Juwel nitrax vraagje


J

JoKi

Guest
Beste helpers,

Ik ben er achter gekomen dat IN de nitrax sponzen, 2 tabletten zitten. Deze zullen de nitraat weg filteren en niet de spons zelf denk ik dan. Om nu steeds nieuwe sponzen te kopen en big money er tegen aan te gooien, vroeg ik mij af of iemand weet om wat voor tabletten het gaat en of deze los te koop zijn? Al dan niet van Juwel zelf.
 
Wat voor bak heb je dat je nitraat weg wil filteren?
 
Wat voor bak heb je dat je nitraat weg wil filteren?
Ik weet niet precies hoe ik deze vraag moet interpreteren, hopelijk dus het goeie antwoord :)
Juwel rio125, gezelschapsbak

Nitraat zat eerder altijd netjes tussen de 10 en 20mg/l, sinds kort gaat het na een verversing snel richting 25 a 35mg/l.
Heb de 2 tabletten uit een nieuw spons gehaald en in de spons geduwd die reeds in de filter zat. Morgen eens meten of het daarmee effectief gezakt is.
 
Ik bedoel waarom is nitraat een probleem.
Zware bezetting of geen planten.

Ik voeg dagelijks nitraat toe b.v,
 
Het is geen hoge bezetting maar ook niet gek veel planten. Mss dat deze foto je helpt:

IMG_20180125_185728.jpg
 
De vraag is wat is het dan voor een verversing en wat zit er in het water waarmee je ververst.
 
Bak ziet er best goed uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoKi
De vraag is wat is het dan voor een verversing en wat zit er in het water waarmee je ververst.
Voor de verversing meette ik 25-30mg. 50% water ververst met no3 arm water (0mg) 3dagen later loopt het opnieuw tegen 25mg aan.

Voorheen ging het nooit zo snel omhoog. Sinds ik die tabletten in een nieuwe spons heb ontdekt, leg ik daar de link mee.
Po4 is netjes 0.5mg, vandaar dat ik no3 graag ook wat lager wil houden.
 
Beste helpers,

Ik ben er achter gekomen dat IN de nitrax sponzen, 2 tabletten zitten. Deze zullen de nitraat weg filteren en niet de spons zelf denk ik dan. Om nu steeds nieuwe sponzen te kopen en big money er tegen aan te gooien, vroeg ik mij af of iemand weet om wat voor tabletten het gaat en of deze los te koop zijn? Al dan niet van Juwel zelf.
Die pillen zullen vermoedelijk bacterie culturen zijn.
 
Ik zou er wat water planten bij zetten dan lost het ook wel op.
 
Veel plaats voor meer planten is er niet meer. Als ik kon herbeginnen zou ik m anders ingericht hebben, maar ja het is niet anders nu
 
Nou ik zou er nog wel wat bij weten te prikken.
 
Jbl en sera druppeltests

Zou best accuraat moeten zijn,

snap overigens niet hoe je nitraat zo rap oploopt.. wat voeg je eigenlijk toe aan plantenvoeding? (als je het uberhaupt toevoegt)
 
Zou best accuraat moeten zijn,

snap overigens niet hoe je nitraat zo rap oploopt.. wat voeg je eigenlijk toe aan plantenvoeding? (als je het uberhaupt toevoegt)
Daar heb ik nog een ander topic over lopen. Dit is een copy/paste daaruit:

Ik doseer dus nu op aanraden van, 5ml/dag AIO van plantedbox en 5ml/dag easycarbo. Dit lijkt dus een betere dosering te zijn. Daarnaast zijn de plantjes terug aan het groeien, dit leek gestagneerd te zijn voordien.

En dat topic vind je hier
 
Maar euhhmmm, weet iemand nou wat die tabletten (kunnen) zijn en of je die los kunt aankopen?
 
Die tabletten zijn het nitraat verwijderende gedeelte, naar mijn weten niet los te kopen (en betwijfel ook of ze werken)

overigens is het wel "vreemd" om nitraat eruit te (willen) filteren als je het met je plantenvoeding weer toevoegt :)
 
Die tabletten zijn het nitraat verwijderende gedeelte, naar mijn weten niet los te kopen (en betwijfel ook of ze werken)

overigens is het wel "vreemd" om nitraat eruit te (willen) filteren als je het met je plantenvoeding weer toevoegt :)
Ja ik weet het, klinkt raar. Ik zou de 1/16 po4/no3 willen bekomen, of streven naar.
 
Dank je
 
Ik zou gewoon zorgen voor voldoende voeding in je bak en dan bedoel ik sporen, co2 en nitraat, fosfaat. Die tabletten hebben weinig zin in een goed lopende bak en zoals al gezegd is dat waarschijnlijk iets met bacterien.
 

Terug
Bovenaan