Juwel primo 110 led


M

mie567

Guest
Ik heb op dit moment 15 pareldanio's en een hypancistrus decilitera
Jammer dat de laatste niet zo actief is?
Maar hij mag wel blijven, heb nog een schuilholletje aangeschaft!
kijken of hij daar gebruik van gaat maken?

Ik wil er eigenlijk nog wat vissen bij zetten, kan ik er nog een ander soort algeneter bijzetten?
Of een koppeltje?
Of andere grondvisjes?

Wie kan mij hier bij helpen
 
Wat zijn de maten van deze bak? Voor het oppervlak is het Ringbandsnoekje wellicht wel leuk. L nummers zie je meer als het licht uit is dan overdag.
 
Hij is 80 cm breedt
 
Heb je een foto van je bak?

-wat is de temperatuur van het water?
-wat voor bodem heb je erin liggen?
-hoeveel stroming heb je in je water?
 
IMG_4711.JPG
Ik heb een zandbodem, de temperatuur is 25 graden
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk ingericht!

Persoonlijk zou ik de temperatuur laten zakken naar een graad of 22-23.

Met een zandbodem kun je er een leuk groepje corydoras op de bodem houden.
 
Zelf heb ik de ervaring dat de C.Panda een makkelijke soort is die je ook veel ziet scharrelen.
 
Oké dus de tempratuur lager zetten!
Is dit niet te koud voor mijn pareldanio's
 
nee, kunnen prima op 22 graden.
 
Heb net een 6 tal corydoras erbij gezet

Kan ik er eventueel ook nog black Molly's met sluierstaarten bij zetten??
Vind dit ook wel een mooie vis
 
Pareldanio's willen juist niet te warm.

Molly's willen hard, tamelijk warm water, een kleine zout toevoeging, plantaardige voeding en een veel grotere bak. Ik heb nu 4 Lierstaart Molly's in een 60cm bak maar dat is tijdelijk om en flink aan te kweken. Voor langere rijd is dit niet aan te raden.

Die ik heb zijn trouwens wel van betere kwaliteit dan je doorgaans ziet.
 
Oké dus dit gaat niet!
Nu ik de verwarming terug gedraaid heb naar 22 graden
 
Wat zou dan wel nog passen in mijn bak?
Wil graag nog wel een koppeltje!!
 
In tegenstelling tot wat een aantal mensen hierboven gezegd hebben, is het terugdraaien van de verwarming voor de Hypancistrus een heel slecht idee. Dit zijn vissen die juist hoge temperaturen (wel met zuurstofrijkwater, dus veel stroming) nodig hebben. 25-26°C is het minimum voor dit soort vissen, liever zitten ze nog wat warmer en 22° is echt veeeel te koud.

Ik zou dus nog eens heel goed naar je bestand kijken. Misschien zelfs wel overwegen om voor de Hypancistrus een ander huis te zoeken, want doordat ze zo warm moeten vallen er heel veel vissen al af. Met de pareldanio's past het eigenlijk ook al niet, als die juist wat koeler moeten. Bij de corydoras hangt het van de soort af op welke temperatuur je ze moet houden (de meeste soorten willen ook liever wat koeler, dus dat is dan ook een probleem). Welke soort heb je?


Over het algemeen is het een goed idee om voordat je vissen koopt, eerst even goed op het internet onderzoek te doen hoe je ze moet houden. De informatie in de winkel (de kaartjes en/of wat de verkopers zeggen) klopt vaak niet. Sites die betrouwbaar zijn, waar je deze informatie kunt opzoeken zijn bijvoorbeeld www.seriouslyfish.com of www.planetcatfish.com voor meervallen, zoals de L129 en de cory's. Zij hebben een database waar de meeste soorten wel instaan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb de Corrydoras juli
 
In tegenstelling tot wat een aantal mensen hierboven gezegd hebben, is het terugdraaien van de verwarming voor de Hypancistrus een heel slecht idee. Dit zijn vissen die juist hoge temperaturen (wel met zuurstofrijkwater, dus veel stroming) nodig hebben. 25-26°C is het minimum voor dit soort vissen, liever zitten ze nog wat warmer en 22° is echt veeeel te koud.

Ik zou dus nog eens heel goed naar je bestand kijken. Misschien zelfs wel overwegen om voor de Hypancistrus een ander huis te zoeken, want doordat ze zo warm moeten vallen er heel veel vissen al af. Met de pareldanio's past het eigenlijk ook al niet, als die juist wat koeler moeten. Bij de corydoras hangt het van de soort af op welke temperatuur je ze moet houden (de meeste soorten willen ook liever wat koeler, dus dat is dan ook een probleem). Welke soort heb je?


Over het algemeen is het een goed idee om voordat je vissen koopt, eerst even goed op het internet onderzoek te doen hoe je ze moet houden. De informatie in de winkel (de kaartjes en/of wat de verkopers zeggen) klopt vaak niet. Sites die betrouwbaar zijn, waar je deze informatie kunt opzoeken zijn bijvoorbeeld www.seriouslyfish.com of www.planetcatfish.com voor meervallen, zoals de L129 en de cory's. Zij hebben een database waar de meeste soorten wel instaan.


Dat is een goed punt Marlonneke, de hypancistrus en de pareldanio's liggen veels te ver uit elkaar qua temperatuur. Maar met een te hoge temperatuur, worden de danios knettergek. Een te lage temperatuur is voor de ancistrus niet goed. Ik had ook moeten zeggen dat mie beter een ander huisje kan zoeken voor deze vis.


De Corydoras jullii komt zelden in de handel voor. Waarschijnlijk heb je de Corydoras Trilineatus. Ze lijken heel erg veel op elkaar.
Maar in elk geval, kan deze Cory soort goed op de temperatuur van 22 graden en passen ze dus ook goed bij de danio's.


Ik geef Marlonneke 100% gelijk, dat je beter eerst info kunt zoeken over de vissen die je wilt nemen, VOORDAT je ze aanschaft.
In de dierenwinkel zeggen ze heel vaak dat de vissen wel in jouw aquarium passen, maar helaas klopt die info vaak niet.
De meeste winkelieren willen gewoon geld in de kassa, dus als jij een vis mooi vind, dan kun je die meekrijgen.
 
De combinatie L-nummers en cory's in gewoon een lastige, omdat ze vaak qua temperatuur niet matchen. Dan moet je echt heel erg goed gaan kijken naar welke soort je aanschaft; of zoeken naar een L-nummer die niet zo warm gehouden hoeft te worden of naar een specifieke cory soort die dat aankan. Je hebt nu de 'pech' dat je een L-nummer gekozen hebt, die juist warmer moet en een cory-soort die juist weer koeler moet.

Daarnaast moet je je ook heel goed realiseren dat L-nummers territoriaal zijn. Of dat een probleem wordt met de cory's hangt een beetje van het karakter van de vis af. Ik heb zelf op dit moment in een aquarium met hetzelfde bodemoppervlak 2 jonge L201's (ook Hypancistrus) met een schooltje Corydoras polystictus en ben aan het twijfelen of ik ze toch niet uit elkaar moet halen. Er gebeurt op zich niets, maar ik heb het idee dat de cory's minder op hun gemak zijn sinds ze bij elkaar zitten.

Maar je zult nu heel goed moeten gaan nadenken wat je gaat doen, want de huidige combinatie is gewoon niet goed. De 22°C is veel te laag voor de L129 (L-nummer van de Hypancistrus debilittera) maar de temperatuur verhogen gaat ook weer niet met de cory's en de danio's.
 
Hoi
Wel vervelend, ik had het fijn gevonden dat ze dit tegen mij hadden gezegt voordat ik ze kocht in de winkel
Ik heb ze toch al een paar weken?
In water van 25 graden zitten
 
Heeft er iemand hiet op het forum toevallig interesse in de ,hypancistrus decilitera
 
\
Hoi
Wel vervelend, ik had het fijn gevonden dat ze dit tegen mij hadden gezegt voordat ik ze kocht in de winkel
Ik heb ze toch al een paar weken?
In water van 25 graden zitten

vissen gaan ook niet meteen dood als je ze te warm houd, maar de totale levensduur word (zeer) gekort.
houd bijvoorbeeld een apistogramma borelli constant op 27graden en hij word maar 1-2 jaar. houd m op 20-22 graden en hij word zo 5jaar ( heb deze cijfers even uit de lucht gegrepen maar je begrijpt wat ik bedoel :) )
 
Oké ik begrijp het, zal maar een ander huis voor hem zoeken
 
Die 25°C was niet eens zo heel erg het probleem. Dat is de minimum temperatuur en daar kunnen ze best op leven (in de zomer op warme dagen wordt het in de meeste aquariums wel wat warmer, dus dan hebben ze vanzelf een warmere periode). Wat jammer is, is dat niemand iets gezegd heeft over de temperatuur, voordat je de cory's bent gaan kopen. Anders had je in het ergste geval nog de danio's kunnen wegdoen en een bestand rondom de L129 kunnen 'bouwen' als je die echt heel erg leuk vindt. Nu met de cory's erbij moet je wel heel erg veel vissen gaan weg doen en aangezien je aan aangegeven hebt de L129 weinig te zien, is het misschien beter om daarvoor te kiezen.

Ik kan me goed voorstellen dat het vervelend is, want afscheid nemen van een vis, zeker als je hem graag had gehouden, is nooit leuk. Ik hoop dat je een goed huis voor hem kunt vinden (mocht het via dit forum niet lukken, er is ook een apart plecoforum met een bijbehorende groep op Facebook. Daar zijn vast wel mensen te vinden die interesse hebben en dan komt hij zeker bij echte liefhebbers terecht.)
 

Terug
Bovenaan