juwel rio 125 met roofvis/sen.....


P

prullebakje

Guest
HALLO

ik heb een juwel rio 125 leegstaan en zou deze willen opstarten , nu ik heb wel al wat ervaring met alle gewone vissen als dwergcichliden mbuna's en andere vissen maar met roofvissen niet echt aleen pauwogen .... nu ik ben opzoek naar een groepje roofvissen of een solidair roofvis voor mijn aquarium weten jullie welke ? ik heb wel al eentje gezien de zwarte piranha aleen weet ik dat dit niet een van de gemakelijkste is en ook niet de kleinste dus dan zou ik na een tijd wel groter moeten gaan van aqua .... raden jullie iets anders aan , alle ideen en commentaar welkom ..

mvg
 
Ik ben geen expert maar worden de vissen die jij wilt niet te groot voor een 80cm bakje??
 
Een vlindervis kan (1 dus) wel in 80cm. 1 stuks mini channa (en dan bedoel ik echt de mini soorten, bv de Channa gachua assam black die ik heb) ook een optie, wel lastig te vinden en de meeste soorten worden echt veel te groot. 1 Afrikaanse mesvis kan misschien ook (net). Er zijn volgens mij ook mini kogelvisjes die wel in 80cm kunnen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Andere optie: een vrouwtje Altolamprologua calvus, of een groepje Altolamprologus shell.
 
de channa gachua vind ik wel iets hebben ... wat is uw ervaring met deze dieren ? ... qua vinden maakt niet uit kan ze altijd bestellen bij mijn lfs dus dit zou geen probleem mogen zijn .... en een combi van de vlinder en channa is dit te doen waarschijnelijk niet eh domme vraag haha .... mvg
 
Een vis die volgens diverse bronnen een lengte bereikt van 20cm, vinden we dat passen in een 80cm aquarium?
 
ja mischien wel ....zou wel zielig zijn had nog niet gezien datze 20 cm werden , ik heb wel al ergens tegen gekomen dat een harempje kogeltjes mooi zou staan aleen denk ik dat de verzorgin hiervan mischien te hoog gegrepen is voor mij omdat ik nooit echt met roofvissen gewerkt heb ...
mvg
 
Mascha&Ivo zei:
Een vis die volgens diverse bronnen een lengte bereikt van 20cm, vinden we dat passen in een 80cm aquarium?

Degene die ik heb worden geen 20cm, 13cm is de grootste. Het grote probleem bij channa's is dat het soorten complexen zijn, dus een soort die hetzelfde heet maar een iets andere vindplaats heeft kan heel veel groter of kleiner worden. Erg lastig, het beste kun je als je een groepje wil ze tegelijk kopen dan weet je tenminste zeker dat het echt dezelfde soort is... En ja, die van 13cm kan best in 80cm.

De 2 mesvissen die ik heb, als je die bedoelde, ook die blijven steken op 12-13 cm en passen ook wel in 80cm, zolang je er maar 1 neemt (deze kunnen sowieso niet bij elkaar ook niet in grotere bakken). Ik heb ze echt nog nooit groter gezien, 20cm al helemaal niet.

Anders zou ik ze ook niet aanraden...

Of combi's goed gaan is een tweede: normaal gesproken zet je bij je Channa geen enkele andere vis want dat gaat uiteindelijk altijd fout.

De mini Channa's zijn soms wat aardiger, ik heb er hier ook een mesvis bijzitten omdat iemand anders hem krijt moest en tot nu toe gaat het goed. Geen garantie voor de toekomst natuurlijk. De kleintjes zijn wel gemiddeld een stuk minder "roofzuchtig" in dat ze meestal geen vissen proberen te eten die echt te groot zijn. Vergis je niet wat er in de bekken past, iets lang en duns zou ik er zeker niet bijzetten maar iets hoger gebouwds KAN goedgaan samen met kleine Channa.

Of niet...
 
Timmermans80 zei:
Beide vissen zoals hierboven genoemd moeten in een aquarium van minimaal 1.20.
Even googlen en je komt die info al tegen. Ze worden gewoon te groot voor een Rio van 80 cm.

Voorbeeld
http://www.seriouslyfish.com/species/channa-gachua/

Daar ga je al. Channa gachua heeft niets te maken met Chana gachua assam black. Compleet andere soort(-complex). Channa gachua assam is weer wat anders.

Channa soorten zijn lastig....
 
oke dan gaat toch alle hoop niet voorbij hahaha ... ik zou graag solidair zetten en ront de channa bouwen dus zijn natuurlijke habitat en mischien l nummer erbij of iets anders van hetzelfde habbitat ..... wat heb jij erbij zitten en wat voor voeding geef je wat zijn de streefwaarden ?

mvg
 
prullebakje zei:
ja mischien wel ....zou wel zielig zijn had nog niet gezien datze 20 cm werden , ik heb wel al ergens tegen gekomen dat een harempje kogeltjes mooi zou staan aleen denk ik dat de verzorgin hiervan mischien te hoog gegrepen is voor mij omdat ik nooit echt met roofvissen gewerkt heb ...
mvg


Harempje kogeltjes???
Kogeltjes zijn altijd alleen.

IK zou maar niet aan roofvissen beginnen, daar is je kennis nog te slecht voor.

Hou het bij gewone vissen, is beter voor jou, en de vissen.
 
SaskiaZ zei:
Mascha&Ivo zei:
Een vis die volgens diverse bronnen een lengte bereikt van 20cm, vinden we dat passen in een 80cm aquarium?

Degene die ik heb worden geen 20cm, 13cm is de grootste. Het grote probleem bij channa's is dat het soorten complexen zijn, dus een soort die hetzelfde heet maar een iets andere vindplaats heeft kan heel veel groter of kleiner worden. Erg lastig, het beste kun je als je een groepje wil ze tegelijk kopen dan weet je tenminste zeker dat het echt dezelfde soort is... En ja, die van 13cm kan best in 80cm.
Dat verklaart. En inderdaad, als het een beetje het gedrag is van de rustige channa's zoals ik dat ook ken moet 80cm (wat mij betreft wel op het randje) kunnen.
Dat van de soort complexen volg ik niet. Een complex is wat mij betreft een verzameling van (zeer) gerelateerde soorten binnen een genus, maar dus uitdrukkelijk wel van verschillende soorten. Bedoel jij dat het hier gaat om een mogelijk aparte soort, of om een (locatie)variant? Voor het laatste lijkt mij het verschil in grootte van zo'n 7cm wel erg fors. Maar ik ben dan ook geen ichtyoloog, vandaar 'lijkt'.

~ Ivo
 
Denk erom dat veel Channa soorten niet jaarrond tropisch zijn, mijn blacks waarschijnlijk ook niet. Dus ook een reden om niets erbij te zetten: er zijn maar weinig soorten die een koudere winterperiode nodig hebben/gaan trekken...

L-nummer zou ik zeker niet doen. Niet iets met een zuigmond bij trage vissen, niets met een lange bouw bij channa's. Een rover zoals de raphael kan misschien, maar is net weer te groot voor 80cm.

Je zou Afrika kunen doen, met een vlindervis, een afr. mesvis en evt een Microctenopoma (denk er dan wel om dat je die volwassen moet kunnen kopen ivm de mega bek van de mesvis). Misschien dat 3 vlindervissen ook wil, eigenlijk is het of 1 of 5 of meer,maar voor 5 is 80cm wel erg krapjes. Je kunt 3 proberen....

Voer: levend voer, diepvries voer, stukjes vis/garnalen/mosselen/inktvis enz wat je zelf eet, gedroogd levend voer van voldoende maat (gedroogde buffalowormen en vlokreeftjes zijn bij mij favoriet). Zaken als krekeltjes, buffalowormen (levend of gedroogd), gdroogde garnaaltjes of vlokreeftjes, of levende krulvliegen voor de vlindervissen.
 
Mascha&Ivo zei:
SaskiaZ zei:
Mascha&Ivo zei:
Een vis die volgens diverse bronnen een lengte bereikt van 20cm, vinden we dat passen in een 80cm aquarium?

Degene die ik heb worden geen 20cm, 13cm is de grootste. Het grote probleem bij channa's is dat het soorten complexen zijn, dus een soort die hetzelfde heet maar een iets andere vindplaats heeft kan heel veel groter of kleiner worden. Erg lastig, het beste kun je als je een groepje wil ze tegelijk kopen dan weet je tenminste zeker dat het echt dezelfde soort is... En ja, die van 13cm kan best in 80cm.
Dat verklaart. En inderdaad, als het een beetje het gedrag is van de rustige channa's zoals ik dat ook ken moet 80cm (wat mij betreft wel op het randje) kunnen.
Dat van de soort complexen volg ik niet. Een complex is wat mij betreft een verzameling van (zeer) gerelateerde soorten binnen een genus, maar dus uitdrukkelijk wel van verschillende soorten. Bedoel jij dat het hier gaat om een mogelijk aparte soort, of om een (locatie)variant? Voor het laatste lijkt mij het verschil in grootte van zo'n 7cm wel erg fors. Maar ik ben dan ook geen ichtyoloog, vandaar 'lijkt'.

~ Ivo

Ik bedoel meer dat ze er nog niet uit zijn volgens mij en dat er een aantal soorten handelsnamen meekrijgen die wel of niet kloppen. De wildvang soorten krijgen nu hopelijk de naam van de vindplaats mee, maar assam betekent blijkbaar helemaal niet dat ie ook zeker uit assam komt dus dat schiet ook lekker op...

Net zoiets als dat er "vroeger" maar 1 soort Neoplamprologus bichardi was,die tig keer van naam is veranderd. Uiteindelijk blijkt het een heel complex te zijn, dus ook voor brichardi-achtigen is het heel vestandig om direct genoeg ervan te kopen want later erbij kopen kan dus net een andere (onder)soort/lokatie variant/whatever zijn.

Ik heb als tiener minimaal 3 verschillende soorten "brichardi's" gehad, waarbij dan bv werd gezegd dat die zonder kieuwdeksel streep het vrouwtje was... Eh nee dus. Kruisen doen ze dan weer wel natuurlijk.... En erg veel grootte verschil zat er gelukkig niet in.

Die Channa's, daar gaat geld in om op dit moment, en handel is handel... Zoiets gebeurt er nu volgens mij....

Zou me verbazen als een gemiddelde lfs daar ook maar iets vanaf weet, zou ik zeker geen channna's bestellen, als de maat/gedrag/temperatuur je iets uitmaakt...
 
Bertus zei:
prullebakje zei:
ja mischien wel ....zou wel zielig zijn had nog niet gezien datze 20 cm werden , ik heb wel al ergens tegen gekomen dat een harempje kogeltjes mooi zou staan aleen denk ik dat de verzorgin hiervan mischien te hoog gegrepen is voor mij omdat ik nooit echt met roofvissen gewerkt heb ...
mvg


Harempje kogeltjes???
Kogeltjes zijn altijd alleen.

IK zou maar niet aan roofvissen beginnen, daar is je kennis nog te slecht voor.

Hou het bij gewone vissen, is beter voor jou, en de vissen.

Vaak is het wel verstandig om niet te beginnen met niet al te makkelijke vissen maar goed dat moet je natuurlijk zelf beslissen ;).
Je kan later altijd nog overstappen op roofvissen als alles goed gaat.
 
ik vind persoonlijk datje nooit klaar genoeg kunt zijn om en bepaald diersoort te kunnen houden ervaring kan je tenslotte niet aanleren via het web .. wat je kan doen is de streefinfo opzoeken op het web en dat als basis gebruiken voor de verzorging vanje dier ik denk dat het klaarzijn voor iets niet bestaan ik denk als je een goede houding hebt dus het echt willen verzorgen van het dier voor een lange periode je goed voor het dier kan zorgen mits juiste verzorgingswijze ...nu als je een gedrag hebt van jh ik heb het dier gekocht en na 2 maand benje hem al beu dan vind ik dit niet het gepaste gedrag ... nu mijn punt is ergens klaar voor zijn bestaat niet als jij je eerste guppy hield was je er eigenlijk ook nog niet klaar voor maar als je met een basis kan beginnen van het web en het echt willen verzorgen van het dier vind ik dat je de kans mag nemen tenslotte hebben vissen in het wild ook kilometers aan zwemruimte dus al heb je een aquarium van 20 m is dit dan wel voldoende ? nu deze discussie gaan we niet beginnen want hier komen we nooit uit maar ik zou graag alle info verwelkomen wat jullie denken of tips .....

mvg
 
Mag ik je vragen van het fenomeen interpuntie (punten, komma's, etc.) gebruik te maken?
(Want op deze manier wordt comunicatie wel -onnodig!- lastig).

~ Ivo
 
kogeltjes zijn niet altijd solitair de dwergjes kunnen als school gehouden worden maar dit is mijn fout had er dwerg bij moeten zetten ....

mvg
 
Mascha&Ivo zei:
Mag ik je vragen van het fenomeen interpuntie (punten, komma's, etc.) gebruik te maken?
(Want op deze manier wordt comunicatie wel -onnodig!- lastig).

~ Ivo

mijn excuus , zal hier op letten .

mvg
 
Je hebt ook nog bladvissen....zuid amerikaanse en afrikaanse.

De Guyanese bladvis (Polycentrus schomburgkii) wordt ca. 6 tot 8 cm groot en kan zelfs bij andere vissen (die minimaal zo groot zijn als hijzelf) Voor een indruk zie mijn icoon.

Ik had ze zelfs tussen kardinalen zwemmen. Op de een of de andere manier vallen ze die niet aan...verder alles wat in hun bek past wel.
 
Je dient bij roofvissen rekening te houden met het aanbod van voedsel.
Niet elke roofvis eet "dood" voer.

Dat kan betekenene dat je al een "voedselkwekerij" dient te hebben opgezet voor je je vissen kunt houden of elke dag! gekochte vissen voert met de daarbij behorend prijskaartje!

Zelfs de kleine Polycentrus schomburgkii eet elke dag een gupformaat op.

Als je daar niet aan kunt voldoen.....niet doen!
 
heb een Channa Bleheri orange wordt niet groter dan 20/25 cm.. zoek een paartje en hou alleen die.. check youtube voor info

422429_0_82_20150911_132932.jpg
 
Ja bleheri's zijn leuk, maar natuurlijk niet in 80cm.
 
Ik heb precies dezelfde vraag gesteld op het forum. Maar als je leuke pirhania's wilt raad ik zilver dollars of andere graspirhania's aan. Ze blijven klein en zijn vriendelijk. Als ik jouw was zou ik trouwens geen channa nemen. Misschien is een polyterus een geode vervanging voor een channa. Vind ze zelf mooier dan channa's en je kan er vissen bijhouden.
 
jessicapilon zei:
Ik ben geen expert maar worden de vissen die jij wilt niet te groot voor een 80cm bakje??

Zoals John al zegt zou ik dit bakje toch wel wat te klein vinden voor roofvissen hoor.
Maar dan hangt het er ook van af als je roofvissen wilt nemen, welke soort, het aantal, ...
 
Als je ooit eens vissen hoeft voor je roofvissen, mag je ze altijd bij mij komen afhalen! Stuur me dan wel een PB! Je kan ze gratis hebben!
 
Misschien kan je gewoon wat nederlandse vissen in je bak stoppen (donderpadden / snoekjes / snoekbaarzen / modderkruipers / zeelten / karpers / stekelbaarsen / zonnebaarzen / baarzen / amerikaanse meerval / amerikaanse kreeft / europese kreeft / roofblij / blij / voorntjes / grondel)

Die kan je dan nemen voor een jaar en dan weer in de zomer uitzetten.
 

Terug
Bovenaan