Juiste Goerami kiezen


A

Aad Roukens

Guest
Hallo ik een nog leeg aquarium van 100x50x40 (aqautlantis Fusion 100) en om fouten die ik ooit in het verleden heb gemaakt bij het inrichten van een aquarium wil ik , voor dat er een druppelwater in gaat , onderzoeken of alle wensen die ik heb passen in de mogelijkheden en de grenzen die er zijn.
Mijn favoriete vis is de Goerami zoals de dwerg , diamant en de blauwe spat maar heb begrepen dat bij een verkeerde keus het behoorlijk fout kan gaan in de bak en dat wil ik ten alle tijden voorkomen.
Mijn vraag is dan ook waar kan ik het beste mee beginnen en wat is het maximale aantal wat ik aan Goerami's kan houden in mijn aquarium ik wil naast de Goerami's nog wat schooltjes kleine vis zoals tetra's (neon en zwarte) en op de bodem wat corydorassen en Kuhli's
 
Het Iridovirus kom je nogal eens tegen maar de Honinggourami zou dat niet hebben dus vandaar dat ik voor deze heb gekozen.
Zelf vindt ik de Espei een leuk en rustig scholenvisje om te houden. Op de bodem heb ik in een 60cm de C. Panda.
 
Dwerg gourami's zou ik niet nemen, of je moet een kweker kennen die geen Iridovirus in zijn dieren heeft.
Honing gourami is erg leuk, op 100cm kun je daar wel een harem van nemen.
Blauwe spat, diamant en andere grote gourami soorten zou ik niet aan beginnen op 100cm, dat is vanaf 120cm pas een goed idee.

Corydora's EN kuhli zou ik ook niet doen, dat word te druk. Ik zou het bij 1 bodem bewoner houden.
 
Ik wist niet dat het zo slecht gesteld was met de dwerg goerami's ze worden overal volop aangeboden dus ook slachtoffer van zijn eigen populariteit neem ik aan, is jammer.
Wat versta je onder een harem 1 man met 3 a 4 vrouwen of alleen vrouwtjes
 
Of weet je toevallig een kweker die Iridovirus vrije dwerg goerami's verkoopt en is het het te herkennen door een leek
 
Je kunt bij iedere speciaalzaak goede vissen kopen, maar dwerg gourami's zou ik laten zitten. Ik weet zo ook geen kweker.
Alleen de nakweekdieren uit grootschalige kwekerijen hebben het Iridovirus, omdat ze daar ver doorgefokt worden, de dieren verzwakken hier door.
Herkennen is vaak lastig als het jonge dieren zijn, dan openbaart het zich vaak nog niet.
Veel lalius worden na een paar maanden ziek, en worden vaak niet ouder dan een jaar.
Het begint met niet meer eten, daarna verliest het dier zijn kleur zwelt de vis op door een vergrote milt. Uiteindelijk moeite met ademhalen en kunnen niet meer zwemmen waarna ze dood gaan.
Vaak gaat het gepaard met wonden, schimmels, gaten en zweren omdat ze geen weerstand meer hebben.


Een harem is een man met 2 of 3 vrouwen, van de honing gourami zou ik niet meer dan 1 man nemen, ook niet op een meter. Ze willen nog wel eens fel zijn naar elkaar.
 
Bedankt is heel duidelijk antwoord ik zal de dwergen laten voor wat het is en waarschijnlijk voor de Honing gaan en dan 1 man met 3 vrouwen
 
Ja het staat even stil, ik woon nu gedeeltelijk in duitsland en daar ben ik aan het verhuizen naar een andere woning en hier in Nederland ben ik bezig mijn huis te verkopen om daarna voor vast naar Duitsland te gaan dus het is heel erg druk , 1 geluk ik was nog niet aan de inrichting van mijn aquarium begonnen dus dat staan nog nieuw en leeg gereed voor verhuizen.
Ik wil er pas aan beginnen als alles klaar en ik in alle rust er de juiste aandacht aan kan geven, dat zal pas over een maand of 2 a 3 zijn en misschien til ik het wel over de zomer heen
 
Ja het staat even stil, ik woon nu gedeeltelijk in duitsland en daar ben ik aan het verhuizen naar een andere woning en hier in Nederland ben ik bezig mijn huis te verkopen om daarna voor vast naar Duitsland te gaan dus het is heel erg druk , 1 geluk ik was nog niet aan de inrichting van mijn aquarium begonnen dus dat staan nog nieuw en leeg gereed voor verhuizen.
Ik wil er pas aan beginnen als alles klaar en ik in alle rust er de juiste aandacht aan kan geven, dat zal pas over een maand of 2 a 3 zijn en misschien til ik het wel over de zomer heen
Zo das een hele stap en onderneming om te verhuizen naar een ander land.:)
 
Ja klopt maar ik rij al +/- 9 jaar om en om heen en weer dus ben al een beetje gewend maar toch is het een hele onderneming
 

Terug
Bovenaan