juwel 240 + led + eenvoudig water verversen


D

dave2014

Guest
hoi,
ik ben een tijdje terug al eens even op het forum geweest maar had toen alleen 2 goudvissen in mijn aquarium dus was toen nog niet zo actief.

nu inmiddels zijn de goudvissen verhuist naar een vijver van een vriend ( al flink gegroeid sinds ze uit het aquarium zijn ).

en ben ik toch begonnen met mijn aquarium wat meer uit te breiden.

-- led verlichting --

De huidige verlichting die erin zat was nog allemaal origineel maar verbruikte 100 watt per uur, en werd ook aardig warm.
En wanneer het licht s`morgens aansprong leek het wel alsof alle vissen ineens blind waren. POF licht aan.

Ik vond dat wat onnatuurlijk en heb me toen eens verdiept in led verlichting.

En dit is het resultaat :

De strips zijn een 2tal kant en klare strips ( 5050 leds waterproof ) (1x1m + 1x0.5m)

Een waterproof rgb led strip (ongv. 1.10m) in een aluminium strip gekit, met daaroverheen een transparante kap.

jdGYPxp69Yq0M037NOzH3iBSf5AeDwf9.jpeg


en dan nog een 2tal witte leds strips met ongv 70x 3528 smd leds per stuk ook gekit in een aluminium strip met daaroverheen een transparante kap ( niet waterproof )

Een waterproof rgb led strip (ongv. 1.10m) in een aluminium strip gekit, met daaroverheen een transparante kap.
jdGYPxp69Yq0M037NOzH3iBSf5AeDwf9.jpeg


dit alles wordt aangestuurd door de 5 kanaals programmable led time controller "tc420" (ook wel bekend op het forum)

jdGYPxp69Yq0M037NOzH3iBSf5AeDwf9.jpeg


Deze zorgt er nu voor dat het aquarium smorgens lekker rustig verlicht wordt van 0% tot 100% in ongv. 1 uur tijd.

En dat deze savond`s weer verduisterd wordt tot donker in ongv. 1 uur tijd.
net voordat hij helemaal uit gaat wordt het licht blauw ( niet zo donker als op de foto dat krijg ik niet netjes gefotografeerd )

jdGYPxp69Yq0M037NOzH3iBSf5AeDwf9.jpeg


jdGYPxp69Yq0M037NOzH3iBSf5AeDwf9.jpeg


-- water verversing --

Nu de led verlichting erin zit heb ik wat meer moeite met het verversen van het water om de 2 weken, Omdat de kappen nu vol hangen met strips, en de kabels elke keer netjes weg gelegd moeten worden.

Om dit wat eenvoudiger te maken heb ik hiervoor een eheim classic 250 gekocht welke als 2de pomp in het aquarium mee draait.

En waarmee ik dan eenvoudig oude water eruit kan laten lopen,
en het nieuwe erin kan laten.
jdGYPxp69Yq0M037NOzH3iBSf5AeDwf9.jpeg


Eerst de andere pomp en de verwarming uit zetten!!

Dan de tuinslang aansluiten en buiten leggen in de goot,
vervolgens de kraan van de tuinslang open zetten en die naar het aquarium dicht draaien.

Als het water ver genoeg gezakt is de kraan naar het aquarium weer open zetten en die van de tuinslang dicht.

vervolgens tuinslang op de kraan aansluiten, kraan van de tuinslang open zetten.
En de kraan met vers water een klein beetje open zetten ( geleidelijk loopt alles dan vol tot niveau )
na afloop kranen dicht en klaar.

tip. zet bij het testen niet de tuinslang los op de aansluiting want deze springt eraf door de druk en dan krijg je hele komische situatie`s "NOT".

Ik hoop dat iemand hier wat aan heeft en bij vragen zal ik graag beantwoorden.

groet dave.
 

Terug
Bovenaan