Juwel 180 wat voor vis er in?

  • Onderwerp starter Luis marques
  • Startdatum

L

Luis marques

Guest
Goedmorgen iedereen, ik ben nieuw hier en ik heb een paar vraagjes :p

ik heb net een nieuwe juwel 180 aangeschaft en ik heb hem nu aan het draaien en voorbereiden voor vissen.
ik heb zand er in gelegd en stond te denken om 4 corydoras, 4 roodstaart labeo en 20 kardinaal tetra's er in te zetten, vinden jullie mijn keuze wel goed?
Zou het zo wel in deze aquarium werken?

En wat voor planten en hout zou ir er zetten voor deze selectie?

Alvast bedankt, Luis,
 
Ik zou niet voor de roodstaartlabeo gaan. Deze worden vrij groot en vertonen territoriaal gedrag. Ze hebben voldoende schuilplaatsen nodig en ik zou ze niet samenhouden met Corydoras. Bovendien moeten ze solitair gehouden worden of in een grotere groep. Dus dat zou ik zeker niet doen om er 4 in te zetten samen met cory's.

Cory's zijn echte groepsdieren en zou ik minimaal 5 van houden.
 
Ik ga met Slak mee en de Panda is een leuke Cory. Je kan ook eens kijken voor de Espei en voor de bovenlaag wat Ringbandsnoekjes of de Dageti s.
Er is keuze genoeg en voor de planten geldt dat ook. Zelf heb ik vrij veel moerasplanten zoals de Crypto s en de Echino s in de bak en daarbij een voedingscapsule bij de wortels.
 
Inderdaad, die vuurstaart is vrij agressief en is niet geschikt voor een gezelschapsbak. Cory's zijn enorm leuk en ik zou er echt genoeg inzetten, want ze zijn vrij sociaal. Je zou naast de cory's en de kardinalen nog kunnen kijken voor een leuk koppeltje of zoals Jessica zegt hierboven :)

Planten maakt weinig uit, zorg voor wat verstopplekjes. Gemakkelijke planten zijn onder anderen javavaren, anubias, mosjes (niet veel licht nodig en geen/weinig Co2). Voor de rest zijn er veel keuzes in planten en is het maar net je eigen smaak. Crypto's en Echino's zijn ook vrij gemakkelijk. Als je zorgt voor wat voeding (bij de wortels en eventueel in vloeibare vorm) dan kom je al een heel eind.

Wat hout of stenen is altijd leuk, daar kan je ook planten tussen zetten of op.
 
En wat voor planten en hout zou ir er zetten voor deze selectie?

Hangt ook af van hoeveel verlichting je hebt, en of je co2 en voeding toevoegt. Wat ik een makkelijke site vind waar je makkelijk kunt filteren op de door jou beoogde temperatuur en wel of geen co2 toevoegen heb je hier https://www.aquarium123.nl/aquariumplanten#filter:0f7af10c246b87cbbd7bf2d585e6631a Dan krijg je een idee wat voor planten je kunt hebben door middel van de filters aan te passen. (ze hebben lang niet alles hoor, maar voor een indicatie is het niet verkeerd, en het zou zonde zijn als je een mooie dure veeleisende plant koopt die binnen no time dood is omdat hij neit past bij jouw bak)
 
vuurtstaart labeo zijn zeer territoriaal, 1 stuks is eigenlijk al teveel voor deze bak laat staan 4 stuks :)

ik zou nog even goed kijken naar wat er allemaal beschikbaar is, er zijn tal van mogelijkheden.
 
Kijk hier eens bij 100 cm. https://www.aquaforum.nl/threads/visbestanden-per-bakmaat.52925/

Als je voor panda's gaat zou ik neon tetra's nemen ipv kardinalen. Panda's en neons zitten graag koeler dan kardinalen.

@jessicapilon misschien hoort dit topic meer bij samenstelling visbestand.


Ik heb het bekeken en stond te denken om voor zuid amerikaanse vissen te gaan, daar stond voor 100cm dit lijst:


Zuid-Amerika:
10x Carnegiella strigata
15x Paracheirodon axelrodi
10x Corydoras panda

12x Nannostomus beckfordi
2x Mikrogeophagus altispinosa

15x Nannostomus marginatus
15x Hemigrammus hyanuary
3x Apistogramma agassizii

12x Megalamphodus megalopterus
3x Apistogramma eunotus
3x Copella arnoldi

2x Nannacara Anomala
12x Nematobrycon palmeri
1x L-nummer tot maximaal 12 cm.


Maar zijn dit niet teveel vissen voor een 100cm bak?
 
Waar een regel tussen zit is een bestand he.

Zijn dus 5 verschillende bestanden
 
OK nu begrijp ik het, ik heb ook gekeken naar planten in aquarium 123, maar kan niet goed kiezen welke nou ideaal zijn, en de hoeveelheid die ik zou moeten kopen, is er wel iemand die misschien kan zeggen welke ik moet kopen en hoeveelheid?

Ik wil zand gebruiken en gwn normaal verlichting, en voorlopig geen zuurstof

Alvast bedankt louis
 
Ik zou zelf eens kijken wat jij een mooie vissoort vind die je perse wilt hebben (moet natuurlijk wel geschikt zijn voor 100cm). Vanuit die vis kun je dan geschikt gezelschap zoeken. Elke vis sluit andere soorten weer uit (door temperatuur, maar ook door gedrag). Heb je een soort waar je erg gecharmeerd van bent? dan kunnen we aan de hand daarvan meedenken.

Als je voor een zuid amerika bak gaat is het leuk om ook zuid amerikaanse planten in je bak te zetten, dan komt alles in je bak ook echt uit die streek (al is zuid amerika een nogal grote streek).

Je kunt ook voor een kant en klaar zuid amerika pakket gaan, bijvoorbeeld: https://www.aquaplantsonline.nl/planten-sets/biotoop-pakketten/zuid-amerika-pakket-100x40

De meeste zuid amerika planten zijn niet de allermoeilijkste, en als je regelmatig profito en easycarbo toevoegt zou het best moeten gaan denk ik.
 
Ik zou zelf eens kijken wat jij een mooie vissoort vind die je perse wilt hebben (moet natuurlijk wel geschikt zijn voor 100cm). Vanuit die vis kun je dan geschikt gezelschap zoeken. Elke vis sluit andere soorten weer uit (door temperatuur, maar ook door gedrag). Heb je een soort waar je erg gecharmeerd van bent? dan kunnen we aan de hand daarvan meedenken.

Als je voor een zuid amerika bak gaat is het leuk om ook zuid amerikaanse planten in je bak te zetten, dan komt alles in je bak ook echt uit die streek (al is zuid amerika een nogal grote streek).

Dat is ook juist de bedoeling, ik wil gewoon een bak die helemaal in balans is.
 
Ik zou zelf eens kijken wat jij een mooie vissoort vind die je perse wilt hebben (moet natuurlijk wel geschikt zijn voor 100cm). Vanuit die vis kun je dan geschikt gezelschap zoeken. Elke vis sluit andere soorten weer uit (door temperatuur, maar ook door gedrag). Heb je een soort waar je erg gecharmeerd van bent? dan kunnen we aan de hand daarvan meedenken.

Als je voor een zuid amerika bak gaat is het leuk om ook zuid amerikaanse planten in je bak te zetten, dan komt alles in je bak ook echt uit die streek (al is zuid amerika een nogal grote streek).

Je kunt ook voor een kant en klaar zuid amerika pakket gaan, bijvoorbeeld: https://www.aquaplantsonline.nl/planten-sets/biotoop-pakketten/zuid-amerika-pakket-100x40

De meeste zuid amerika planten zijn niet de allermoeilijkste, en als je regelmatig profito en easycarbo toevoegt zou het best moeten gaan denk ik.

Ik ga voor dit selectie vissen:


15x Nannostomus marginatus

15x Paracheirodon axelrodi

10x Corydoras panda

3x Apistogramma agassizii

Wat denken jullie hiervan?
 
Panda's en apistogramma's gaan niet zo goed samen. Apistogramma's zijn territoriale holenbroeders. De panda's snappen dit niet en gaan keer op keer het territorium binnen waarna ze worden verjaagd. Een betere dwergcichlide die bij Panda's past zijn substraatbroeders. Voorbeelden zijn de Laetacara Dorsiger, Laetacara Curviceps en de Micropheagus Altispinosa.

Ikzelf heb in een 120cm bak altispinosas met panda's en dat gaat perfect. Als je die 3 apistrogramma's vervangt door een Laetacara koppel of een koppel Altispinosa heb je een heel aardig bestand denk ik.
 
Panda's en apistogramma's gaan niet zo goed samen. Apistogramma's zijn territoriale holenbroeders. De panda's snappen dit niet en gaan keer op keer het territorium binnen waarna ze worden verjaagd. Een betere dwergcichlide die bij Panda's past zijn substraatbroeders. Voorbeelden zijn de Laetacara Dorsiger, Laetacara Curviceps en de Micropheagus Altispinosa.

Ikzelf heb in een 120cm bak altispinosas met panda's en dat gaat perfect. Als je die 3 apistrogramma's vervangt door een Laetacara koppel of een koppel Altispinosa heb je een heel aardig bestand denk ik.

Ik denk dat ik dat ook wel ga doen Bedankt :D
 
Ik neem aan dat je hiermee co2 bedoelt? Is het wel een optie om een vervanger als easycarbo te gebruiken (ik weet niet of je hiermee bekend bent)?


Ik ben er wel mee bekend, ik ga dat gebruiken en ook plantenpracht
 
:thumbs::thumbs::thumbs:

Even iets anders, ik begrijp uit je eerste post dat er nog niks kwa planten in staat. Wat ik zou doen is even 3 bossen waterpest halen en erin kwakken, dat versnelt het evenwicht in de bak. Verkruimel ook een beetje visvoer in de bak, dan hebben de bacterien voeding om van te groeien. Dan na 4 weken niet alle vissen tegelijk erin, maar week voor week een soort erin, anders wordt het een erg grote aanslag op je bak. Misschien info die je allang wist, maar alles beter dan nieuwe vissen die niet zo lang levend blijven;)

En ik zou kwa planten zo'n voorgeselecteerd zuid-amerika pakket kopen die bij elke webshop wel te verkrijgen is. Lekker makkelijk als je het niet precies weet.

Oh ja, en haal wat maaskeien (kost geen fluit bij het tuincentrum) voor in je bak. Dat kunnen de substraatbroeders als afzetplek gebruiken.
 
Inderdaad, die vuurstaart is vrij agressief en is niet geschikt voor een gezelschapsbak. p.
Ik zou niet voor de roodstaartlabeo gaan. Deze worden vrij groot en vertonen territoriaal gedrag
vuurtstaart labeo zijn zeer territoriaal.

Is dit napraten of eigen ervaring?

Ik heb er meerdere gehouden de afgelopen 30 jaar en het merendeel was juist heel zachtaardig en zeer geschikt voor een gezeldschapsbak. Enorme etterbakken heb je zeer zeker onder deze soort maar dat is echt maar een klein percentage. Alleen daar hoor je wat over, en over de overgrote meerderheid hoor je niets.

Ook houden met Corydoras ging perfect.

Luis Marques: De inrichting, waterwaarden en temperatuur zijn zeer belangrijk om te weten voor er advies gegeven kan worden.
 
:thumbs::thumbs::thumbs:

Even iets anders, ik begrijp uit je eerste post dat er nog niks kwa planten in staat. Wat ik zou doen is even 3 bossen waterpest halen en erin kwakken, dat versnelt het evenwicht in de bak. Verkruimel ook een beetje visvoer in de bak, dan hebben de bacterien voeding om van te groeien. Dan na 4 weken niet alle vissen tegelijk erin, maar week voor week een soort erin, anders wordt het een erg grote aanslag op je bak. Misschien info die je allang wist, maar alles beter dan nieuwe vissen die niet zo lang levend blijven;)

En ik zou kwa planten zo'n voorgeselecteerd zuid-amerika pakket kopen die bij elke webshop wel te verkrijgen is. Lekker makkelijk als je het niet precies weet.

Oh ja, en haal wat maaskeien (kost geen fluit bij het tuincentrum) voor in je bak. Dat kunnen de substraatbroeders als afzetplek gebruiken.

Bedankt voor de info dat is erg hulpzaam

Dat stond ik ook al te denken om eerste alles goed laten draaien en langzaam de vis soorten in laten komen.
 
12x Megalamphodus megalopterus

15x Paracheirodon axelrodi

10x Corydoras panda

2x Microgeophagus Altispinosa


Zuid Amerikaanse pakket

Plantenpracht

Easycarbo

HS Aqua Grind Donker

JBL PROSCAPE PLANTSOIL BEIGE 3L

RIO 180

Dit is wat ik ga doen

Ga eerste bak met aquasoil, grind en planten laten draaien voor 4 weken daarna ga ik de vissen langzaam in laten komen, met ongeveer 1 a 2 weken tijd tussen elke soort.

Ik hoop dat het goed gaat in een keer
 
12x Megalamphodus megalopterus

15x Paracheirodon axelrodi

10x Corydoras panda

2x Microgeophagus Altispinosa


Zuid Amerikaanse pakket

Plantenpracht

Easycarbo

HS Aqua Grind Donker

JBL PROSCAPE PLANTSOIL BEIGE 3L



Dit is wat ik ga doen.
Ik ga bak met plantsoil, grind en planten goed laten draaien voor 4 weken. Daarna ga de vissen soort bij soort laten in komen met ongeveer 1a 2 weken tijd tussen soorten.

Bijv:

Na vier weken:

2x Microgeophagus Altispinosa

1 week later

15x Paracheirodon axelrodi

1week later:

10x Corydoras panda

1 week later:

12x Megalamphodus megalopterus
 
Klinkt goed Luis, nog wat suggesties:

Ik zou de plantsoil achterwege laten. Er zijn veel voor maar nog meer tegenstanders van voedingsbodems, en ik ben er een van de laatste door mijn eigen ervaringen. Een voedingsbodem verliest zijn kracht na een jaar of twee en gaat daarna liggen rotten, en het is een heel groot gedoe om hem vervolgens weer onder je bodem vandaan te halen. Een makkelijk alternatief zijn kleibolletjes die je bij je planten in de bodem drukt om de zoveel tijd (JBL kleikugeln bijvoorbeeld). Werkt in mijn ervaring evengoed, en scheelt je een hele hoop ongemak als je bodem gaat rotten, of als je eens met onderhoud bezig bent en die bodem per ongeluk naar boven woelt.

Je hebt de nannostomus vervangen door de fantoomzalm in je beoogde bestand. Kan best, maar houd er rekening mee dat deze beide in dezelfde waterlaag zwemmen, waar een nannostomus iets meer boven de kardinaal zwemt. Ik vind het persoonlijk wat rommelig ogen als er 2 scholen door elkaar heen zwemmen. Ik zou of de fantoomzalmen of de kardinalen vervangen door een nannostomus.
Een andere suggestie: ipv de panda's de corydoras sterbai nemen (die kunnen warmer), mv altispinosa, 15x fantoomzalm, 10x gemarmerde bijlzalm (die zwemmen echt aan de oppervlakte maar verlangen wat warmer water. temperatuur op 25.

Kwa visvolgorde zou ik beginnen met de corydoras (die zijn het sterkst) of de kardinalen (die zijn het goedkoopst).

Eerder had je het over zand, nu heb je het over HS aqua grind. Ik heb geen ervaring met dit grind, maar als je een zwarte bodem wilt is denk het het zand van de hornbach geschikter. Als je toch graag dit grind wilt is het misschien slim om even een topic te openen onder 'inrichting en biotopen' of dit grind geschikt is. Zelf denk ik dat je beter af bent met zand. Ik zie mijn altispinosas hier regelmatig een flinke hap zand nemen en dit door hun kieuwen uitwerpen. En mijn corys zijn ook vel gelukkiger met het zand an de hornbach dan het voormalige grind van 1-2mm speciaal voor bodembewoners. Het zal wel iets duurder zijn, maar als je de voedingsbodem niet neemt is het misschien even duur. Neem ook geen belachelijk dikke laag als je voor zand gaat;)

Ik zou ook wachten met de echte beoogde planten tot de bak is ingedraaid, en in de opstartfase gewoon flink waterpest erin zetten. Je zal niet de eerste zijn die mooie planten verliest vanwege enorme algbloei of iets anders. Na vier weken waterpest eruit, beoogde planten erin.

Niks moet alles mag, zijn gewoon tips hoe ik het heb ervaren;)

Succes;)

Edit: Oh ja, houd er rekening mee dat al deze vissen een ph tussen de 6 en 7 verlangen. Dit komt niet uit de kraan in nederland dus zul je er wat aan moeten doen om het de vissen echt naar de zin te maken. Ik weet niet of je ermee bekend bent, maar even zoeken op het forum of google op "ph verlagen" en je komt een heel eind;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
15x Paracheirodon axelrodi wil warm (27-30 graden) derest kun je prima rond de 22 graden houden.
 
15x Paracheirodon axelrodi wil warm (27-30 graden) derest kun je prima rond de 22 graden houden.

Misschien die dan omruilen voor de Paracheirodon innesi? Die zit wel aangenaam op 22 graden als ik me niet vergis.
 
12x Megalamphodus megalopterus

15x Paracheirodon axelrodi

10x Corydoras panda

2x Microgeophagus Altispinosa


Zuid Amerikaanse pakket

Plantenpracht

Easycarbo

HS Aqua Grind Donker

JBL PROSCAPE PLANTSOIL BEIGE 3L

RIO 180

Dit is wat ik ga doen

Ga eerste bak met aquasoil, grind en planten laten draaien voor 4 weken daarna ga ik de vissen langzaam in laten komen, met ongeveer 1 a 2 weken tijd tussen elke soort.

Ik hoop dat het goed gaat in een keer
Klinkt goed Luis, nog wat suggesties:

Ik zou de plantsoil achterwege laten. Er zijn veel voor maar nog meer tegenstanders van voedingsbodems, en ik ben er een van de laatste door mijn eigen ervaringen. Een voedingsbodem verliest zijn kracht na een jaar of twee en gaat daarna liggen rotten, en het is een heel groot gedoe om hem vervolgens weer onder je bodem vandaan te halen. Een makkelijk alternatief zijn kleibolletjes die je bij je planten in de bodem drukt om de zoveel tijd (JBL kleikugeln bijvoorbeeld). Werkt in mijn ervaring evengoed, en scheelt je een hele hoop ongemak als je bodem gaat rotten, of als je eens met onderhoud bezig bent en die bodem per ongeluk naar boven woelt.

Je hebt de nannostomus vervangen door de fantoomzalm in je beoogde bestand. Kan best, maar houd er rekening mee dat deze beide in dezelfde waterlaag zwemmen, waar een nannostomus iets meer boven de kardinaal zwemt. Ik vind het persoonlijk wat rommelig ogen als er 2 scholen door elkaar heen zwemmen. Ik zou of de fantoomzalmen of de kardinalen vervangen door een nannostomus.
Een andere suggestie: ipv de panda's de corydoras sterbai nemen (die kunnen warmer), mv altispinosa, 15x fantoomzalm, 10x gemarmerde bijlzalm (die zwemmen echt aan de oppervlakte maar verlangen wat warmer water. temperatuur op 25.

Kwa visvolgorde zou ik beginnen met de corydoras (die zijn het sterkst) of de kardinalen (die zijn het goedkoopst).

Eerder had je het over zand, nu heb je het over HS aqua grind. Ik heb geen ervaring met dit grind, maar als je een zwarte bodem wilt is denk het het zand van de hornbach geschikter. Als je toch graag dit grind wilt is het misschien slim om even een topic te openen onder 'inrichting en biotopen' of dit grind geschikt is. Zelf denk ik dat je beter af bent met zand. Ik zie mijn altispinosas hier regelmatig een flinke hap zand nemen en dit door hun kieuwen uitwerpen. En mijn corys zijn ook vel gelukkiger met het zand an de hornbach dan het voormalige grind van 1-2mm speciaal voor bodembewoners. Het zal wel iets duurder zijn, maar als je de voedingsbodem niet neemt is het misschien even duur. Neem ook geen belachelijk dikke laag als je voor zand gaat;)

Ik zou ook wachten met de echte beoogde planten tot de bak is ingedraaid, en in de opstartfase gewoon flink waterpest erin zetten. Je zal niet de eerste zijn die mooie planten verliest vanwege enorme algbloei of iets anders. Na vier weken waterpest eruit, beoogde planten erin.

Niks moet alles mag, zijn gewoon tips hoe ik het heb ervaren;)

Succes;)

Edit: Oh ja, houd er rekening mee dat al deze vissen een ph tussen de 6 en 7 verlangen. Dit komt niet uit de kraan in nederland dus zul je er wat aan moeten doen om het de vissen echt naar de zin te maken. Ik weet niet of je ermee bekend bent, maar even zoeken op het forum of google op "ph verlagen" en je komt een heel eind;)


Na jou info heb ik dan besloten de kardinalen te vervangen voor nannostomus marginatus maar ik hou de panda's. Ik zal het water op 23 graden houden, dan zijn ze allemaal blij denk ik :p

En ik had grind gekozen omdat mij verteld was dat zand zou rotten, maar na jou info miss had ik het niet begrepen en hadden ze het over de plantsoil. Dus geen plantsoil en grind meer maar wel zwaart of wit zand en kleiboletjes

Bedankt voor je hulp
 
Na jou info heb ik dan besloten de kardinalen te vervangen voor nannostomus marginatus maar ik hou de panda's. Ik zal het water op 23 graden houden, dan zijn ze allemaal blij denk ik :p

En ik had grind gekozen omdat mij verteld was dat zand zou rotten, maar na jou info miss had ik het niet begrepen en hadden ze het over de plantsoil. Dus geen plantsoil en grind meer maar wel zwaart of wit zand en kleiboletjes

Bedankt voor je hulp

Klinkt goed. Het klopt wel dat zand eerder verstopt dan grind, maar als je geen superfijne zandkorrel neemt en geen enorme laag komt het wel goed.
 
Nog een vraagje, hoe lang zou ik het licht aan laten? 10u per dag? Bijv. Van 14u tot 24u?
 
Vissen houden absoluut niet van ene spierwitte bodem, dan blijven ze kleurloos.

Tgenwoordig raden ze filterzand aan als de perfecte bodem, maar 10 jaar geleden gebruikte vrijwel iedereen op dit forum metselzand van de Gamma. Ik gebruik dit nog steeds en bevalt perfect.

De ervaringen met Nannostomus marginatus is verschillend, maar bij mij gingen niet dieper dan 5cm onder de oppervlakte.

10 uur verlichting per dag is meestal wel voldoende.
 
Inderdaad niet voor dat hele witte zand gaan.

Ga voor een korrel 0,40-0,80, dat is niet zo enorm fijn dat je bodem dichtslibt, maar fijn genoeg voor je vissen om hun kieuwen te "filteren" en voor je corydoras om er flink in te duiken. Ik heb goede ervaring met dat zwarte zand van hornbach, kost wat meer maar dan heb je een mooie donkere bodem. Vind ik er mooi uit zien.

Zorg voor drijfplanten, dan hebben de nannostomus lekker beschutting bovenin en duiken ze niet naar beneden voor beschutting.
 
Bedankt voor de info als ik hem eenmaal heb aan het draaien zal ik jullie er foto's van laten zien bedankt
 

Terug
Bovenaan