Juwel lido200 tips gevraagd.


olaf_nw

Active member
Lid geworden
4 juni 2018
Berichten
44
Leeftijd
34
Locatie
Noordwijk
Beste forumleden.

Ik zal me even een beetje inleiden. Ik heb in het verleden een juwel 96liter toen een juwel 125 daarna juwel rio 240 bak gehad en hier meerdere vissen in gehad (teveel om allemaal op te noemen) wel over het algemeen gezelschapsvissen en geen chicliden wel eens kersenbuikjes en lamprologus multi s gehad (misschien niet helemaal goed geschreven) weet niet al die latijnse namen uit mijn hoofd:p

Nu heb ik zo n 1.5 jaar een juwel 60liter bak om weer even een beetje in te komen waar vroeger mijn bak vaak goed in balans was merk ik nu ineens hoeveel werk zo n klein aquarium is. En moeilijk om de juiste balans te vinden.

Nu heb ik na lang zeuren bij mijn vriendin het voor elkaar gevonden een plekje te vinden in ons huis voor wat groters (mocht niet in de woonkamer:( ) maar heb nu boven een plekje op de overloop uit de zon en vlakbij de badkamer dus ook erg praktisch. Alleen niet heel veel ruimte dus vandaar dat ik voor een lido200 wil gaan kijken..

Nu alleen wat vraagjes

Mijn eerste vraag of ik in deze bak een beetje leuke vissen kan houden omdat de meeste vissen graag liever wat langere bakken zwemmen vanaf 1m of groter dan is de lido wel 65cm hoog maar heb je daar dan wel echt wat aan?! Maanvissen ofso is dan ook niet echt ideaal wat ik wel leuke vissen vind om te houden ook bij diamantgoerami s zie ik dat ze liever war langere bak zitten.. dus wat zijn dan leuke alternatieven ik wil denk wel mijn ramirezi gold overplaatsen voor de rest eigenlijk liever geen chicliden denk ik omdat ik toch graag een bak wil met veel beplanting en liever hout als steen..

Ik heb nu nog een eheim classic 2215 350 met filter capiciteit vam 620 l/h

Zal ik er een filter naast zetten met ong dezelfde capiciteit of beter gewoon 1 sterker filter (bv de oase biomaster thermo350) waar gelijk een verwarming inzit ook wel makkelijk.. mis iemand ervaring met deze filter en is deze stil?

Er zit in de lido200 een intern filter is deze makkelijk te verwijderen of kan je dat beter in de winkel laten doen (als ze willen lijkt me dat wel beter natuurlijk) ik geloof namelijk dat het interne filter vastgelijmd zit..

Achterwand twijfel ik nog of een poster 65cm hoog kom ik niets tegen en vraag me af of dit mooi wordt met al die stukken maar omdat een achterwand wel mooier is ben ik hier nog niet helemaal uit..

Iemand ervaring met de led verlichting van deze bak? Is deze goed of erg fel tips ook welkom..


Ik hoor graag hoe jullie dr over denken =)
 
Kunnen we niet met het hele forum je vriendin overhalen?
Je probleemstelling is verkeerd :) Je zoekt een oplossing voor het tegenstribbelen van je vriendin. Dat is hetzelfde als medicijnen in je bak gooien voor vis ziekte. Je lost de oorzaak niet op.

Als je een collage maakt van plaatjes, en je maakt in Google Sketchup een 3d tekening van je huiskamer met haar favoriete visjes. Dan valt ze ervoor en staat de bak er. Of er dan daadwerkelijke die visjes van haar in komen is natuurlijk maar de vraag. Uiteindelijk neem je haar mee naar de aquawinkel. Laten ze daar nou net toevallig een groepje visjes hebben die opvang zoeken. Gut och gut, wat zijn ze zielig. Je mag ze gratis meenemen van de winkelier, maar bij het naar buiten lopen geef je hem een knipoog... Thanks man!

Met wat tactiek heb je straks de bak die je wilt. Als ze ergens over klaagt moet je gewoon naar de grond kijken en met een sip gezicht en je voet draaiend op de grond zeggen dat met een nieuw filter de visjes een veel beter leven zouden hebben.

En een bloemetje geven enzo.. Wel ff snel aanhalen dat de bak in de huiskamer moet.

Of je geeft ons haar mailadres en we starten een social media campagne. Als heel Instagram en Facebook haar verzoekt de bak in de huiskamer te zetten... dan gaat ze wel overstag.
 
Hahahahahaha ik kom niet meer bij joh..

Dat is wel echt het probleem jaa je wilt het liefst gewoon een prachtig aquarium in de woonkamer hebben staan maar ik ben al heel lang aan het zeuren en heb dr naar meerdere winkels genomen maar krijg dr niet echt om of ze gaat er mee bemoeien en dan krijg ik straks zo n spongebob aquarium met roze steentjes enzo als je begrijpt wat ik bedoel :p
 
Maanvissen zijn natuurlijk ook chichliden ik wil ook eigenlijk niet gelijk chicliden uitsluiten maar hier ben ik gewoom wat minder in thuis er zijn denk ook zat chichliden die in een beplante bak kunnen..

Ik zie op youtube ook mensen met discusvissen in een lido200 maar lijkt me voor die vissen niet echt fijn..

Ik denk dat je met dit aquarium ondanks die 200 liter is niet echt heel veel kan omdat die maar 71cm lang is..?
 
Hahahahahaha ik kom niet meer bij joh..

Dat is wel echt het probleem jaa je wilt het liefst gewoon een prachtig aquarium in de woonkamer hebben staan maar ik ben al heel lang aan het zeuren en heb dr naar meerdere winkels genomen maar krijg dr niet echt om of ze gaat er mee bemoeien en dan krijg ik straks zo n spongebob aquarium met roze steentjes enzo als je begrijpt wat ik bedoel :p

Ja die lelijke bak is je investering. Je vriendin vind dat na een jaar ook niet meer mooi. Serieus! Je begint met wat zij wil in de bak die jij wil. Rustig aan komt ze erachter dat ze uitgekeken is op Spongebob, ondertussen laat je haar allemaal natuurlijk biotopen zien die prachtig in het design van het interieur passen.

Komende 2 jaar schrijf je af, en dan heb je precies wat je wilt.

(Disclaimer, ik ben al 14 jaar vrijgezel.. dat was een makkelijkere oplossing)
 
Hahahaha ik wordt lid van een aquarium forum start een serieus topic en krijg een subtiele hint om mijn vriendin te dumpen zal ik maar een nieuw topic starten met : hoe kom ik van mijn zeurende vriendin af.

Haha nee maar ff serieus zij is echt lastig man ze respecteerd dat het mijn hobby is maar accepteerd het niet echt zeg maar of ja op een plek waar zij dr geen last van heeft. En dan van die argumenten van geen plek in huis en dan moeten we maar verhuizen wat natuurlijk niet realistisch is

Dan verhuis ik wel in me 1tje naar een flatje dan ben ik gelijk van dat gezeur af maarja dat klinkt allemaal zo simpel
 
Staat de juwel 60cm in de woonkamer en kun je deze eventueel vervangen voor de lido?
 
Staat de juwel 60cm in de woonkamer en kun je deze eventueel vervangen voor de lido?

Nee deze staat in de kamer van mijn zoontje.. miss dat ik in zijn kamer wel een 1.20m bak kwijt kan. Alleen moet dan zijn klerenkast weg maar hij is er alleen in het weekend dus misschien kan dat ook nog wel.. ben ook wel benieuwd wat de mogelijkheden zijn met een lido 200 maar volgens mij ben je best beperkt omdat veel vissen meer zwemwensen hebben
 
Geen ervaring met de lido dus daar kan ik je niet mee helpen. Er zijn wel een paar mensen op het forum met deze bak dus als ik jou was zou ik even in het fotoalbumtopic snuffelen.
 
Ik kan je niet overal mee helpen, maar de filter haal je er zo uit. Helemaal als hij leeg is. Met een broodmes snij je zo de kit weg. Ik was zelf geen fan van de interne filter. Ik zou een filter nemen die met gemak je bak aan kan, liever iets te veel dan te weinig. Op marktplaats worden vaak filters aangeboden voor een fractie van de nieuw prijs.

Als achtergrond kan je ook de buitenkant zwart schilderen. Dat is vrij eenvoudig en de kleuren van de vissen komen er goed mee uit. Mocht je toch wat anders, dan kan er altijd nog een achterwand in. Zelf heb ik wel een beetje spijt van (van mijn achterwand).
 
Ik kan je niet overal mee helpen, maar de filter haal je er zo uit. Helemaal als hij leeg is. Met een broodmes snij je zo de kit weg. Ik was zelf geen fan van de interne filter. Ik zou een filter nemen die met gemak je bak aan kan, liever iets te veel dan te weinig. Op marktplaats worden vaak filters aangeboden voor een fractie van de nieuw prijs.

Als achtergrond kan je ook de buitenkant zwart schilderen. Dat is vrij eenvoudig en de kleuren van de vissen komen er goed mee uit. Mocht je toch wat anders, dan kan er altijd nog een achterwand in. Zelf heb ik wel een beetje spijt van (van mijn achterwand).





Okee dat is mooi dan zal ik die zelf er uit halen ik ga volgende week naar de winkel ff kijken hoe en wat ik nu ga doen.. ik zal marktplaats nog ff in de gaten houden voor filters zit alleen te twijfelen wat ik met me huidige eheim filter doe die is nog geen jaar oud en ben ik wel blij mee op internet levert het niks op vind het zonde om zo in de kast te doen dus ik dacht dan zet ik er nog een filter bij maar voor het mooie heb je natuurlijk gewoon 1 krachtig filter voor heel de bak..

Ik vind die achterwand in jou rio 180 wel mooi hoor! Ik zie dat je hem daar ook nog op intern filter draaid inmiddels ook eruit gehaald dan?
 
Ja, twee weken geleden. Water voor de helft eruit gehaald en met een wat langer broodmes. Was bang voor een hele klus, maar 10 minuten later was het al gebeurd.

Nadeel van mijn achterwand is er baardalg op groeit. Baardalg blijft mij mij sowieso een probleem. Maar van de achterwand krijg ik het er bijna niet vanaf.
 

Terug
Bovenaan