Juwel 125 interne filter



Deze zitten bij de plus en de wartel in het midden draai je simpel los en de slang is in 2 delen en je kan het onderhoudt doen. Erg simpel verder hoor.
 

Deeze is van af 100 tot 300 lieter in mijn ogen wel een mooie optie?
Zo niet dan hoor ik het graag ik vind dit soort modellen veiliger om dat er tussen de slangen geen kraantjes zitten waar hij op kan gaan lekken denk ik als ik het mis heb dan hoor ik het graag
 

Die ga ik morgen kopen voor me aqarium dan lijkt mij dat er bijna nix meer mis kan gaan kwa stroming en dat de bak goed stabiel kan gaan worden voor dat de vissen er in komen
 
Die pomp heeft aleen geen druk knop om het water aan te zuigen toch dan moed je aan de uit laat slang zuigen toch wat ik nog weet?
 
Of tog beter voor een 350 gaan? Of wort dat te sterk?
 
Die pomp heeft aleen geen druk knop om het water aan te zuigen toch dan moed je aan de uit laat slang zuigen toch wat ik nog weet?
Die knoppen hebben geen beste naam en blijven vaak vastzitten of voor problemen zorgen en de JBL heeft ze ook maar ik gebruik hem dan weer niet.
 
Moed hier een stukje slang tussen om ze te koppelen om dat ze niet op elkaar passen
En dat witte filterwatten die er bij zit moed boven in de filter toch
 

Bijlagen

  • 16119961344931396325189888392140.jpg
    16119961344931396325189888392140.jpg
    173.9 KB · Weergaven: 62
Daar moet inderdaad een stukje slang tussen, indeling van je filter staan filmpjes van op youtube
 
De filter draait zijn er voor de sprai baar ook hoekjes zo dat je hem beter kan plaatsen op de achter kan de hoek diener bij zat is voor recht door maar vind hem nu niet lekker zitten op de achter wand met die standaart bocht zegt maar die voor de zijkant van de bak is
Maar stroming in de bak is echt geweldig alles staat nu in bewegen kwa bodum en planten top
 

Bijlagen

  • 16120045124864467301063972115132.jpg
    16120045124864467301063972115132.jpg
    322.5 KB · Weergaven: 74
Er zijn geen hoekjes beschikbaar zover ik weet maar je kan wel de slang aan de zijkant van de bak hangen zodat de spraybar aan de achterwand hangt
 
Ik maak zo wel een film heb net een JBL strafbare gekocht die kan draaien in een hoek
 
En dienis ook langer als de origineel spraybar
 
En wil ook even weten wat jullie van de beplanting vinden ik vid het ernog niet goed bij staan de platen of is dit normaal in week 2?
 

Bijlagen

  • 20210130_133952.mp4
    56 MB
Staat de spraybar zo goed of veder omhoog of omlaag richten?
 
Die algen die je op de film ziet gaan die van zelf weg of moed ik daar iets mee doen zo als ook op de bodum?
 
Gewoon even goed in de gaten houden qua alg. Verder kan het zo zijn dat de eerste weken je planten er slechter uit gaan zien doordat de oude bladeren afsterven. Heeft met de kweekmethode bij de kweker te maken. Planten gaan dan blad vormen van emers (boven water, gekweekt) naar submers (onderwater).Je kan de meest aangetaste bladeren afknippen, niet alles tegelijk. Dan zal de plant ook sneller nieuw blad ontwikkelen. Bruine algen heb je wel vaker met de opstart die gaan meestal vanzelf weg, mocht je groene of blauwalg krijgen dan moet je op tijd ingrijpen. Is misschien handig als je dat nog niet hebt een testsetje voor je waterwaardes aan te schaffen, bij voorkeur druppelsets. Als er wat vuil op de bodem blijft liggen is het raadzaam dit van tijd tot tijd af te hevelen.

Gr
Stefan
 
Oke top maar kan je nu al blouw alg krijgen dan in zoon korte tijd ?
En hoe vind het filmpje kwa water stroming?
 
Oke top maar kan je nu al blouw alg krijgen dan in zoon korte tijd ?

Jazeker, hoeft niet overigens hoor. Maar met indraaien krijg je te maken met de stikstofcyclus waarbij eerst een ammonia piek ontstaat, deze eerste zou blauwalg kunnen triggeren. Verder organische vervuiling, dus vandaar zichtbare vervuiling verwijderen. Verder kunnen voedingstekorten of fosfaat overschot een rol spelen. Ook onvoldoende stroming maar daar heb jij denk geen last van :). Ik had laatst een paar weken terug een experimentje gedaan door de stroming te veranderen (gebruik alleen het Juwel filter) en hier werd ik gelijk voor gestraft met de terugkeer van blauwalg welke ik met indraaien ook al is had gehad. Heb overigens ook voedingstekorten dus dat helpt ook niet.

Gr
Stefan
 
Oke kwa voeding heb ik onder het grind een voedings bodum dus wat ik nu met me bak mee maak is gewoon het proces van het opstarten en me temperatuur licht rond de 24 a 25 graden ik dacht altijd dat blouw alg ontstond dat je teweinig stroming hebt in de bak
 
Vanavond haal ik even een slang over de bodum voor het vuil weg te hallen en dan gooi ik het water door een netje weer terug zo dat het vuil weg blijft of kan ik dan beter met vers water bij vullen en is het nog een optie om iets toe toevoegen voor het water zo dat blouw alg weg blijft of andere ellende voor te zijn of gewoon dat Zakje wat bij me nieuwe externe filter zat in het water doen ?
 
Is dat alg of gewoon rommel wat in de bak is gekomen met iets tedoen ? Dat stipje op de foto
 

Bijlagen

  • 1612014738445265005536919876915.jpg
    1612014738445265005536919876915.jpg
    255.4 KB · Weergaven: 65
Klopt, te weinig stroming kan inderdaad voor blauwalg zorgen, maar daarnaast zijn er meerdere oorzaken mogelijk. Nee zou niet bij voorbaat allerlei zooi gaan toevoegen tegen algen. Gewoon in de gaten houden en als ze ontstaan uitzoeken waardoor. Vandaar dat ik een testsetje aanraadt. Alle middeltjes tegen algen zijn slechts symptoombestrijders, gaat om de oorzaak. En weet niet wat voor zakje er bij je filter zit maar als het iets van filterstart is heeft het naar mijn inziens geen toegevoegde waarde. Lekker filter 3 tot 4 weken laten rijpen, evt gestimuleerd met een klein beetje voer, of ammonia wat sommige ook gebruiken. Wat op de foto zichtbaar is zou wel alg kunnen zijn, gewoon even wegzuigen.

Gr
Stefan
 
Oke top Dankje wel

Me aqarium gaat morgen de 2 weken in het het interne filter maar heb van morgen een externe filter er bij gekocht zo dat ik zekker weet dat de filtering goed is en ben van midag met mee zoontje van 3 bij een winkel geweest en water getest toen was me nitriet wel erg hoog en zo maar denk dat ik nu ongeveer de piek krijg van het indraaien proces maar laat hem nu nog minimaal 2 weken draaien voor ik er vissen innhet aqarium doe zo dat ik zekker weet dat alles goed is ingedraaid
 
En Stefano wat heeft u voor een aqarium?
 
Bedoel stefan
 
Een stapje groter, de Rio180, hiervoor jaren de 125 gehad toen ik nog bij m'n ouders woonde. In m'n onderschrift staat een link. Ja hoge nitriet is in dit geval goed want dat betekent dat het ammonium/ammoniak al wordt omgezet door nitrificerende bacteriën naar nitriet. De volgende stap is een 2e soort die nitriet omzet in nitraat wat weer voeding is voor je planten. Wel wanneer je van plan bent de 1e vissen toe te laten nog even je nitriet laten testen. Succes.
 
Ja heb hem op 13 februari staan om me water toelaten testen in de winkel dat lijkt mij ook een mooie tijd kwa in draaien van het aqarium dat hij nu nog 23 weken zo draait hoe hij nu is
 

Terug
Bovenaan