Juwel Helialux


JanCichlide

Well-known member
Lid geworden
31 oktober 2018
Berichten
211
Leeftijd
38
Juwel heeft een upgrade uitgebracht van de Helialux LED verlichting.
Is het de upgrade en meerkost waard of is het toch nog aan te raden om de eerste versie van de helialux te kopen aangezien die nu een pak in prijs is gezakt?
 
Ik heb de vorige versie besteld. Ik vond persoonlijk de meerkost voor de rode LED erbij te hebben het niet waard. Mag slotje op.
 
Ik heb de vorige versie besteld. Ik vond persoonlijk de meerkost voor de rode LED erbij te hebben het niet waard. Mag slotje op.
Toch is rood licht zeer belangrijk voor planten! De eerste versie claimt een gemiddeld kleurenspectrum van 7200 Kelvin. Hetgeen ik persoonlijk te hoog vind. Het licht dring welliswaar door het koelwit, waar dus al blauw inzit, en de blauwe leds diep in het water door. Maar naar mijn mening is het een misser van Juwel dat men deze balken zo heeft uitgebracht. Hetgeen wellicht verklaart waarom men, nu al, met een nieuwe versie komt waar in ieder geval wat rood inzit.
 
@benvo Ik heb geen plantenbak, ik heb een aantal planten in mijn bak maar niet veel, gezien ik cichliden heb.
Wel heb ik op het internet tal van mensen gezien die de vorige versie van de Helialux hebben en allemaal zeer mooie plantenbakken hebben.
Dus voor de weinige planten die ik heb, plus gezien de meerkost van de spectrum versie, heb ik besloten om de nu goedkopere eerste versie van de Helialux aan te schaffen.

Ik wil vooral een zonsop- en ondergang simuleren om zo mijn vissen niet te laten schrikken wanneer ik het licht zo ineens aanzet. Dat is voor mij de grootste reden om over te schakelen naar een dimbaar systeem.
 
@benvo Ik heb geen plantenbak, ik heb een aantal planten in mijn bak maar niet veel, gezien ik cichliden heb.
Wel heb ik op het internet tal van mensen gezien die de vorige versie van de Helialux hebben en allemaal zeer mooie plantenbakken hebben.
Dus voor de weinige planten die ik heb, plus gezien de meerkost van de spectrum versie, heb ik besloten om de nu goedkopere eerste versie van de Helialux aan te schaffen.

Ik wil vooral een zonsop- en ondergang simuleren om zo mijn vissen niet te laten schrikken wanneer ik het licht zo ineens aanzet. Dat is voor mij de grootste reden om over te schakelen naar een dimbaar systeem.
Het was dan ook niet bedoelt als kritiek op je aankoop, waar ik overigens van hoop dat je er veel plezier aan zult hebben. Wel blijf ik het vreemd vinden dat juist Juwel met iets dergelijks op de proppen komt.
 
Ik heb ook de oude helialux, waar ik op zich best blij mee ben. Ik heb ook zitten zoeken op t licht spectrum (super vermoeiend googlen aangezien de nieuwe versie spectrum heet). Ik heb er nu makkelijke rode planten instaan en ben benieuwd wat t wordt...

Ik heb ook getwijfeld om de nieuwe versie aan te schaffen, maar voor t zelfde geld koop je een grotere bak ;)
 
@benvo Ik vond ook niet dat je kritiek gaf hoor ;)
Ik wou gewoon even uitleggen waarom ik niet voor de duurdere nieuwe variant ben gegaan.
Het is jammer dat Juwel de rode kleur van de begin er niet heeft ingestoken, maar dat kan ook hun marktstrategie zijn.

@Fuubs Dat is waar + de nieuwe controller die dan ook een pak geld kost.
 

Terug
Bovenaan