Juwel; Rekord 800 verlichting


E

Eremetaal

Guest
Ik heb nu een tijdje de Juwel Rekord 800 maar ik vraag me af of zoveel/felle verlichting wel nodig is, en of het niet wat mooier kan i.p.v. 2x 18 watt daylight tl-buizen.
Ik heb de bak wel redelijk goed beplant dus het moet ook wel weer voldoende blijven om de planten goed te laten groeien.
 
36 watt voor 100 liter valt goed mee.
als er reflectoren op zitten kan je die eventueel verwijderen.
 
Nee zitten geen reflectoren op, maar ik vind het zelf nogal overdreven veel wit licht, weet niet of er lampen bestaan die er misschien voor zorgen dat de kleuren van de vissen en planten iets mooier/feller maken?
Moet natuurlijk niet ten koste gaan van de groei van de planten want dan is het de moeite niet. ;)
 
Steek er warmer licht is.
Juwel day is 9000 Kelvin.
Juwel nature is maar 4000 Kelvin en neutraal wit.
Zal veel minder fel uit zien.
 
Als het T8 is kan Philips 840 ook prima. Stukken goedkoper en minstens evengoed :)
 
Zoals Jurgen al zegt valt het best mee hoor. Ik heb dezelfde bak gehad en gebruikte ook lampen van zo n 4000K.
Denk dat dat al een hele verbetering zal zijn. Wit licht lijkt vaak veel feller vind ik persoonlijk.
 
JurgenD zei:
Als het T8 is kan Philips 840 ook prima. Stukken goedkoper en minstens evengoed :)

Het is idd T8, het best om beide buizen te vervangen voor de philips 840 ?
 
Ja er zit een T8 in de Record dus dat is geen probleem. Ik had de 840 en de 830 erin zitten hoor. Mooi gelig licht dus.
Dit nog even ter aanvulling.
 
Klopt het dat de 900 serie nog beter is ?
 
Kan wel eens kloppen ja, kwam zojuist dit tegen.

Goed ervaringen zijn hierbij opgedaan met o.a. de volgende combinaties:

Philips TL-D 830 & 840 (Wel wat gelig als totaalbeeld)
Philips TL-D 840 (Stuk beter, nog steeds wat gelig)
Philips TL-D 830 & 860 (Al een stuk frisser als alleen 840, en door 830 voldoende rood licht)
Philips TL-D 830 & 865 (Oogt nog frisser, en door 830 voldoende rood licht, dit is de combinatie die ik nu zelf gebruik.)
 
Er bestaat ook nog een 880, die komt in de buurt van de Juwel day.

Probeer het eerst eens met een enkele 840 erbij. Het verschil tussen de juwel day en de 840 is behoorlijk groot, maar de combinatie is misschien al prima.

Lampen uit de 900 serie hebben een betere kleurweergave, maar geven over het algemeen ook weer iets minder licht dan de 800 serie. Ze zijn ook een stuk duurder, en lastiger te vinden. Het verschil zit hem in een betere verdeling van de kleuren in het spectrum, waardoor de kleuren van objecten (je vissen en planten dus) natuurgetrouwer weergegeven worden.

lampen uit de 800 serie voldoen over het algemeen prima, zeker als je een combinatie van 2 verschillende lampen gebruikt.
 

Terug
Bovenaan