Juwel HeliaLux Spectrum 1200 LED + Juwel HeliaLux SmartControl


R

Roy Korthout

Guest
Heeft iemand deze nieuwe led lampen en dimmer al?
En wat vinden jullie hiervan.
 
Ben ik ook benieuwd naar want zou deze ook willen kopen.
 
Heb sinds 3 weken een 1200 spectrum met smartcontrol en bevalt erg goed. Er zit 60 watt aan leds in. Bizar hoeveel licht eraf komt.
Ik had t8 buizen. Ik zie nu de zuurstof in grote getalen in van mn plantjes afkomen. Ben nog op zoek naar de juiste blauw intensiteit aangezien de algen het er ook beter door doen.
 
Heb sinds 3 weken een 1200 spectrum met smartcontrol en bevalt erg goed. Er zit 60 watt aan leds in. Bizar hoeveel licht eraf komt.
Ik had t8 buizen. Ik zie nu de zuurstof in grote getalen in van mn plantjes afkomen. Ben nog op zoek naar de juiste blauw intensiteit aangezien de algen het er ook beter door doen.

Het probleem van deze verlichting naar mijn mening is het gebrek aan rood licht, een belangrijke benodigdheid voor planten. De lichtkleur ligt, dacht ik, boven de 8000 Kelvin wat veel te hoog is. Juwel heeft dit kennelijk zelf ook al ingezien en komt nu met nieuwe verlichting welke wel rood bevat. Wel is de Kelvinwaarde voor zoetwater nog steeds erg hoog. tot 9000 Kelvin. Over het algemeen prefereert men in een zoetwater omgeving waardes van zo'n 3000 Kelvin (Warmwit waar dus ook al rood in het wit zit) tot 6500 Kelvin (Koelwit ook blauw bevattend) In de nieuwe balken zit ook groen waarvan het nut mij ontgaat. Groen is de kleur die weerkaatst wordt, daarom o.m. zien wij planten als groen, en waarmee een plant dus niets doet.

Amazon product ASIN B07HM711PK
 
Het probleem van deze verlichting naar mijn mening is het gebrek aan rood licht, een belangrijke benodigdheid voor planten. De lichtkleur ligt, dacht ik, boven de 8000 Kelvin wat veel te hoog is. Juwel heeft dit kennelijk zelf ook al ingezien en komt nu met nieuwe verlichting welke wel rood bevat. Wel is de Kelvinwaarde voor zoetwater nog steeds erg hoog. tot 9000 Kelvin. Over het algemeen prefereert men in een zoetwater omgeving waardes van zo'n 3000 Kelvin (Warmwit waar dus ook al rood in het wit zit) tot 6500 Kelvin (Koelwit ook blauw bevattend) In de nieuwe balken zit ook groen waarvan het nut mij ontgaat. Groen is de kleur die weerkaatst wordt, daarom o.m. zien wij planten als groen, en waarmee een plant dus niets doet.

Amazon product ASIN B07HM711PK


Planten gebruiken niet alleen blauw en rood ook groen wordt voor een klein deel gebruikt voor de assimilatie.
Het verschild per planten soort maar een zo compleet mogelijk spectrum levert betere groei op en beter aangezicht voor onze ogen.
Daarom was een combinatie Warmwhite en Coolwhite een prima combinatie met TL buizen , warmwhite gaf veel rood-oranje-geel-groen + Coolwhite veel wit en blauw/paars.
Led kan goed zijn maar wel als hij ook juist is samen gesteld in het licht spectrum.
Tot nu toe zijn de Growleds units voor plantenkweek nog het beste wat er op de markt is die een meeste natuurlijke spectrum haalt van onze zon en helaas in de Aquaria wereld lopen ze nog steeds knap achter.

Maar dat is een ander verhaal..
 
Planten gebruiken niet alleen blauw en rood ook groen wordt voor een klein deel gebruikt voor de assimilatie.
Het verschild per planten soort maar een zo compleet mogelijk spectrum levert betere groei op en beter aangezicht voor onze ogen.
Daarom was een combinatie Warmwhite en Coolwhite een prima combinatie met TL buizen , warmwhite gaf veel rood-oranje-geel-groen + Coolwhite veel wit en blauw/paars.
Led kan goed zijn maar wel als hij ook juist is samen gesteld in het licht spectrum.
Tot nu toe zijn de Growleds units voor plantenkweek nog het beste wat er op de markt is die een meeste natuurlijke spectrum haalt van onze zon en helaas in de Aquaria wereld lopen ze nog steeds knap achter.

Maar dat is een ander verhaal..
Groen wordt inderdaad deels wel gebruikt voor assimilatie maar het meest effectief blijft toch rood, eigenlijk verwaarloosd door Juwel met te hoge Kelvin waardes, en blauwwaarden. Voor het oog lijken deze balken een hoge lichtintensiteit te geven. Op zich is het waar dat blauw licht dieper doordringt in water als rood licht maar we moeten er op bedacht zijn dat planten licht anders zien en absorberen dan welke onze ogen waarnemen. Overigens is men nog steeds bezig met onderzoeken op dit gebied waarbij er ook veel nieuwe ontdekkingen worden gedaan.

https://glastuinbouw.agriholland.nl/licht4/docs/kleurendeinvloedvangolflengtesophetgewas.pdf
 
Groen wordt inderdaad deels wel gebruikt voor assimilatie maar het meest effectief blijft toch rood, eigenlijk verwaarloosd door Juwel met te hoge Kelvin waardes, en blauwwaarden. Voor het oog lijken deze balken een hoge lichtintensiteit te geven. Op zich is het waar dat blauw licht dieper doordringt in water als rood licht maar we moeten er op bedacht zijn dat planten licht anders zien en absorberen dan welke onze ogen waarnemen. Overigens is men nog steeds bezig met onderzoeken op dit gebied waarbij er ook veel nieuwe ontdekkingen worden gedaan.

https://glastuinbouw.agriholland.nl/licht4/docs/kleurendeinvloedvangolflengtesophetgewas.pdf


Oud maar blijft intresant, LED kan deze kleuren wel produceren alleen je krijgt vaak met enkel blauw en rood de rode/roze/paarse gloed in je water waardoor alles er zo onnatuurlijk gaat uitzien en hier zit een beetje het probleem met led. (je krijgt het Gro-lux/aquastar effect van TL)
Witte led geven vaak de hoogste lumen af zeg 100lumen per 1watt terwijl led blauw en rood maar 50-60lumen halen per 1 watt, als we enkel wit/blauw/rood gaan gebruiken in een balk zal wit overheersen voor onze ogen maar PAR is voor de planten veel belangrijker dus gaan we dimmen omdat het allemaal veel te fel aanziet voor onze ogen.
Hiermee verlaag je ook je PAR van blauw en rood zodanig dat sommige led balken niet eens de PAR van een T5 halen, ja echt ik heb het uitgeprobeerd.

Eerst begon ik met Eheim powerled plants met witte rode en blauwe leds en 1x daylite meen 8.000k maar dit licht gaf zo een onnatuurlijk licht dat ik mij er ging ergeren, en ook hier Wit was te fel dus ik moest gaan dimmen waardoor de planten op zich redelijk groei lieten zien bij 70% licht, was ik toch niet echt tevreden over het aangezicht van mijn aquarium.

Later heb ik 2x27watt JBM balken aangeschaft 5xwit 1xrood en 5x wit en 1xblauw en deze moet ik dimmen tot c.a 60% anders overstijgen ze zo in felheid van de oude T5 buizen dat de Maanvissen tussen de planten gaan hangen, de planten groei liep terug na een paar weken wat ik best raar vond maar achteraf begrijpelijk omdat de PAR te lager was geworden als van mijn oude T5 buizen.
Overgeschakeld naar mijn T5 2x 45Watt met Trocal Special plant (eigenlijk een Philips 830 kleur 3.000K) en Daylite 7.000K voorin, binnen 1 week zag ik dat de planten nieuwe scheuten aan maakten en begonnen te groeien als kool, dus is led beter euhh nou hier niet blijkbaar terwijl de T5 voor het oog nu net zo fel lichtgaven als de ledbalken op 60% !

Zou je nu andere kleuren gaan toepassen in plaats van zoveel witte leds toepassen, zeg 3xwit 1xblauw en 2xrood en 2x groen en 1xgeel op een rij of in een cluster zal je al zien dat je niet hoeft te dimmen omdat het al veel minder fel aanziet maar de PAR goed blijft voor de planten + de kleuren veel beter zullen uitkomen op natuurlijk licht. (daar hebben RGB strips voor zou je zeggen ?)
RGB kan je aanpassen om de planten en vissen naar jouw smaak aan te passen maar zou het dan ook je PAR verbeteren als deze te zwak is omdat we moesten dimmen van de led balken met zoveel witte leds ?

Dus nee ik ben nog steeds niet na 3jaar verschillend ledbalken te hebben gebruikt overtuigd dat het zoveel beters is voor een aquarium dan de oude T5 buizen in mijn opini.
Nu zal het misschien komen dat ik dim met led maar ik wil geen stress aan de vissen geven die duidelijk wegkropen in de schaduw van de planten.
 
Oud maar blijft intresant, LED kan deze kleuren wel produceren alleen je krijgt vaak met enkel blauw en rood de rode/roze/paarse gloed in je water waardoor alles er zo onnatuurlijk gaat uitzien en hier zit een beetje het probleem met led. (je krijgt het Gro-lux/aquastar effect van TL)
Witte led geven vaak de hoogste lumen af zeg 100lumen per 1watt terwijl led blauw en rood maar 50-60lumen halen per 1 watt, als we enkel wit/blauw/rood gaan gebruiken in een balk zal wit overheersen voor onze ogen maar PAR is voor de planten veel belangrijker dus gaan we dimmen omdat het allemaal veel te fel aanziet voor onze ogen.
Hiermee verlaag je ook je PAR van blauw en rood zodanig dat sommige led balken niet eens de PAR van een T5 halen, ja echt ik heb het uitgeprobeerd.

Eerst begon ik met Eheim powerled plants met witte rode en blauwe leds en 1x daylite meen 8.000k maar dit licht gaf zo een onnatuurlijk licht dat ik mij er ging ergeren, en ook hier Wit was te fel dus ik moest gaan dimmen waardoor de planten op zich redelijk groei lieten zien bij 70% licht, was ik toch niet echt tevreden over het aangezicht van mijn aquarium.

Later heb ik 2x27watt JBM balken aangeschaft 5xwit 1xrood en 5x wit en 1xblauw en deze moet ik dimmen tot c.a 60% anders overstijgen ze zo in felheid van de oude T5 buizen dat de Maanvissen tussen de planten gaan hangen, de planten groei liep terug na een paar weken wat ik best raar vond maar achteraf begrijpelijk omdat de PAR te lager was geworden als van mijn oude T5 buizen.
Overgeschakeld naar mijn T5 2x 45Watt met Trocal Special plant (eigenlijk een Philips 830 kleur 3.000K) en Daylite 7.000K voorin, binnen 1 week zag ik dat de planten nieuwe scheuten aan maakten en begonnen te groeien als kool, dus is led beter euhh nou hier niet blijkbaar terwijl de T5 voor het oog nu net zo fel lichtgaven als de ledbalken op 60% !

Zou je nu andere kleuren gaan toepassen in plaats van zoveel witte leds toepassen, zeg 3xwit 1xblauw en 2xrood en 2x groen en 1xgeel op een rij of in een cluster zal je al zien dat je niet hoeft te dimmen omdat het al veel minder fel aanziet maar de PAR goed blijft voor de planten + de kleuren veel beter zullen uitkomen op natuurlijk licht. (daar hebben RGB strips voor zou je zeggen ?)
RGB kan je aanpassen om de planten en vissen naar jouw smaak aan te passen maar zou het dan ook je PAR verbeteren als deze te zwak is omdat we moesten dimmen van de led balken met zoveel witte leds ?

Dus nee ik ben nog steeds niet na 3jaar verschillend ledbalken te hebben gebruikt overtuigd dat het zoveel beters is voor een aquarium dan de oude T5 buizen in mijn opini.
Nu zal het misschien komen dat ik dim met led maar ik wil geen stress aan de vissen geven die duidelijk wegkropen in de schaduw van de planten.


Nu heb ik 3 keer 27 watt JBM balken. Deze hebben verschillende lichtsterktes gedurende de dag. Toch heb ik een meer dan uitstekende plantengroei. Alg is in mijn bak nooit een plaag. Puur omdat ik werk vanuit de planten vraag, te beginnen, inderdaad, bij het licht! Daarna komt de CO2 aanpassing gevolgd door bemesting. Wat wil ik hier mee zeggen? Jouw plantenstagnatie heeft misschien wel een heel andere oorzaak gehad, uitgaande van het principe van tekorten. Van Maanvissen weten we dat ze niet van fel licht houden. Dus je past je lichtkeuze aan aan je levende have of je biedt beschutting aan. Uiteraard heeft e.e.a. dan ook weer gevolg voor je plantenkeuze.
 
Nu heb ik 3 keer 27 watt JBM balken. Deze hebben verschillende lichtsterktes gedurende de dag. Toch heb ik een meer dan uitstekende plantengroei. Alg is in mijn bak nooit een plaag. Puur omdat ik werk vanuit de planten vraag, te beginnen, inderdaad, bij het licht! Daarna komt de CO2 aanpassing gevolgd door bemesting. Wat wil ik hier mee zeggen? Jouw plantenstagnatie heeft misschien wel een heel andere oorzaak gehad, uitgaande van het principe van tekorten. Van Maanvissen weten we dat ze niet van fel licht houden. Dus je past je lichtkeuze aan aan je levende have of je biedt beschutting aan. Uiteraard heeft e.e.a. dan ook weer gevolg voor je plantenkeuze.

Co2 wordt toegediend en ook 3x per week plantenvoeding en bij de wortels en algen had ik totaal geen last van, als je natuurlijk zeg 50lumen blauw en rood 40% gaat dimmen dan blijft er niet veel meer van over zeg 30lumen dat dan de bodem nog moet bereiken vrees ik toch het ergste als je een T5 gaat vergelijken waarvan er dan wel 40-60lumen de bodem bereikt maar net zo fel oogt.
PAR is veel belangrijker en helaas dim je led gaat ook je rode en blauwe led naar beneden in lumen en ook zo je PAR voor de planten, kan er geen andere verklaring voor vinden en helaas gezondheid van vissen gaan dan toch maar voor en zulke moeilijke planten heb ik niet namelijk zwaardplanten javavaren en crypto's en valisinera gigantea die ook niet echt veel licht vraagt om redelijk te groeien.
maar toch was er verschil in led en mijn oude T5.
 
benvo ik heb de balk met rode leds gecombineerd met de smart control. Onderstaande zijn de settings zoals die nu " standaard" staat.
Er is nu een zonsondergang vandaar dat het rood max staat.io
Graag hoor ik van jullie wat er aan te raden is

Ter info aquarium

jewel rio 240
oase biomaster 350 met heater 200w
uv-c filter
c02 installatie

Screenshot 2018-12-10 at 20.48.05.png


Screenshot 2018-12-10 at 20.35.17.png


Screenshot 2018-12-10 at 20.27.51.png


Screenshot 2018-12-10 at 20.27.42.png


Screenshot 2018-12-10 at 20.27.29.png


Screenshot 2018-12-10 at 20.27.16.png


Screenshot 2018-12-10 at 20.26.41.png


Screenshot 2018-12-10 at 20.26.08.png


Screenshot 2018-12-10 at 20.25.50.png


Screenshot 2018-12-10 at 20.25.31.png


Screenshot 2018-12-10 at 20.25.17.png


Screenshot 2018-12-10 at 20.25.01.png


Screenshot 2018-12-10 at 20.24.49.png


Screenshot 2018-12-10 at 20.26.57.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Om het (voor mij ;-) ) even eenvoudiger te houden geef ik je mijn schema. Wie weet kan je er iets mee.

Rood/warmwitte balk (achter)



(8:30 uur) 0%

(9: 30 uur) 98%

(18:30 uur) 98%

(20:00uur) 0%

(20:30 uur) 10%

(21:00 uur) 4%

(23:00 uur) 0%



Blauw/koelwitte balk (voor)



(9:00 uur) 0%

(9:15 uur) 30%

(9:30 uur) 95%

(18:30 uur) 95%

(19:30 uur) 50%

(20:30 uur) 20%

(22:00 uur) 10%

(23:00 uur) 0%



Koelwitte balk (midden)



(9:00 uur) 0%

(9:15 uur) 40%

(9:30 uur) 95%

(17:30 uur) 95%

(17:45 uur) 40%

(18:00 uur) 4%

(18:15 uur) 0%
 
Nog vergeten te melden. Naast dat ik uiteraard de tijd kan instellen is het bij mij ook mogelijk om de dimduur ofwel de dimsnelheid vast te leggen. Wanneer ik van 0 naar 30% ga kan ik daar dus wel een uur over doen maar ook wel in twee minuten of elke andere tijds invulling.
 
Ziet wel allemaal fraai en goed uit, was zelf al aan het rond kijken wat dit mij ging kosten voor mijn rio 180 , 250euries Juwel lichtbalk + controller Wifi 150euries en dan nog de trafo en bekabeling erbij poehpoeh… toch weer 380-400euro voor dit leuke speelgoed.
Ben het wel aan overwegen om het aan te schaffen maar ben nog druk doende om uit te zoeken of de deze verlichting echt wel zo goed is voor de planten.. en dan wie weet.
 
Bedankt voor de reacties. De dimtijd snelheid is bij mij ook in te stellen.
Hoeveel lumen zijn jouw leds?
Die van mij zijn140 per led.
 
Bedankt voor de reacties. De dimtijd snelheid is bij mij ook in te stellen.
Hoeveel lumen zijn jouw leds?
Die van mij zijn140 per led.
Nee, je hebt 140 Lumen per Watt. En dit geldt voor de witte leds. (140 lumen per led is niet waar, je hebt SMD, Surface Mounted Device, leds. Vrij vertaald zijn dit hele kleine ledjes op een oppervlakte gemonteerd.)
Op mijn JMB balken heb ik ruim 100 lumen per Watt ook weer voor de witte leds. (Voor de gekleurde leds zit je vaak op de halve Lumen waarde)
 
Bedankt voor de correctie. Wat zijn jouw kleurwaardes gedurende de dag?
 
Interessant onderwerp. Zit ook te denken deze Juwel led voor mijn Vision 260 aan te schaffen. De tegenwoordige versies zijn toch al de nieuwste versie, dus met rode led's er bij? Want toen ik in het najaar keek waren ze dacht ik nog zonder rodeleds.
 
Klopt is met rgb en witte leds helialux spectrum
Ik raad wel aan om de controler erbij te doen om de lichtintensiteit te kunnen regelen.
Is al met al een behoorlijke investering maar ik heb er geen spijt van.
 
Dankje. Ja die controller a 37 euro kan erdan ook nog wel bij...
 
Ik heb mij de oude versie aangeschaft, gezien het feit die veel goedkoper was en ik nooit planten in mijn aquarium heb (op 1tje na), was het voor mij de meerkost niet waard.
Ik ben zeer tevreden over de vorige versie. Gebruiksvriendelijk, makkelijk te installeren en doet wat het moet.
 
Ik gebruik de helialux spectrum nu een aantal maanden. Mijn planten doen het zeer goed. In het begin moesten de planten wennen aan het nieuwe licht. Eenmaal gewend groeit het als kool. De vissen vinden het licht ook zeer prettig, vooral dat je dag en nacht kunt simuleren. Ik zou niet meer anders willen. Zie bijlage mijn instelling. (Overigens sinds de firmwire update kun je ook wolkeninstensiteit instellen, moet alleen nog kijken of dat een leuke toevoeging is.)
Screenshot_20190902-153142_Samsung Internet.jpg
 
Ik gebruik de helialux spectrum nu een aantal maanden. Mijn planten doen het zeer goed. In het begin moesten de planten wennen aan het nieuwe licht. Eenmaal gewend groeit het als kool. De vissen vinden het licht ook zeer prettig, vooral dat je dag en nacht kunt simuleren. Ik zou niet meer anders willen. Zie bijlage mijn instelling. (Overigens sinds de firmwire update kun je ook wolkeninstensiteit instellen, moet alleen nog kijken of dat een leuke toevoeging is.)Bekijk bijlage 279204
nu ook met rode lamp zichtbaar op de screenafdruk.
Screenshot_20190902-154202_Samsung Internet.jpg
 
Dat profiel ziet er heel interessant uit!! Hoe gaat het aquarium daarop? En misschien kan je hem delen?? Hahah kan ik (en wie wil) hem ook proberen.
Als je mij je e-mail adres geeft, dan kan ik het profiel aan je doorzenden. Het enige wat je dan hoeft te doen is importeren via de importeer knop.
 
Heeft iemand deze nieuwe led lampen en dimmer al?
En wat vinden jullie hiervan.
Heb deze lamp met dimmer.
Op zich bevalt hij, maar heb er last van dat hij waterdruppels aan het glas krijgt, waardoor ik in de bak aan het kijken ben naar een slechte 3d film van de jaren 80.
Maak nu elke morgen de lamp schoon, en dan gaat het goed.
 
omdat mijn oude helialux last kreeg van condens heb ik via de garantie de nieuwe helialux spectrum gekregen omdat de oude versie niet meer leverbaar was.ik heb er met korting de smartcontrol bij aangeschaft.na 2 maanden in gebruik zou ik niet meer terug willen naar de oude versie is echt een wereld van verschil.prima na eigen smaak af te stellen,kleuren zijn mooier planten doen het prima/
 
Heb er één retour gestuurd die had druppels aan de binnenzijde, deze gelukkig alleen aan de buitenzijde.
 
buitenzijde is normaal bij een gesloten kap,is gewoon condens
 
Kan ik daar nog iets aan doen?
Gekleurd licht komt dan raar de bak in.
 
ik herken dat probleem met het licht niet,ben benieuwd wat bij jou de oorzaak is
 

Terug
Bovenaan