein uurtje zo laten staan en heb daarna het water weer in de afvoer laten lopen.
Op het karton heb ik geen sporen van vocht gezien. Eigenlijk was mijn vraag, kan ik er nu vanuit gaan dat hij niet lek is? Of moet een aquarium dat dermate lang niet is gebruikt langer volstaan met water om te kijken of het de druk allemaal nog kan hebben?

Mocht ik ervan uit kunnen gaan dat de bak op deze wijze goed getest is en intakt blijkt heb ik nog een obstakel te nemen, dat is vrouwlief overhalen om de bak weer te mogen gebruiken op zolder :engel: :D Kent iemand dit probleem ook, haha.
 
Ga de vanuit dat je garage niet heel koud wordt dan verwacht ik dat je aquarium nog prima is. Geloof dat Juwel zelf 10 jaar aangeeft. Mijn vrouw is niet anders met pijn en moeite een vision het huis in gekregen en vrees dat een grotere de komende tijd er echt niet in gaat zitten :p.
 
Ik zal het aquarium gewoon binnen nog eens vullen, staat weer op tafel in de garage.
Vond het alleen de eerste keer buiten proberen wel zo veilig :D

Zit me een beetje te verdiepen in achterwanden en hard scaping.
Maar vooral in welke bewoners ik mogelijk zou willen.
Ik heb dus lang terug een nano bak gehad met nano visjes, en dat vind ik eigenlijk het leukste wat ik gehad heb tot nu toe, maar kun je een Rio 180 van 100cm ook inrichten als ''grote'' nano bak met nano bewoners?
Of krijgen die dan de schrik van hun leven? :eek:
 
Kan je zeker inrichten als grote Nano hoor!
Heb je geen plek in de woonkamer? ;)
 
Gisteravond nog even in de garage wat aan het puzzelen geweest. Ik heb voor ogen om een soort drop-off aquarium te maken.
Hiervan heb ik wat voorbeelden gezien, weliswaar meer Reef's dan zoutwater, maar het lijkt me ontzettend tof.


Het voordeel hiervan is dat je een gedeelte hebt wat redelijk ondiep is, en een wat dieper gedeelte.
Omdat ik een visje voor ogen heb die liever iets ondieper water heeft, leek me dit een goeie uitkomst.
Tevens benadrukt dit aan de ondiepe kant meer het nano gevoel wat ik zo leuk vind!


Hier een voorbeeld van een drop-off Aquarium:
Bekijk media item 1145


En hier mijn opzetje van gisteravond:
Bekijk media item 1144

Eigenlijk had ik liever het plateau aan de rechterkant om het hoekfilter direct meer weg te werken, maar er zit
iets boven steenhoogte aan de linkerzijde van het hoekfilter een doorlaat naar het verwarmingselement,
en ik ben bang dat er anders meer stilstaand water komt op die plek.
 
wel een vet idee. Van juwel heb je ook rots bekleding speciaal voor je interne filter zodat je deze ook mooi kan wegwerken. waar ga je die verhoging van maken?
 
@Roy1986 Ja dat weet ik, toen ik mijn Rio jaren terug gebruikte had ik ook die achterwand van Juwel, alleen niet om het filter heen.
Ik wil van piepschuim en pur een eigen achterwand maken, dan kan ik ook de uitstroom naar de andere kant van de bak verleggen.
Hierin wil ik dan het filter meenemen om weg te werken, en misschien maak ik daarvan ook wel het plateau links.
Dat weet ik niet nog helemaal, ben eerst de hardscape plannen in mn hoofd aan het uitwerken :D:!
 
Mochten mensen tips hebben of meningen over het idee van de bak hoor ik dat graag uiteraard :D

Kan ik trouwens nergens zelf mijn topic titel wijzigen?
 
Ben zelf niet zo van het hardscapen, te weinig creativiteit :stom:

Advies wat ik je wel wil geven is om eens na te denken over een extern filter. Ik heb spijt dat ik dat niet gelijk heb gedaan.

Om de topic te veranderen kun je de meld knop gebruiken om een beheerder in te lichten.
 
Vandaag even een opzetje gemaakt voor de achterwand.
Heb op een piepschuimen plaat rotsen proberen na te maken.

full?d=1529257087.jpg




En nog meer :D

full?d=1529257087.jpg




En dan kan het uitsnijden beginnen
full?d=1529256993.jpg


Ik heb bewust 1 laag piepschuim genomen om zo veel mogelijk effectieve liters over te houden.
Hierbij is alleen de dikte beperkt, en zal ik op een andere manier wat reliëf moeten aanbrengen op de stenen.
Ik denk dat ik met wat tegellijm eerst de gladde delen voorbewerk in de hoop dat er toch nog mooie ''rotsen'' ontstaan.
 
Leuk idee. Ik heb er verder geen verstand van maar ik ben heel benieuwd hoe dit uitpakt in de praktijk.
 
Vanochtend met een 1e laag tegellijm geprobeerd wat reliëf aan te brengen op de gladde oppervlakte.
Of ik deze wand daadwerkelijk ga gebruiken hangt even af van het resultaat :engel:, maar is het alleen al leuk om te prutsen ermee. Heb in eerste instantie alleen de ''stenen'' gedaan, bij een volgende laag neem ik alles mee.
Misschien is dit wel een leerschool voor een volgende, maar hier in elk geval even een plaatje :D

full?d=1529312579.jpg
 
Zou op deze manier wel eens heel goed en mooi kunnen worden :thumbs:
 
Wauw wat een ideeen allemaal, ben benieuwd wat je ervan gaat maken.
Zo'n drop off aquarium is wel heel gaaf!
 
Nog geen mega progressie maar heb de wand in 2-en gesneden en alvast en test fitting van de wand in het aquarium gedaan.
Links onder wordt dus verhoogt dus daar snijd ik geen rots structuur uit.
En ik denk dat ik rechts alleen het filter wegwerk en de rest van het glas open laat Mocht ik ooit een CO2 uitstroom met zuignap willen inzetten is er nog wat glas over in elk geval.

Bekijk media item 1150
 

Terug
Bovenaan